Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-19, 17:07   #46
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kanske verkar lite dött, men projektet fortgår, sakta men säkert.
Det senaste är bälgar och bryggor som kommit upp i ändarna, färdigmappade och allt! Nu behöver de bara ett script av Svenolov som har ska göra sedan så att de kopplas ihop när man kopplar ihop vagnar. Två vagnar med bryggor (t.ex. Co6 som Lan bygger som syns till vänster i bilden) kopplar ihop dessa. Två Bälgvagnas, som mina vagnar kopplar ihop bälgar och i bälgarna bryggorna (även om det knappast syns) och en av varje kopplas bryggorna på bägge, men bälgen är fortfarande infälld, precis som på bilden nedan.

Vagnar som planerat kommer att ha stöd för detta script är Lan's Co6 (Bo6), LokKalles B1(även C1 om sådan bygges) samt troligtvis de saker som Mazz konverterar till Trainz som han bygger på (bl.a. D-loket).

Vill flera vara med så skicka mig bara ett pm.


Notera att vagnskorgen är långt ifrån färdig, otexturerad undersida, skuggor ska dit, interiör, STW-koppel, märkning.....
Sedan är det ju fyra vagnar till...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 20:31   #47
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Namen, det blir ju något av timmret (som det innan var )! Ser verkligen emot att koppla dessa vagnar med lans F1200. Ååh... vad det kommer att mätta mitt Trainz...
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 21:11   #48
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Textureringen fortsätter...
Lite småsaker kvar att mappa och fixa på texturer, sedan ska jag börja med interiören och sedan fortsätta med de andra vagnarna.

Sedan så håller ju jag, Svenolov och Lan på med ett litet(...) projekt. Vet ej hur mycket som kommit ut om det, men jag kan lova en mycket glad överraskning!


Co4a 100607. Bälgen är inte där, men den kommer att finnas sedan i spelet. Notera skuggan under vagnen! Bilden tog 4:41min att rendera
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 19:37   #49
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Har mappat färdigt underredet och troligtvis även korgen (-insidan på dörrarna) samt tryckt in vagnen i TS2010.
Satte dit SJ metkrok samt klassiffror á la 1932, bara för att ni ska se hur det kommer att se ut. Ska självklart dit individnummer i hörnen, samt en massa grejer på rambalkarna.
Notera fejkskuggningarna på rambalkarna och lådorna mellan boggierna. Notera även den äkta varan som syns under boggierna.
Det svarta strecket till vänster i bild är resultatet av ett misslyckat försök till animering av hjulen. Ska självfallet fixas till!
Många saker är bara arrayade eller mirrorade i Blender, dvs en spegling av en annan del för att man ska slippa att mappa saker flera gånger, och det syns inte i Trainz för att jag inte gjort om spegelbilderna till riktiga mesher, därav bara ett par buffertar, stegar, räcken samt luftsugare på taket.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 21:54   #50
trainz2007
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 153
Standard

Jävlar va snyggt!, riktig proffs ju! =)
__________________
Skapare till Projekt Göteborg till Trainz
trainz2007 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-13, 12:07   #51
sicknote
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Loken var väl tänkta att släppas till allmänheten men hittills är det bara nära och kära som fått dem att leka med. Detsamma gäller de fem U-loken med nya texturer.
Vill ha!
Sätter upp mig på intresselistan om det finns någon sådan.
__________________
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 12:54   #52
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Jag vet vilka lok man kan ha till de här vagnarna A,F,B och El F. när kommer de här ut till download? jag vill ha vagnarna.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 17:12   #53
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

A, B och F lok passar bra som dragare, men inte el F, den är för modern. Vagnarna kommer när de kommer. Omöjligt att säga när.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 19:25   #54
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Snyggt jobbat men lite snäll kritk.
Vagnarna ser väldigt ljusa på min dator.
Jag har inget minne av sidoskjutbara fönster, det normala var att man sköt fönstret neråt.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-14, 19:39   #55
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tack för kommentar!

Kan hända att de är lite ljusa, men de är för att matcha Jannes D-textur som jag använder. Kommer även två lite mörkare versioner på den. Vi får se om mästaren (Janne) kommer att justera ljusheten, får ta ett snack med honom sedan. Mina texturer är dock gjorda i lagerformat så att jag enkelt kan byta ut teaklagret mot ett annat om så skulle behövas.

Fönsterna är inte sidoskjutbara, utan precis som du säger nedsänkbara.
Det du ser på bilderna är de bakre fönstren, de på andra sidan, rakt igenom vagnen, vilket gör att det ser ut som de är sidoförskjutna. Kommer att bli bättre när fönster kommer på plats och i vissa vagnar kupéindelning i form av väggar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 19:10   #56
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Jag vet när det bygdes ca år 1920 sen körde de här vagnarna till år 1970. Vad snackar ni om med el F loket som passar inte. Man kan ha veterrantåg. Till det jö. kan dugöra A loket, B loket, E loket och E10 loket. gp3119
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 20:09   #57
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Jag vet när det bygdes ca år 1920 sen körde de här vagnarna till år 1970. Vad snackar ni om med el F loket som passar inte. Man kan ha veterrantåg. Till det jö. kan dugöra A loket, B loket, E loket och E10 loket. gp3119

Kan du sluta tjata om vad folk ska göra och inte göra ?!
Folk bygger det dom vill bygga.. Inte det DU vill att DOM ska bygga..
Om du vill ha något specifikt till trainz så får du ta och bygga det själv, annars får du snällt vänta på att någon annan har lust / Tid att göra det..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 21:18   #58
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard Vad ska jag bygga för något?

Oj
radera detta!
__________________


Senast redigerad av Affe den 2010-06-21 klockan 21:18. Anledning: fel del
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 19:30   #59
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Senaste nytt,
Inredningen till Co4a är färdigsnickrad.



Taket är tillfälligt borttaget för att visa interiören. De små gråa bubblorna som syns är luftventiler som ska sitta på taket, men som jag missade att ta bort vid när jag tog bilden.

Nu ska lite småsaker fixas, glas ska sättas in, dörrar ska animeras, attachments för bagage och passagerare ska sättas ut, skuggmesher ska byggas, texturer med de andra två av Jannes texturer ska fixas till, vagnarna ska märkas och sedan kan jag bygga om den här vagnen till de övriga. (lite onödigt att jag redan byggt dem kan man tycka såhär i efterhand)
Eftersom grunden redan är lagd så kommer de andra vagnarna att bli färdiga fortare.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 19:58   #60
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Imponerande, MYCKET snyggt.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009