Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-20, 21:42   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Tunnelbaneidéer

Har pratats en del t-bana på forumen nu i.o.m. släppet av Berlin Subway...

Jag och Wase började för länge sen bygga en t-bane rutt (Surköpings Lokaltrafik), men den blev tyvärr aldrig klar. Finns som beta på train-sim.com, sök på: SLT

Om nån har planer på att bygga en, så finns det en väldigt bra underjordisk station i SLT. Finns även en massa andra bra objekt, som inte släppts än i den.

Wase och jag gjorde även en tidning om SLT och nr 5 ser ut så här: http://web.telia.com/~u85111302/surkoping5.html#top

Angående byggandet, så tror jag det bästa är att lägga all räls och sen klä in den med tunnlarna. Alltså att tunnlarna är lösa objekt! Man skulle kunna bygga tunnlarna med Bottenplattorna hos Banbyggarna t.ex.

En skiss över en sån tunnel:
Bifogade bilder
 
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 02:25   #2
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Hahaha! Störtskön tidning, gav många skratt!

/Jonatan
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 17:27   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Mer tankar om detta...

"Enklaste" linjen att bygga av Stockholms t-bana vore linje 10, då den har alla stationer under jord (tack för tipset Mazz!).

Linje 11 vore näst bästa, då den bara har en station ovan jord (Kista). Och Kista station har Wase byggt!

11:an har också "spökstationen" Kymlinge, som ligger mellan Hallonbergen och Kista och den vore ju roligt att ha med...

Lite info:

Tub 3, blå linje har totalt 20 stationer varav 19 är bergstationer och 1 är ytstation.
Linje: 10 Kungsträdgården - Hjulsta. Öppnad: 1975-08-31. Längd: 15,1 km. Stationer: 14.
Linje: 11 Kungsträdgården - Akalla. Öppnad: 1977-06-05. Längd: 15,6 km. Stationer: 12.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2005-11-22 klockan 18:10.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 18:07   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Är min skiss i närheten av hur en strömskena ser ut? Jag har kollat bilder och gissat mig till detta... En vanlig skena med en planka ovanpå! Är det rätt? Kanske nån har bilder på en strömskena?
Bifogade bilder
 
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 09:03   #5
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Talking

Strömskenan ser ut i princip som du har ritat, kanske en aning bredare dock...

Men det är som du säger en skena med en planka ovanpå.

Glöm inte den lilla gula skylten med Röd blixt och texten "Livsfarlig Ledning"
  Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 17:37   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hitta ett par bra bilder på den. Vågar ej länka till dom (tarf väl hus i helv... då????). Nu ska vi "bara" få nån att göra en strömskena också...

Wases t-baneobjekt kommer snart upp hos Banbyggarna!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-29, 00:39   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Har pratats en del t-bana på forumen nu i.o.m. släppet av Berlin Subway...

Jag och Wase började för länge sen bygga en t-bane rutt (Surköpings Lokaltrafik), men den blev tyvärr aldrig klar. Finns som beta på train-sim.com, sök på: SLT

Om nån har planer på att bygga en, så finns det en väldigt bra underjordisk station i SLT. Finns även en massa andra bra objekt, som inte släppts än i den.

Wase och jag gjorde även en tidning om SLT och nr 5 ser ut så här: http://web.telia.com/~u85111302/surkoping5.html#top

Angående byggandet, så tror jag det bästa är att lägga all räls och sen klä in den med tunnlarna. Alltså att tunnlarna är lösa objekt! Man skulle kunna bygga tunnlarna med Bottenplattorna hos Banbyggarna t.ex.

En skiss över en sån tunnel:
He he detta var nog en av de bästa tidningar jag har läst under mitt liv. Tänk om verkligheten sett likadan ut, då skulle man fått många ljuvliga skratt...Det jag gillade bäst var den otursförföljde rånaren

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009