Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-01, 19:05   #31
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Janne!

Ja det måste ju vara så, att jag, Mson och Pussgurkan m.fl. är för dumma i huvudet, för att kunna handskas med ATI´s grafikkort. Hur kunde jag tro att det var nått fel på kortet????? Tack än en gång!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 19:28   #32
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Nu var det inte rikigt så tror jag Janne menade utan mer att många gånger är det fel som man själv på ett eller annat sätt är "ansvarig" över.

Något som dock inte kommit fram här är att det är svårt både som mjukvaruutvecklare och som hårdvaruutvecklare att göra produkter som passar precis alla datorkonfigurationer som finns. Om man tänker efter hur många olika kombinationer man skulle kunna bygga med alla moderkort, processorer, minnen, grafikkort e.t.c så blir det ett antal miljoner kombinationer. Jag har mycket svårt att tro att alla kombinationer kommer fungera 100%.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 19:53   #33
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Tack Janne!
Ja det måste ju vara så, att jag, Mson och Pussgurkan m.fl. är för dumma i huvudet, för att kunna handskas med ATI´s grafikkort. Hur kunde jag tro att det var nått fel på kortet????? Tack än en gång!
http://pirpen.cjb.net/
Eftersom du hela tiden relaterar till problem som andra upplevt och inte du själv förstår jag inte att du ens orkar fortsätta. Du kan väl bara stå för problem du själv upplevt? Om du sedan vill idiotförklara de enligt ovan nämnda med namn så är det din sak och ingen annans.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 20:19   #34
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Fredrik: Mitt gamla kort (Geforce TI4200) har hängt med i ett par uppgraderingar av moderkort och processor och det har funkat bra hela tiden. Hur kan det funka bra i flera olika datorer, men första datorn jag sätter ett ATI i, så blir det inte bra? Vad ska man tro?


Janne: När du skriver: "Jag utesluter inte möjligheten, även om den kanske är avlägsen, att de som upplever att sig ha problem till slut kanske kommer till insikt om att problemet egentligen sitter ca 50 cm ovanför tangentbordet." så är det ju du som idotförklarar dom som har problem. Så skyll inte ifrån dig!

Mitt svar var skrivet med ironi. Om du vet vad det är?????

Är det nått som inte funkar för mig, så letar jag alltid felen hos mig själv först. Om jag kan ha gjort nått fel!?


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 20:24   #35
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Som jag skrev - Jag har svårt att alla kombinationer av hårdvara passar 100% ihop. Ditt gamla kort ihop med övriga datordelar var en passande kombination. Nu när du har ATI (och övriga nya datordelar?) kanske det är en sämre kombination. Tillverkarna säger säkert att det är självklart det ska fungera - 100% kompatibelt med allt men så är det ju inte alltid.

Om det dock skulle vara så att du har en identiskt dator med exakt samma hårdvara (och mjukvara) och att problemen inte uppstår där - Ja då skulle ialla fall jag tro att det är kortet i sig det är fel på.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 20:32   #36
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Fredrik skrev:
Citat:
quote:Om det dock skulle vara så att du har en identiskt dator med exakt samma hårdvara (och mjukvara) och att problemen inte uppstår där - Ja då skulle ialla fall jag tro att det är kortet i sig det är fel på.
Då borde väl jag och Pierre, samt Pussgurkan och Jonte ha exakt samma datorer? Om Pierre skulle sätta ihop en exakt identisk dator och köra in sitt kort, och det skulle fungera så är det väl inte hans kort det är fel på utan nuvarande datorn?

Jag kör P4 1,50 GHz, 384 MB RAM, 140 GB hårddisk, Radeon 9000 Pro 64 MB.

I mitt fall har jag sökt lite, och kommit fram till att Radeon 9000 Pro 64 MB versionen är ett bugg kort, samt vissa Radeon 9600XT, de båda korten får VPU recover att aktiveras i nyare spelen som kommer ut innan ATI har fixat det i deras Catalyst.


MvH. Mson


http://tagbilder.no-ip.com
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 20:38   #37
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Mson:

Vet har sagt att ni måste ha exakt samma datorer. Det är ju bara EN i mängden av konfigurationer av hårdvara och mjukvara som kanske inte fungerar felfritt ihop. Som jag sa tidigare kan man säkerligen få ihop flera miljoner konfigurationer med tanke på alla moderkort, minnen, CPUer och övrig hårdvara. Flera konfigurationer är inte en bra kombination. Vilka dessa konfigurationer är kan man inte alltid i förhand säga.

Om Pierre skulle ha en identisk kopia av sin dator och ett kort av samma märke skulle fungera där då skulle jag tro att det är kortet i hans dator det är fel på ja. Men innan man säkert kan säga det måste kortet testas på en identisk maskin för att se att samma typ av fel uppstår.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 21:13   #38
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre
Janne: När du skriver: "Jag utesluter inte möjligheten, även om den kanske är avlägsen, att de som upplever att sig ha problem till slut kanske kommer till insikt om att problemet egentligen sitter ca 50 cm ovanför tangentbordet." så är det ju du som idotförklarar dom som har problem. Så skyll inte ifrån dig!
http://pirpen.cjb.net/
Ja men Pierre, ibland är det även hemma hos mig som problemet sitter ca 50 cm ovanför tangentbordet. Men inte i just den här frågan. Det är ingen skam att erkänna att man tokar till det lite då och då. Ironi förresten? Är det en maträtt serverad med sparris? [:0]


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 22:16   #39
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Tycker att du kunde skrivit att kantutjämning samt anistropisk filtrering var påslagna när du sade att spelen inte blir snyggare. Spelen blir snyggare med dessa, oavsett vilket kort du använder. Och nu är du förbannad för att du inte upplever någon skillnad i spelen med ditt nya ATi-kort?

Sen är du väldigt snabb med att dra slutsatser, kanske ska du testa kortet i någon annan dator innan du målar fan på väggen.

Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-01, 23:37   #40
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

[:0][:0][:0][:0][:0][:0]
Kul att forumet lever (om någon tvekat om detta)
Naturligtvis måste det kort jag själv har vara det bästa, annars vore man ju en idiot !
En ganska träffande slutsats eller hur ?

Nu är det så att jag bygger ca. 10-15 datorer/år och eftersom jag är ganska PV på det här med datorer så vill jag gärna framhärda ett JAG vet vad jag pratar om !
Defakto är att en av mina söner har en P4 med ett ASUS RADEON 9800XT 256MB DVI/TV/VID-IN AGP i den andra har en P4 med ett ASUS V9980/ULTRA/TD GEFORCE FX 5950 256MB TV-OUT i
Motsvarande kort i likadana burkar båds har Intel P4 3.2Ghz byggda på Asus P4C800-e delux moderkort båda med 2Gbyte internminne, 2x 120GByte SATA diskar. och naturligtvis uppdaterade bios och drivers.
Skillnaden i prestanda är inte stor då flaskhalsen inte sitter i grafikkortet utan i datorernas bussar (AGP och PCI)
Däremot är det utan tvekan så att Readonkortet oftare går ner och ger felmedelanden framförallt om man jobbar med grafikintensiva program ex TrainZ 2004 och även MSTS (i den mån de kör det gammla programmet)
Och som jag sagt tidigare ASUS är den Leverantör som snabbast får upp uppdateringarna.
När det sen gäller hur känsliga de olika korten är så syns detta på det antal reklamationer som butikerna får på de olika typerna av kort,
och enligt en av mina hovleverantörer så kommer det in dubbelt så många Readonkort för reklamation som Nvidia kort (om man räknar ut ett genomsnitt av´vad som sålts och vad man får tillbaka)
Och till er som kör MSTS så behöver inte ni särskilt avancerade kort då grafikmotorn i spelet är ganska enkel (vid det här laget närmast antik)

Men som sagt var valet är fritt och som orspråket säger:
Snålhet bedrar vishet eller Det finns två sätt att lära sig, endera av andras misstag (de smarta), eller göra alla mistag själv (de ???)
Slutligen Json lycka till med den nya datorn
om du vill fråga något så maila mig så skall jag försöka svara

pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-02, 09:24   #41
Jonte
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 324
Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Som sagt smaken är som baken, men att förneka fakta blir bara löjligt, jag förstår inte varför man med sitt liv måste försvara ATI, handlar det om prestige ? Kanske är det då dags att ta bort skygglapparna och öronpropparna och se sanningen. Ingen har påstått att ATI's kort är usla, för det är dom absolut inte men man måste väl få framhäva den kritik som är befogad ?


Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-02, 10:23   #42
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Jag har hela tiden kört med Nvidia ända sedan Voodo2. Jag har alltid gillat de korten just för att jag hört stabiliteten är bättre än med ATI. Det är av samma anledning som jag alltid kört med Intel. Hellre lite långsammare men stabilt. Jag är inte intresserad att överklocka utan vill hellre "köpa hastighet" istället för att laborera fram den. Vid senaste uppgraderingen gick jag dock över till ATI. Mest var det pga att jag ville ha det snabbast möjliga till billigaste pris. Dessutom vet jag att branschen hela tiden ändras. Det som är bra i en generation kan snabbt bli dåligt i nästa.

Nåväl, det blev ett 9800 Pro, det gamla var GF4800. Det enda jag gjorde var att avinstallera den gamla drivrutinen från Nvidia och installera den senaste från ATI. Ingen ominstallation av OS. Detta var i mitten av april. Hittills har jag inte haft några problem alls med något av de spel jag kör. Allt har fungerat precis lika bra eller bättre än det gamla. Hastigheten blev som bäst 50% snabbare fast det varierar ju som alltid. Bildkvaliten blev lite bättre tror jag, men det är marginellt. Mest har jag upptäckt att det går att köra med kantutjämning utan att förlora för mycket i hastighet. Det var inte möjligt med det gamla. Överlag är jag väldigt nöjd med valet.

Det är ju dock ingen egentlig jämförelse mellan tillverkarna för jag bytte ju generation på samma gång. Därmed tror jag att det är nyttigt att prova på konkurrenten ibland, vilken det än må vara för tillfället. Det svänger så fort i branschen och man kan lätt fastna i ett spår och tro att det som var bäst ett år är bäst även nästa. Vid nästa datoruppgradering är det möjligt att det blir en AMD istället för Intel. Det finurliga i min taktik är att hela tiden hoppa runt och inte vara lojal. Då håller jag tillverkarna i en hälsosam ovisshet samtidigt som jag får det bästa av 2 världar


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
I datorköpartagen! avgd MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-04-13 17:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009