Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-01, 18:52   #1
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard Stångådalsbanan

Som ruttbyggare måste man utvecklas, och för att göra det krävs en utmaning.
Både Ingelforsbanan (fiktiv) och ÄVJ (fiktiv) har blivit något som jag inte tänkte mig från början, och min fantasi är inte den starkaste just i dessa tider.

Men vad säger han nu, den där Granders?
Jo.

Här är utmaningen.
Jag själv reser på sträckan i stort sett varje vecka och jag kommer fokusera väldigt mycket på en rutt som passar utmärkt till min Itino och min Y2'a.

Stångådalsbanan.

Jag kommer bygga unika objekt till just denna rutt, tanken är att i slutändan av projektet blir det ca 85-90 procent äkta vara och resterande procent är sånt som helt enkelt måste skapas utifrån fri hand.



Vart någonstans befinner vi oss tro?










That's right, Google Maps ska bidra mycket till att spår kommer ligga rätt och så vidare!
granders besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 19:39   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Härligt! Verkliga rutter är alltid roligast! Använder du DEM-data? Blir mycket mer realistisk terräng då!

Kommer Ingelforsbanan fortfarande att släppas?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 21:05   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Härligt med ännu en svensk rutt!
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 15:07   #4
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Hej! Såklart kommer Ingelforsbanan att bli släppt även den!

Sakta men säkert så börjar Vimmerby med omnäjd ta form.





EDIT

Någon som känner igen sig?




Senast redigerad av granders den 2013-05-06 klockan 18:53.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-06, 22:46   #5
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Ojoj, mycket har hänt idag. Hela min dag har spenderats till det här, i princip.

Vimmerbys fd. lokstall finns nu placerat tillsammans med en stor del av vegetationen. Börjar det likna något nu, tro?





granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 20:10   #6
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Spåret har inte blivit så mycket längre sedan igår, dock har miljön börjat få sina detaljer här och där.

Banan är just nu från Vimmerby station till sågverket strax utanför.
Anledningen till ett slött tempo är mängden detaljer som finns innan skogen väl börjar.

Tänkt är väl att jag inte kommer låta er vänta på att köra tills hela banan är klar. Jag tänker mig att en beta skulle kunna fungera efter att banan blivit lite längre än Hultsfred. Så håll ut

OBS att banan kommer kräva lite av era maskiner
Open Rails är rekommenderat.



















granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 21:35   #7
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Finns det en chanse vi kanske kommer förbi Västervik och Gamleby i framtiden på Tjustbanan?
mikban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 17:57   #8
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Det kan bli verklighet efter slutförandet av Stångådalsbanan, men jag tror det kommer dröja ett tag tills dess!
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 20:10   #9
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Nu tar jag långhelg här och kommer inte arbeta särskilt mycket under kommande dagar! Det som blivit gjort sedan igårkväll är lite detaljer för Setra.
Setra har även fått sin växel.

Jag har kommit fram till skogen strax innan Hästmosshult (och gjort lite på den) så snart kommer det flyta på i bra tempo till Storebro, efter Storebro blir det lite fler detaljer eftersom spåret går bredvid vägen och sedan slutligen förbi flygplatsen och in i Hultsfred.

Kisa Mor påväg mot Hultsfred, förbi Setra


Skogen vid Hästmosshult


Strax innan Setra mot Vimmerby


Setras växel
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 20:39   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Snyggt! Med tanke på bilderna så ser det ut som om du har en hel del hemgjorda objekt. Vore kul att få använda i rutten!

Blir så avundsjuk på dig som kan med 3D-design, tänk om jag kunde få alla stationshusen i rutten... Krylbo blir svårt att hitta en ersättare för!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 21:00   #11
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Snyggt! Med tanke på bilderna så ser det ut som om du har en hel del hemgjorda objekt. Vore kul att få använda i rutten!

Blir så avundsjuk på dig som kan med 3D-design, tänk om jag kunde få alla stationshusen i rutten... Krylbo blir svårt att hitta en ersättare för!
Ja allt är i princip eget, förutom banvall, spår, vegetation. (En tall och en gran är min där, dock).

Har du bilder till diverse stationshus du vill ha (i flera vinklar) så kan jag absolut försöka göra några åt dig. Det tar inte så långt tid så det kan jag klämma in mellan projekten åt dig
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 16:01   #12
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Endast smådetaljer idag.

Vimmerby Vandrarhem
Busskurer/Stationskurer
Buss och tågskyltar





granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 23:23   #13
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag vill bara upplysa om att projektet fortfarande lever, dock är jag på jakt efter hyttfilm från Setra mot Hultsfred. Det finns nämligen bara en från Setra till Vimmerby. Det blir förmodligen så att jag måste införskaffa mig en hyttfilm själv, det lär dock inte bli alltför svårt.

Så så ser det ut.

Bilder har jag iallfall inte svårt att bjuda på!

1380 Kisa Mor påväg från Vimmerby mot Hultsfred Berga Kalmar som första tåget på dygnet, här vid Setra Sågverk.


Senast redigerad av granders den 2013-05-23 klockan 23:24.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 15:12   #14
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

1 tredjedel av spåret mellan Vimmerby och Hultsfred är nu lagt (det vill säga halvvägs till Storebro), planerat är att hela spåret till och med strax efter Storebro ska vara lagt (med banvall och markhöjder) till mitten av helgen. Under helgen ska jag även försöka införskaffa hyttfilmer eftersom hela projektets realism (och deadline) egentligen beror på just dem

Senast redigerad av granders den 2013-05-29 klockan 15:14.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-01, 00:55   #15
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Nu är helgen kommen och troligtvis tar jag tåget till Kalmar imorgon för att sedan försöka filma hela vägen t.o.m Vimmerby.

En liten update är tallarna, dock kommer jag inte bygga längre vad gäller natur och detaljer förens jag har hyttfilmerna. Vi vill ju inte hamna i en sits där jag måste ta bort och göra om stora delar bara för att jag improviserat

Kom gärna med synpunkter på förbättringar här och där!



granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009