Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-02, 16:37   #1
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Gnälltråden

Okej har trötnat på det som hänt i tråden Tågkrasch på Malmö Central. och skapar denna tråd varsågoda gnäll på nu. Gnäll på användare gnäll på att folk felstavar gnäll på ungdomar. Hoppas fan att det inte blir skrivet ett skit i denna tråd.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 16:48   #2
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus96 Visa inlägg
Okej har trötnat på det som hänt i tråden Tågkrasch på Malmö Central. och skapar denna tråd varsågoda gnäll på nu. Gnäll på användare gnäll på att folk felstavar gnäll på ungdomar. Hoppas fan att det inte blir skrivet ett skit i denna tråd.
Först och främst kan du ta och sätta ut kommatecken när du skriver.

Sen så tycker jag personligen att det är extremt otrevligt att svära i ett forum. Men det är bara mina tankar.

Och varför ska vi gnälla på varandra? Det är bara en person som har gjort alla andra upprörda, bara för det behöver man inte starta denna tråd och uppmana folk att gnälla på varandra...
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com

Senast redigerad av Andreas den 2011-01-02 klockan 16:49.
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 16:52   #3
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Lite upprörd just nu men svordomarna är inte riktad mot någon. Andreas detta blev lite som en varning vill inte häller att folk ska gnälla och bråka på detta forum. Men om dom vill det så får dom skriva det här och inte förstöra trådar. Men jag hoppas att denna tråd inte kommer behövas.

Senast redigerad av Rasmus96 den 2011-01-02 klockan 16:57.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 17:13   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Vi har ju redan pisstråden, så det räcker väl med den?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 17:14   #5
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Vi har ju redan pisstråden, så det räcker väl med den?
Ja det hoppas jag.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 17:16   #6
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus96 Visa inlägg
Ja det hoppas jag.
Tydligen gjorde det inte de eftersom du skapade denna tråd?
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 19:18   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Hela datorvärlden är mer åtkommlig idag än för bara några år sedan, framförallt så är det yngre personer som vågar mer och därmed gör mer. Det är inte hellre bara de yngre, utan man kan även hitta massa gamlingar ute på nätet.
Där har vi två grupper som har lite svårt i datorvärlden.

Om vi gör en generell "kategorisering" av personer enl. ålder så blir det ungefär såhär:
yngre än 16:
har låg datorvana, svårt för engelska, svårt att uttrycka sig (skriver svårläst), mm.
16-20:
har datorvana, kan hantera engelska, lätt att uttrycka sig, provar oftast själv först, mm.
20-50:
yngre i denna kategorin kan hantera datorer väsentligt mycket bättre än de äldre i kategorin, kan uttrycka sig själv i svenska/engelska, kan förstå språket.
över 50:
Desto äldre man blir och kommer in på datorer, desto svårare blir det för personen att förstå sig på allt och förklara. Här sviker oftast engelskan också.

Detta är som sagt inte "den perfekta listan" på hur folk är, utan mer exempel på vad för svagheter/styrkor olika personer har.
Sen finns det så många undantag från det jag skrivit nu, jag vet själv massor. Ska ge er två exempel.
1:
En kille 15 år, grym datorvana, förstår engelska bättre än mig, utmärkt att be om hjälp av
2:
Min mor 50+, jobbar som programmerare. Hitta någon som är bättre än henne på att hitta fel/ buggar i ett program som man skrivit själv får man leta efter. Van vid datorer, men ändå svårt att t.ex. synkronisera sin mobil med datorn.

Med detta vill jag visa att man inte är bunden till en kategori bara för jag skrev så, utan att undantagen till dessa är obegränsade.
Allt handlar egenligen om att man ska "veta" vad den andra personen har för svagheter/styrkor. Eller kunna gissa sig till varför han t.ex. skriver som han gör. Så är man ung så är hur man bygger upp svenska meningar ett problem, medans dagens äldre har problem med engelskan.

Om vi tar detta forum och pratar om det nu. Vad finns det för människor här? Jo "tåggalningar". Dessa finns i alla åldrar, från de unga som gillar snabbtågen till de gamla gubbarna som saknar ångloken. Så får vi inte glömma allt i mitten.

Att tro att en kille på 15 kan skriva korrekt, göra styckesindelning på rätt sätt är bara knäppt.. Lika knäppt är det att tro att en gubbe på 65+ skulle kunna förstå en hemsida på engelska.
Man måste möta varandras styrkor/svagheter någonstans. Detta är svår avvägning. Framförallt på nätet, där alla döljer sig bakom ett virtuellt identitet, där man inte vet vem som är vem eller ens hur gammal personen är.

Jag själv är ung, 22 år. Men jag kan nog säga att jag kan lite om mycket. Jag jobbar med ungdomar inom scouting, hjälper gärna till och förklarar saker och ting när någon behöver hjälp med t.ex. sin dator. Jag har sett mycket av många olika världar inom datorvärlden.

Som Rasmus96 gjorde i tråden, svor. Detta var helt otänkbart förut på ånglokets tid att man gjorde..
Jag märker de på de scouter jag har. När jag började som ledare för dom så svor ingen, nu är det en massa svordommar i luften ibland.
Saker förändras och vi med dom.

Svårt är det även att hitta lösningar på saker och ting här på forumet. En sak är att faktiskt be någon att "skriv på deta sätt"/ge tips på vad som är fel/dyl, istället för att störa sig på allt och alla.

Hårdare regler på forumet skulle vara en lösning
Fler moderatorer (som aktivt rensar efter hårdare regler (tex OT inlägg, hjälper till att skriva om rubriker, delar trådar osv), så det blir en mer lättöverskådligt forum)
Nya kategorier (ex. under 17, där folk förstår att det är problem med tex dator vana/över 60 där kanske engelskan blir lidande så man frågar om hjälp med det)
Vettiga klistrade trådar, så mer akuella problem blir lättare att hitta (ex. Trainz och downloadstation, eller förkortnings-/förklaringsguide, var står ex. STW för)

Tänkte nämna här mot slutet ett par tips och trix.
  • Första blir SÖK
Sök, sök rätt, sök om. Att söka är en konst. Du måste veta ungefär vad du ska söka på för att få en träff. T.ex. järnvägsövergång.
Antingen så sök efter hela ordet, eller dela upp så det blir "järnvägs övergång". Då kan man hitta något av orden.
Ibland så är det egentligen ett helt annat ord som amvänds, som vägskydd.
  • Ta lärdom av dina "misstag"/fel
Ber någon dig använda skiljetäcken/dela in i stycken, gör det då. Dom gör det inte för att vara elaka, utan hjälpa dig!
Att ignorera detta är att vara dum, för då kommer man anses vara dum som inte tar till vara det man säger.
  • Var sak på sin plats
Det blir lättare att hitta, roligar och lättare att läsa. T.ex. screenshots tråden i trainz innehåller så mycket OT (off topic, vid sidan av huvudämen) så det inte finns ord för det. Men frågor som "var går den att ladda hem" hör hemma där, även fast dessa är jobbiga. Annar skulle ett forumet svämmas över av dessa trådar.
  • Läs igenom hela trådar
Vissa saker kanske redan svarats på 7 gånger, ta tid till att läs, även om det är många inlägg
  • Saker tar tid/saker ska ta tid
Ett inlägg behöver inte göras på en sekund, detta inlägg har jag skrivit på länge och väl. T.ex. har det bara ramlat in svar i tråden medans jag gjort detta. Ditt svar ligger kvar till nästa dag, jag lovar! Läs igenom inlägget en eller två gånger så ser du säkert både ett och två fel.
Förvätna dig inte heller att du får svar på 3 dagar. När dessa tre passerat kan du börja tänka på om du kanske ska formulera om dig eller kanske komma med en skärmdump som extra hjälp i ditt problem.
  • Tjata inte
hör lite ihop med ovan, men tjata inte om "bygg det"/"när blir det klart". Svaret står skrivet i stjärnorna
  • Undvik förkortningar/skriv klartext
Detta är någon som framförallt yngre måste tänka på!
vgd (vad gör du) tror jag knappt någon kan lista ut vad det betyder. Så skriv ut hela orden. Vissa förkortningar i spel "borde" alla förstå (ex. DLS- download station i trainz värld). Är man ny är detta svårt, så det borde finnas en lista över dylika förkortningar.
Sen finns det ju faktiskt förkortningar för ord inskrivna. T.ex. förkortas eller inte lr som många skriver, utan el. (med punkt efter).
Så tänk på att alla inte hänger med, lol (laughing out loud)är en förkortning som många känner till, men använd förkorningar sparsamt.
  • Ta hjälp
Det sista tipset jag kommer med. Det finns massa bra saker på nätet, rättstavning m.m. Hitta dessa sidor så blir en del saker lättare.
Ta typ ordet "dyselexi", jag stavar det här som jag tror det ska vara. Vissa ord är jättesvåra att stava till. Då öppnar jag www.google.se och klistrar in "dyselexi", vips ser jag att det stavas "dyslexi". Hur lätt som helst om man är osäker på ord.
Översättning av hemsidor klarar google av rätt bra. http://translate.google.se/
Översättning ett engelskt ord (med förklaring) klarar denna hemsida av bättre http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html
Även svenska ord kan vara svåra att förstå, här finns en ordbok http://lexin2.nada.kth.se/sve-sve.html


Till sist skulle jag vilja flika in med några svar till kommentarer som dykt upp under tiden:
@Micke.L:
Att skapa ett nytt ämne inom ett specifikt område är rätt bra, detta kan leda till diskussion. Sen att början på tråden inte är den bästa är en annan sak
Sen läser jag ALDRIG pisstråden, den är helt värdelöst i mina ögon sett full med OT inlägg..
Tycker det är bra att detta kommer på tal, då jag märkt en rätt kraftig ökning av svårforumlerade meddelanden på sista tiden.
Så det är lika bra att det kommer till tal i en egen tråd, istället för massa små OT inlägg i många olika trådar.
@Andreas
Nja, det är inte bara en användares fel. Detta är nog något som bubblat länge under ytan här på forumet.
Att forsätta som inget har hänt vore helt fel.
Grejen är att det som en användare säger till en annan uppfattas som gnäll, även om det är av goda avsikter.
Det är där allt brister tror jag. Det behövs moderatorer som går in och bryter/rensar upp. För då är det inte längre gnäll, utan mer som en "uppmaning/order".
Så jag tycker att moderatorer/adminstratörer ska se över regler, ändra dessa, tillämpa dessa bättre samt att se ut flera moderatorer över de olika kategorierna. Så t.ex. ett par bara inriktar sig bara på trainz. Då kommer de veta vilka trådar ungefär som redan finns för att lättare hjälpa till för att nämna nått som exempel.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-01-02 klockan 19:37. Anledning: La till svaret till Andreas + hitta stavfel
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 19:25   #8
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

I rest my case.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:04   #9
Rasmus96
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard

Leoj Vilken text är ju som en hel uppsats eller något liknande. Jo många kanske tycker att detta inte var så trevligt.
"Hoppas fan att det inte blir skrivet ett skit i denna tråd."
Men jag vill att man inte ska bråka och tjafsa om en massa saker. Finns mycket som skulle kunna göra bätre så att det blev trevligare här samtidigt så måste jag jag måste beröma alla här på forumet.

Jag är själv 14 år och är inte som alla andra 14 åringar. Hänger inte riktigt med i slangsnacket och blev mobbad i min gamla skola för mitt intresse för tåg och järnvägar. Har riktigt svårt att ta kontakt med jämnåriga rädd för att dom ska mobba mig också så jag har ingen jämnårig kompis så jag är ganska ensam sitter mycket inomhus gör nästan inget på fritiden. Ibland så åker jag ut och åker lite tåg bara för att komma hemifrån men åker då ensam. Så jag är en ganska ensam kille. Därför är det roligt att vara med här på forumet och se att det finns andra med samma intresse och att man inte är ensam med detta intresse. Men Har haft det ganska jobbigt under 2010. Året började med att min farmor som betyt mycket för mig gick bort efter ca: ett år av cancer sedan så har det varit mycket problem på hemma plan Bråkat med minna föräldrar mycket för jag ruttnar ju när man sitter hemma hela dagarna nästan enda gångerna man kommer ut är nästan bara då man ska till skolan

Men sedan nu på sista tiden så har jag gång på gång försökt ta kontakt på olika sätt men det är så svårt för mig har sociala problem blir jätte nervös så fort man ens ska säga hej till en jämnårig. Men jag försöker fortfarende få en kompis framför allt i skolan som bara har 16 elever eller något runt 16.

Ja hoppas man inte gjort bort sig och att alla tycker att man är en idot nu. Men nu vet ni kanske lite om vem Rasmus96 är.
Rasmus96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:29   #10
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Nu skrev inte leoj detta, men jag tror att de flesta känner till det;
När man skriver sitt meddelande här på forumet så dyker det upp en röd linje under alla ord som är felstavade. Då högerklickar man bara på det ordet och vips så kommer det upp flera alternativ på hur ordet kanske ska se ut. Det är en jättebra funktion som borde användas. Så när ni har skrivit eran post, leta då efter röda linjer och rätta till dem innan ni klickar på "skicka svar".

T.ex nu när jag skrev detta så skrev jag "vipps" för att jag trodde att det var så det stavades. Innan jag postar några meddelanden så kollar jag alltid efter dessa röda linjer och upptäckte då min felstavning. Ett högerklick senare så var felet fixat.

En andra fundering: Precis när jag skulle trycka på "skicka svar" så blev jag fundersam. Sitter denna funktion i forumet, eller är det min webbläsare (Mozilla Firefox) som rättar mig? Fungerar denna "rättningsmetod" i alla webbläsare och operativsystem?
__________________
M.V.H Mikey

Senast redigerad av Mikey den 2011-01-02 klockan 20:34. Anledning: Stavning xD
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:33   #11
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mikey Visa inlägg
Nu skrev inte leoj detta, men jag tror att de flesta känner till det;
När man skriver sitt meddelande här på forumet så dyker det upp en röd linje under alla ord som är felstavade. Då högerklickar man bara på det ordet och vips så kommer det upp flera alternativ på hur ordet kanske ska se ut. Det är en jättebra funktion som borde användas. Så snälla, när ni har skrivit eran post, leta då efter röda linjer och rätta till dem innan ni klickar på "skicka svar".

T.ex nu när jag skrev detta så skrev jag "vipps" för att jag trodde att det var så det stavades. Innan jag postar några meddelanden så kollar jag alltid efter dessa röda linjer och upptäckte då min felstavning. Ett högerklick senare så var felet fixat.

En andra fundering: Precis när jag skulle trycka på "skicka svar" så blev jag fundersam. Sitter denna funktion i forumet, eller är det min webbläsare (Mozilla Firefox) som rättar mig? Fungerar denna "rättningsmetod" i alla webbläsare och operativsystem?
Nej, t.ex. IE har inte svensk rättstavning vad jag vet.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:37   #12
_gege
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Borlänge
Inlägg: 480
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Att tro att en kille på 15 kan skriva korrekt, göra styckesindelning på rätt sätt är bara knäppt.. Lika knäppt är det att tro att en gubbe på 65+ skulle kunna förstå en hemsida på engelska.
Bra skrivet i stort, men då undrar jag vad folk lär sig i skolan idag? När man är femton går man väl i åttan eller nian, och jag tycker inte det känns helt orimligt att man då borde kunna stava någorlunda? Eller?

Har en känsla av att man får svårt att alls klara skolan med den stavning som många här inne visar upp.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:44   #13
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Nej, t.ex. IE har inte svensk rättstavning vad jag vet.
Kollade på familjens andra dator, och där fanns faktiskt inte rättstavning trots samma webbläsare (Firefox). Det är nog något annat som sitter i min dator, men jag vette tusan vad det är för program på den... Ska bli intressant att få veta vad som ligger bakom dessa "röda linjer".
__________________
M.V.H Mikey

Senast redigerad av Mikey den 2011-01-02 klockan 20:45. Anledning: Förtydligande
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:54   #14
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mikey Visa inlägg
Kollade på familjens andra dator, och där fanns faktiskt inte rättstavning trots samma webbläsare (Firefox). Det är nog något annat som sitter i min dator, men jag vette tusan vad det är för program på den... Ska bli intressant att få veta vad som ligger bakom dessa "röda linjer".
Man måste aktivera rättstavningen i Mozilla Firefox genom att bocka för det. Jag har själv rättstavning i MF.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 21:18   #15
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
När man är femton går man väl i åttan eller nian, och jag tycker inte det känns helt orimligt att man då borde kunna stava någorlunda?
Du har en poäng
Jag vet faktiskt inte varför, men det känns som internet blir en frizon vad det gäller stavning osv.
Man kanske bara är van att skriva på datorn i word och därgenom ha rättstavning hela tiden, dvs så man inte lär sig själv.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009