Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-07, 23:17   #16
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Jag har min AMD och sköter den regelbundet och den funkar utmärkt. Det är kylflänsar som dammet fastnar i och då hjälper inte fläkten.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 02:05   #17
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hmm...jag mindes visst fel. Hitta igen videon: http://www.220.ro/YPo3poHEei/THG-Video1-CPU-Cooling

Fast själv har jag kört AMD länge och aldrig haft några problem. Tror det handlar om skötsel, som Totte säger. Öppna ibland och blås ur dammet!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 08:32   #18
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Hmm...jag mindes visst fel. Hitta igen videon: http://www.220.ro/YPo3poHEei/THG-Video1-CPU-Cooling

Fast själv har jag kört AMD länge och aldrig haft några problem. Tror det handlar om skötsel, som Totte säger. Öppna ibland och blås ur dammet!
Asså, nu när jag titta på videon, då skulle jag kunna säga att min likna ju den där sista... Att det fanns ingen bild på skärmen. Och att min CPU smälte fast på kylaren. Men ändå så undrar jag om grafik kortet funkar, liksom jag har ju en ny dator nu, men den har en garanti och jag vill inte förstöra/öppna den om ni förstår vad jag menar. Och att jag skulle gärna vilja sälja grafikkorte.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 10:05   #19
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Asså, nu när jag titta på videon, då skulle jag kunna säga att min likna ju den där sista... Att det fanns ingen bild på skärmen. Och att min CPU smälte fast på kylaren. Men ändå så undrar jag om grafik kortet funkar, liksom jag har ju en ny dator nu, men den har en garanti och jag vill inte förstöra/öppna den om ni förstår vad jag menar. Och att jag skulle gärna vilja sälja grafikkorte.
Finns inget annat sätt, än att testa det i nån dator. Hur ska man annars veta om det fungerar????? Men vad är det för kort? Kanske inte ens är värt att sälja? Och det kanske inte passar i din nya dator heller? Har du ingen kompis med nån äldre dator, som du kan testa kortet i? Finns ett sätt till och det är att sälja det otestat, antingen säja det till köparen eller tiga och låtsas som det regnar (om det skulle vara sönder)...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 15:38   #20
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Finns inget annat sätt, än att testa det i nån dator. Hur ska man annars veta om det fungerar????? Men vad är det för kort? Kanske inte ens är värt att sälja? Och det kanske inte passar i din nya dator heller? Har du ingen kompis med nån äldre dator, som du kan testa kortet i? Finns ett sätt till och det är att sälja det otestat, antingen säja det till köparen eller tiga och låtsas som det regnar (om det skulle vara sönder)...
Det är:
Kod:
XFX GeForce 7600GT
Det är fortvarande egentligen bra för alla slags spel, men just att jag vet inte heller om det funkar eller ej.

Senast redigerad av Romet12 den 2010-02-08 klockan 15:39.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 22:35   #21
Viktor.O
Tidigare viktortheone
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Vilken skitsnack! Det hänger på hur man sköter sin dator. Sköter man inte ordentligt så bildas damm i fläkten vilket gör att processorn blir varma.
Men nu var det ju inte riktigt det jag menade.
AMD.s tidiga modeller hade problem med värme då kylaren slutade att fungera eller om den var dåligt monterad. Då kunde proccesorn börja "brinna". Plus att de var ömtåliga för montering, man kunde lätt knäcka dom. Går man riktigt långt tillbaka i tiden hade intel liknande problem, men gissar att datorn inte var så gammal.

Så skitsnack är det inte tyvärr denna gång totte.

EDIT: Jag har kört AMD hur länge som helst och inte haft några problem, så märket är det inte fel på.
__________________
Viktor

Senast redigerad av Viktor.O den 2010-02-08 klockan 22:36.
Viktor.O besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 16:58   #22
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard En helt annan fråga!

ok, nu kommer en helt annan fråga.

Det så att jag har en riktigt gammal dator, som hade windows 2000/98 i (en gammal version av windows). Så den har ingen hårddisk längre eftersom jag tog ut den och kasta den, eftersom jag kunde inte logga in i den (fick datorn av en kompis, han gav mig också lösen och username men dem funka inte). Så nu undrar jag om det finns något annat sätt att kunna använda den? Måste man ha en hårddisk, eller kan man göra så att man installerar ett operativsystem i en annan hårddisk med USB uppkopling eller bara med USB minnet och använda datorn efteråt?

Och sedan sista frågan.
Vad e det för skillnad mellan en vanlig dator (t.ex. speldator) och serverdator?

Senast redigerad av Romet12 den 2010-02-09 klockan 17:10. Anledning: En fråga till... :D
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 19:41   #23
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard ohoy

Förmodlingen är det plasinfästningen runt prossesorsockeln som spruckit,
inte ovanligt på älgre moderkort.
att proppen sitter "fast" på kylaren är inte ovanligt, ett ganska vanligt trix som oseriösa reparatörer gör man limmar kylaren på proppen då sockeln är trasig.
å andra sidan härdar kylpastan som regel efter några år och då kan set upplevas som den är limmad.
om du vill ta bort denna kan man värma kylaren med en fön då brukar man kunna bända bort proppen med en flatmejsel.
Oftast är det billiggare att köpa en ny dator än att försöka uppdatera den gammla då gammla komponenter tenderar att bli dyrare och svåra att få tag på.

Och tänk på att ta isär burken och damsuga denna med jämna mellanrum
jag har sett "burkar" där det suttit så mycket katthår mm att det skulle räcka att göra en päls av det.

dålig ventilation gör att burken åldras mycket snabbare
tänk oxå på att dra kablar så att luften kan flöda fritt i burken.
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 19:58   #24
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan Visa inlägg
Och tänk på att ta isär burken och damsuga denna med jämna mellanrum
jag har sett "burkar" där det suttit så mycket katthår mm att det skulle räcka att göra en päls av det.

dålig ventilation gör att burken åldras mycket snabbare
tänk oxå på att dra kablar så att luften kan flöda fritt i burken.

Ok, men vad tror du om den här miljön då (för datorn)?


EDIT: Asså, problemet är att mitt rum är ganska litet, det får bara plats en säng, databord och en smal bokhylla och inget mer. Så det e ganska svårt att ha datorn på rätt sätt. Jag har själv också tänkt på det att datorn måste ha så mycket plats som möjligt men det möjlighet har inte jag och datorn.

Senast redigerad av Romet12 den 2010-02-09 klockan 20:00.
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 20:26   #25
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

En dator behöver ingen stor plats att placeras på/i, huvudsaken är att det finns TILLRÄCKLGT med REN (gärna sval också) luft som fläktarna kan suga in/blåsa ut.
Själv har jag min dator i en tom, ganska liten garderob (p.g.a en katt som "hårar" en del) som jag har tagit upp några lufthål i, och försett dom med filter.
Funkar alldeles utmärkt.
Har byggt/monterat en extra digital temp.mät som läser av cpu-temp, grafik-cpu-temp samt temp. på vissa komp. på moder"kakan".
Bara för att gämföra så har jag kört datorn utanför garderoben, blev ingen skillnad på temp.
REN luft+bra vent är ett bra sätt att hålla datorn vid liv länge.
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2010-02-09 klockan 20:30.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 21:10   #26
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Man ska blåsa bort dammet och absolut inte dammsuga. Tipsråd fick jag av datorexpert.
Själv har vi två katter och min dator står under datorbordet i en fack. Jag rengör en gång i månaden.

Senast redigerad av Totte den 2010-02-09 klockan 21:11.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 11:47   #27
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har också hört att man inte ska dammsuga datorn. Köp tryckluft på burk och blås rent istället: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=136175439

Och angående av placering av datorn, så undvik att den står nära ett element eller i solljus (på sommaren). Då är det OK!

Inne i datorn kan man sätta i runda ide kablar http://www.kjell.com/content/templat...0000,161000000 för bättre genomströmmning och binda (stripes) upp alla kablar!

Gör rent i burken nån gång i månaden och håll koll på tempen, så slipper du problem!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 14:06   #28
Romet12
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Sweden
Inlägg: 281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Och angående av placering av datorn, så undvik att den står nära ett element eller i solljus (på sommaren). Då är det OK!

Gör rent i burken nån gång i månaden och håll koll på tempen, så slipper du problem!
Ok, men liksom min dator är bredvid elementet, som man kan också se på bilden på högersidan av datorn. ;( E det en bra ställe eller ej?

http://img203.imageshack.us/i/img1036h.jpg/
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 14:15   #29
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Eftersom sval luft är att rek. (logik=kyler bättre) är närheten till ett (varmt) element inte att rek.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 14:20   #30
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12 Visa inlägg
Ok, men liksom min dator är bredvid elementet, som man kan också se på bilden på högersidan av datorn. ;( E det en bra ställe eller ej?

http://img203.imageshack.us/i/img1036h.jpg/
Man bör inte ha en dator nära något som alstrar värme. Flytta på den!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009