Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Visa resultat för omröstning: El, Diesel, El/Diesel
El 38 34.23%
Diesel 7 6.31%
El/Diesel 66 59.46%
Antal röster: 111. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-06, 12:08   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Smile Ruttbygge försvenskning av NDK 4.0

Hej!

Nu har jag kommit igång på allvar med min försvenskning av NDK 4.

Jag har tillstånd att göra som jag vill med denna bana. Någon tid för release finns ej, utan det kommer när det kommer.

Det jag nu undrar är vad ni forummedlemmar tycker att det skall vara för en bana...

Jag har 3 alternativ: El, Diesel, El/Diesel...För min egen del så lutar det åy det sistnämnda alternativet, El/Diesel eftersom det skall föreställa en bana från södra Sverige och på Blekingebanan så är det ju som bekant diesel som gäller..(Nu är det bussar på en del av sträckningen, eftersom de bygger el nu)...

MVH Kenneth

PS Kan tala om att jag skall försöka få med en liten del smalspår ochså . Vet att det finns personer som vill ha detta med!!!! Ds
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2005-12-06 klockan 12:11.
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 14:22   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag ser gärna att det blir både el och diesel i den. Och jag hoppas att det blir smalspår i den också!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 18:01   #3
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard El/diesel

Hej!

Ja det blev som jag misstänkte innan jag la ut denna omröstning...Ok, den har inte legat ute så länge men man kan ju redan nu se vart det lutar...

Jag tänkte så här från allra första början när jag körde denna rutt att eftersom den första delen av banan är enkelspårig så kan man ta bort elen på denna del och sedan på resterande så kör man med el...Då bjuds det på många varianter av trafik....

Jag skrev tidigare att den skulle likna södra Sverige...Det som jag tänker på då är tex Pågatågsstationer, gäss på gatorna, fotbollstadion för MFF och annat som kan vara specifikt för denna landsända.
Dessutom är tänkta ortnamn tagna från en bok som heter "Sånska Ortnamn". De namn som jag plockat ur denna är mindre byar eftersom jag tycker att man inte skall glömma de mindre byarna som finns...Det finns ju namn som Porrarp, Vibeke, Persborg, Anklam med flera....Tycker det är rätt tyrevligt med lite udda namn på orterna...

Förresten status på rutten? Ja den är rensad och nu blir det en del spåromläggning och lite sådant....Men release kanske någon undrar...Ja det är en sak som bara vår Herre vet...Nej ärligt talat så är det ju omöjligt att svara på...Jag bygger för att jag tycker det är skoj och den dagen som jag får annat för mej då lägger jag detta åt sidan och kommer tillbaka när jag känner för det igen...Men just nu känns det ganska bra så nu blir det en hel del av detta....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 18:22   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

hehe, ja kanske... Jag var dock inte helt solklar på mitt val, övervägde nått av de andra alternativen på grund av msts brister vad gäller elledningens vara eller icke vara... Men, det blev el/icke el ändå, eftersom det ändå är mest representativt för Skåne tror jag.

Lycka till med arbetet och må inspiritationen och RE vara med dig hela tiden!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 18:43   #5
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Tack för det Mazz, det kan behövas alla sparkar där bak som man kan få

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 22:31   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Lycka Till!!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 14:23   #7
Theo92
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Södertälje
Inlägg: 30
Skicka ett meddelande via AIM till Theo92 Skicka ett meddelande via MSN till Theo92 Skicka ett meddelande via Yahoo till Theo92
Standard

Det skulle va kul me en till svensk rutt utan kontaktledningar
Theo92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 11:50   #8
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Usa
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej Knebert

Et godt råd til dig: Hvis du vil bruge Århus H på din rute som endestation, er du formodenligt nødt til at fjerne en del af den bageste godsbane. Dette er nødvendigt da der er over ca 1400 objekter i de worldfiler der dækker banegården. Ellers vil du ikke kunne opsætte køremaster over resten af banegården, da RE vil gå ned og sende fejlrapport på grund af for mange objekter. Og må jeg samtidigt foreslå dig at lave den nuværende strækning Århus-Ålborg Elektrisk og Lave strækningen Ålborg-Frederiskhavn NON-elektrisk. HUSK at på den NON elektriske strækning må der ikke bruges dynamiske spor da overheadwiren ikke kan fjernes fra disse.
__________________
Verified Ladies

Senast redigerad av Erich den 2005-12-09 klockan 11:53.
Erich besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 12:01   #9
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Bangård och status

Hej!

Min tanke är att vid godsbangårdar skall det vara endast diesel....Det är på "passagerarspåren" som det kommer att vara el på i sådana fall....

Men det finns ju en del spår i detta område som man kan plocka bort som bara ligger där och då får man ner objektantalet, har redan fått ner det en bit på grund av att jag plockat bort en hel del onödigt som de har satt dit...


Ok, när jag ändå är här och skriver så kan jag tala om status....
Just nu håller jag på med att plocka bort gatubelysningen, gillar ej originalbelysningen, och sätter dit en annan, visserligen med gult sken, men jag har inte hittat någon annan som ser svensk ut (någon som vet?????).
Dessutom så fixar jag lite med perrongerna, tex sätter dit skånska biljettmaskiner med mera....Fixar lite med terrängtextur, ja lite av varje...

Jag har ännu inte börjat med att fixa med hus med mera, utan jag tar allt i etapper...

Dessutom har jag klonat rutte via Route Riter så jag har 2 likadana rutter, varav den ena är då en testrutt där jag bland annat lär mej signalsättning (Mazz, det funkar nu!!!)...Det är något som jag kan rekommendera att göra en "testrutt" som man kan rota i...Varför? Jo, för då slipper man allt "skit" som annars hade kommit med i den "skarpe" rutten....

Ha det bra, nu väntar jobbet....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 12:04   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
hehe, ja kanske... Jag var dock inte helt solklar på mitt val, övervägde nått av de andra alternativen på grund av msts brister vad gäller elledningens vara eller icke vara... Men, det blev el/icke el ändå, eftersom det ändå är mest representativt för Skåne tror jag.

Lycka till med arbetet och må inspiritationen och RE vara med dig hela tiden!
Hej!

Inte skåne utan här har vi el på alla spår om jag inte har fel för mej, det är Blekingebanan som inte har el. Men som jag skrev så håller de på med att bygga el på den banan nu...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 12:12   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Aha, fel av mig då...

Kanske det tidigare varit mer o-elektrifierat, då? Skåne hade väl ganska tätt med banor även om många försvunnit nu?


Härligt att signalerna fungerar nu!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-03, 23:33   #12
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Några bilder

Hej!

Ja som ni har sett så har det inte kommit så mycket bilder här, men det är ju bara att ladda ner rutten så ser man bilderna....Nä, jag bara skojar, det finns inte så mycket att visa eftersom arbetet består nu av den tråkiga delen med att fixa marktexturen och lägga om begravda vägar med mera. När allt detta är klart så kan man börja bygga upp städer och allt annat som hör till...

Så det kommer att ta lite tid innan det kommer "roliga" bilder, men de kommer så småningom...

Men som Pierre ville så blir det en bit smalspår och som det ser ut idag så kommer rutten att bli utan el, men man vet aldrig hur det blir när man kommer dit...

Oki, ja jag kan väl visa 2 bilder från rutten, men de är långt ifrån färdiga...Observera att bron på bild 2 har fått en annan färg...

Fler bilder kommer efterhand som det händer något....

MVH Kenneth

PS På grund av den sena timmen så finns det inga tåg med utan bilderna kommer från RE....DS
Bifogade bilder
  
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 22:35   #13
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Gudrun har satt sina spår....

Hej

Ja då får man väl öppna denna gamla tråden igen då...

Det har ju viskats lite på annan plats här i forumet om denna rutten...

Jag har tänkt om på denna rutten och kommer att bygga som följer:

En del av rutten blir el och den andra delen blir diesel.
Den delen av el är då Sverige och den andra delen är då Danmark...Danmark blir bara en liten del av hela rutten, allt för att jag skall kunna behålla bangården som är i ena änden av rutten.

Den danska sidan kommer att vara intakt med spår men omgivningarna kommer att byggas på.

Allt är omgjort i denna rutten numera så de bilderna som finns om denna rutten stämmer inte. Jag har hållt på med denna rutten nu ett bra tag och kommit en bit på väg.

Alla andra rutter som jag har visat här och byggt på ligger på hyllan och samlar damm, vet ej om jag kommer att bygga mer på dom utan det är denna rutt som gäller och inget annat...

Till sist en bild från rutten...

MVH Kenneth

PS Det kommer fler bilder efterhand, men det dröjer nog eftersom jag håller på med att få dit alla kontaktstolpar. DS
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 16:04   #14
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Roligt att det byggs på rutten igen!
Trädet som blåst omkull var tufft. Gärna mer sånt...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-05, 18:31   #15
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Tack för den komplimangen

Jadå det kommer mera sådana roliga detaljer men först skall det fixas med terrängen så att det blir en enhetlig marktextur över hela rutten...Jag gillar inte de marktexturer som upphovsmannen har pillat dit, det är en hel del originaltexturer och sådant skall bort...Likadant med de flesta av originalträden, gillar inte de heller...

Har satt stolpar på en del av den svenska sidan eftersom jag inte kom på vart jag skulle bryta av den, men det vet jag nu så nu kommer jag att sätta dit resten av stolparna ochså...Det blir en bart stolpar på "Stambanan", resten av spåren blir utan...som godsbangårdar och lite annat Kanske någon vet vad annat är??? Har varit uppe i denna tråden tidigare

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009