Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-24, 09:08   #16
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Dax för ett besök på Sahlgrenska?
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 13:05   #17
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hmm, jag börjar seriöst tvivla på min mentala hälsa nu. Kanske brossan haft rätt hela tiden...

Bild 1: Hur klok är man när man frivilligt ger sig på att elektrifiera en sån här bangård? Bara denna raksträckan tog 2 kvällar och ett 100-tal tappade hår, men visst blir det snyggt med Tomas detaljerade luftledning!

Bild 2: Sannerligen hur klok är man på en skala när resten av bangården som skall elektrifieras går i en lång kurva??? Sen är det alla femtielva växlar med
He, he! Det är tidskrävande, men ger ett otroligt snyggt resultat. Vet inte hur många timmar det tog när jag höll på med Rhein-rutten, men många timmar var det. Speciellt när man vill att allt skall hamna på rätt ställe, tråden alltid skall ha kontakt med strömavtagaren, inspänningsvikter efter x-antal kilometer osv.

Din bana och ditt kontaktledningsarbete ser jättesnyggt ut!
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-10-24 klockan 16:08.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 14:48   #18
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hmm, jag börjar seriöst tvivla på min mentala hälsa nu. Kanske brossan haft rätt hela tiden...

Bild 1: Hur klok är man när man frivilligt ger sig på att elektrifiera en sån här bangård? Bara denna raksträckan tog 2 kvällar och ett 100-tal tappade hår, men visst blir det snyggt med Tomas detaljerade luftledning!

Bild 2: Sannerligen hur klok är man på en skala när resten av bangården som skall elektrifieras går i en lång kurva??? Sen är det alla femtielva växlar med
Välkommen in i samlingen av knäppa själar...


Men, det blir oerhört snyggt, jag är mycket imponerad!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:30   #19
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Hej.

mycket snyggt
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 18:57   #20
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Tackar

Mitt största problem nu är att jag egentligen inte vet hur det ser ut i verkligheten så jag får väl koncentrera mig på grunden först och sen när den är skapligt "körbar" forska mera i det.

Tex.
- Hur löser man morabryggorna över 10 spår i en kurva där yttre spåret kanske kräver 3 stolpar men innersta bara en?
- Hur många Hjälp- resp återledningar skall man ha på en sån här bangård?
- Inspänning? Aj, aj, nu blir det överbelastning i hjärnbarken!

Skall nog "koppla av" och dra spåren till bangården för vagnsortering först som skall ligga en bit bortom den på bilderna och ha avslutande spår utan luftledning. Funderade på att göra en "Hump yard", används såna i sverige egentligen?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 18:25   #21
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt

Tex.
- Hur löser man morabryggorna över 10 spår i en kurva där yttre spåret kanske kräver 3 stolpar men innersta bara en?
- Inspänning? Aj, aj, nu blir det överbelastning i hjärnbarken!
Ibland är det olika antal stolpar beroende på om det finns växlar eller inte. Annars brukar det spår som inte behöver lika många stolpar ändå få lika många då det är det som är enklast att bygga. Som vanligt finns det stora undantag.

Med inspänning menar jag dom vikter som används för att spänna tråden. På rakspår är det ofta ca. 18-19 stolpar för varje sektion. På bangårdar är sektionerna oftast längre.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 18:40   #22
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Tackar, många bra tips man får här

Nu när jag testkört lite o börjat på en bangård för sortering med så börjar jag tveka om man inte skjuter sig själv i foten med att göra första bangården så lång... Lite dumt om växelloken får köra en halv mil för att ta sig runt
Tyckte mest det blev intressant med en kurva men får se...

Tänkte alltså att den på bilderna skall vara för kompletta inkommande/utgående tåg och sedan skall växellok ta hand om vagnarna för sortering på en annan bangård med avslutande spår.

Experimenterar nu med att få en automatisk sortering över en "hump" (vad kallas sånt i sverige?) och släppa vagnarna på olika spår. Vet inte om det funkar med ai/TCDrive och Lars humpyard kit så det blir nog nån egen lösning med kommandon annars.

Ett riktigt jobbigt problem är dock att buffertarna verkar inte funka i 2006, istället för att stanna sakta rullande vagnar så spårar de alltid ur!

Rojje: vid tillfälle så får du gärna posta lite bilder på hur du löst luftledningen med inspänningar osv. Tror fler än jag är nyfikna på hur det ska se ut!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 18:48   #23
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt

Rojje: vid tillfälle så får du gärna posta lite bilder på hur du löst luftledningen med inspänningar osv. Tror fler än jag är nyfikna på hur det ska se ut!
Jodå, jag kan försöka posta några bilder. Lite om vad man använder står i -->> Swedish Content Guide/Luftledningar .
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 18:54   #24
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Jodå, jag kan försöka posta några bilder. Lite om vad man använder står i -->> Swedish Content Guide/Luftledningar .
Jo, men jag är ju en sån som läser Playboy för bildernas skull

Har läst det men bilder underlättar alltid.
Men ingen brådska, jag har att göra ändå! Vore dock kul att se lite av rutten med.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 21:16   #25
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Försöker med en förklaring som inte är så lätt att göra då man antingen måste se det i verkligheten eller bygga själv för att kunna förstå ordentligt, men jag gör ett försök så hav överseende om förklaringen är rörig.

Några snabba bilder med lite dålig kvalité nedan samt förklarande text här. För att förstå vad siffrorna m.m står för hänvisas till Swedish Content Guide, länk i tidigare inlägg. Har jag gjort någon felaktig förklaring får någon gärna kommentera/korrigera. Hade vi inte någon på forumet som jobbat med detta i verkligheten?

Grunden är följande för en kort sektion:

* En stolpe (1) med en utliggare och med stödsträva eller stödvajer. På den hängs en vikt.
* Nästa stolpe (2) har två utliggare, en Center/Inner/Ytter (kallas sedan för C, I och Y) nr. 1, 2, 3 eller 6 samt en C/I/Y nr. 4. Se till att du inte sätter ut två lika positioner på en stolpe, t.ex C 1 och C 4. Då hamnar bärtrådarna i varandra, inte bra.
* Nästa stolpe (3) även den två utliggare, likt den ovan. Trådarna skall vara parallella mellan stolpe 2 och 3. Stolparna 2 och 3 med två utliggare har t.ex C1, I4 - Y4, C1.
* Sista stolpen (4) är som den första med en utliggare.
* OBS! Två trådar korsar ALDRIG varandra i samma höjd (inte i Sverige). Den ena tråden går alltid i, över eller under den andra.
* Stödsträvan är på samma sida om stolpen som vikten, stödvajern är på motsatta sidan stolpen.

Vid högre hastigheter sker "trådbytet" över flera stolpar t.ex C1, I4 - Y1, C1 - C4, I1, på vissa sth 200 km/h-sträckor t.ex C1, I4 - Y1, C1 - C1, I1 - Y4, C1. Detta innebär att i första exemplet är trådarna i samma höjd (den punkt där strömavtagaren har kontakt med båda trådarna samtidigt) vid en stolpe, i exempel två är det hela sträckan mellan två stolpar.

Första bilden visar principen, där svart är stolparna, rött utliggarna samt strävorna vid stolparna, blått och lila trådarna. Dom andra bilderna är skärmdumpar som visar samma princip.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sektion.JPG (10.3 KB, 297 visningar)
Filtyp: jpg vikt1.jpg (71.2 KB, 293 visningar)
Filtyp: jpg vikt2.jpg (92.3 KB, 289 visningar)
Filtyp: jpg vikt3.jpg (75.6 KB, 291 visningar)
Filtyp: jpg vikt5.jpg (93.8 KB, 289 visningar)
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-10-26 klockan 15:52.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 21:33   #26
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Jösses, vilken bra förklaring och bilder, Tack så himla mycket!

Att det fanns spännvikter visste jag men inte att trådarna gick parallelt så långt!

Verkligen hyggligt av dig att posta detta, borde läggas till guide-sidorna!

Men rutten då, inte funderat på att släppa den
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 21:41   #27
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Men rutten då, inte funderat på att släppa den
Äh, hm, hm, jag är makalöst dålig på att slutföra mina rutter/banor. Det finns alltid något jag vill ändra på/lägga till osv. med resultatet att ingen rutt/bana slutförs innan nästa projekt påbörjas.
Sedan går mitt intresse för Trainz lite upp och ner, det finns andra saker som pockar på uppmärksamhet, te.x två barn, jobb, FS9 m.m, men någon bana borde jag kunna slutföra någon gång..................
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-10-25 klockan 21:51.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 15:19   #28
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Pillat lite med rutten och lagt till ett lokstall och lite mera luftledning.

Kunde inte låta bli att göra ett litet scriptat scenario med de nya kommandona för vändskiva mm.

Allt körs alltså automatiskt och ni kan se kommandona nere i bilderna.

Bild 1 - RC'n har kommit in på bangården och lämnat ett gäng containervagnar. Den kör nu runt hela bangården till ett yttre rundspår för att komma upp till lokstallet.
Bild 2 - Kör på backen upp mot lokstallet och angränsande industriområde. Jag försöker medvetet ha lite avstånd emellan så man inte får för mycket polys på ett ställe.
Bild 3 - RC'n stannar innan vändskivan eftersom luftledningen tar slut. Föraren hoppar över i en Z65 och kör in för att koppla.
Bild 4 - In på vändskivan bär det...
Bild 5 - Har var det trångt men med låg hastighet och triggers på exakt rätt ställe så funkar det.
Nästa post:
Bild 6 - Efter lite snurr så baxas RC'n på plats.
Bild 7 - Lilla Z65 snurras tillbaka och lämnas på stickspåret för nya äventyr. Föraren kan hoppa till nästa lok...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_364_resize.jpg (180.3 KB, 256 visningar)
Filtyp: jpg Screen_368_resize.jpg (148.1 KB, 257 visningar)
Filtyp: jpg Screen_371_resize.jpg (138.9 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg Screen_373_resize.jpg (161.7 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg Screen_374_resize.jpg (179.4 KB, 253 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 15:20   #29
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Fortsättning...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_377_resize.jpg (165.4 KB, 248 visningar)
Filtyp: jpg Screen_379_resize.jpg (128.3 KB, 253 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-03, 15:25   #30
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Mycket fina bilder Deskgrunt!
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009