Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-12, 21:27   #1
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Höjdskillnader?

Hej, någon som vet vart jag kan få tag på information om på vilken höjd över havet vissa städer ligger? Jag håller på med ett projekt och skulle självklart vilja bygga så verklighetstroget som möjligt.

Tack. //H
henke327 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 17:59   #2
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard Testar igen

Hej igen, eftersom ingen svarat antar jag att ni inte har något tips till mig men jag försöker igen Jag bygger en bana och har i dagsläget byggt Nykvarn-Eskilstuna, Eskilstuna-Flen. Sitter med kartbok för att få avstånden mellan orterna bra, tyvärr kan jag inte utläsa några höjdskillnader i boken så i dagsläget är mitt landskap platt. Ni som har byggt verkliga rutter, hur gör ni för att ta reda på höjd variationen i landskapet?

Försöker igen eftersom jag inte hade förklarat vilka orter jag undrade över.

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 19:06   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag använder lantmäteriet för att ta reda på höjd över havet. http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html klicka på terrängkartan så kommer siffrorna fram.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 20:07   #4
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tack så mycket, det kommer att underlätta en hel del. Nu ska ja bara få sidan att fungera, verkar som att java-stödet och jag inte är överrens Lyckas inte kunna visa någon karta nämligen, bara vitt... Märkligt

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 20:12   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327
Tack så mycket, det kommer att underlätta en hel del. Nu ska ja bara få sidan att fungera, verkar som att java-stödet och jag inte är överrens Lyckas inte kunna visa någon karta nämligen, bara vitt... Märkligt

//Henke
Du lär inte ha Java installerad, då måste du ladda hem och installera.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 21:38   #6
Julian
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 733
Standard

Har du några bilder från banan?
Julian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 15:15   #7
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Hej, det finns tyvärr inte så mycket att se än. Börjar närma mig Järna från Flen nu. Banan är bara platt och inget landskap finns, i dagsläget sitter jag med karta och försöker få avstånden mellan lämpliga orter längs banan att stämma. Sedan placerar jag rälsen med hjälp av bilder från stationer, banguiden från jarnvag.net och eniro mm. Tyvärr är det svårt att hitta bra spårplaner över stationer. Dessutom är det inte speciellt troligt att kunna bygga helt realistiskt, blir allt för omfattande då. För att det inte ska bli ett för stort projekt har jag använder jag mig av skalan 1:2 och tiden x2. På så sätt stämmer de tidtabeller som används "på riktigt" hyfsat. Risken är överhängande ändå att det växer och blir för stort...

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 17:45   #8
fura
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
Standard

Varför använder du inte SRTM-data och RadioMobile? Nasa skickade upp rymdfärjan Endeavour 2000 för att radarhöjdmäta jordytan och den gjorde några svep över sverige (upp till i höjd med mälardalen hjfm).
Det finns en tutorial här :http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut1.html
Det är lite omständigt men till slut har man topografin klar i surveyor, den är inte så jättedetaljerad så man kan få finjustera
/Mats
fura besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 18:46   #9
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fura
Varför använder du inte SRTM-data och RadioMobile? Nasa skickade upp rymdfärjan Endeavour 2000 för att radarhöjdmäta jordytan och den gjorde några svep över sverige (upp till i höjd med mälardalen hjfm).
Det finns en tutorial här :http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut1.html
Det är lite omständigt men till slut har man topografin klar i surveyor, den är inte så jättedetaljerad så man kan få finjustera
/Mats
Jag har länge varit inne på att använda mig av den, har tyvärr inte satt mig in i hur det fungerar. Verkar lite krångligt, men kanske inte. Ny kvällslektyr för mig kanske? Men du har helt rätt, det blir ju lättare och sparar nog även tid.

Hur blir det med landskapet, går det att göra som jag gör och förminska landskapet till skala 1:2? Om jag använder mig av skala 1:1 kommer jag aldrig bli klar är jag rädd. I och för sig, blir en bana någonsin klar? Går det att lösa får jag tänka om angående min bana. Kan bli spännande.

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009