Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-10, 14:47   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Problem med grafiken i Trainz 2010. Igen!!

Jag har installerat Windows 10 helt från grund. När jag sedan installerar Trainz 2010 blir grafiken helt konstig. Massor med svart färg och annat konstigt.
Går det här att lösa? Vad beror egentligen problemet på?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 14:57   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Provat både directx och opengl?

edit:
Blir hela datorn konstig eller bara trainz?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 17:10   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Är det den gamla vännen "Enable hardware accelerated texture compression" som är ikryssad fast den inte ska vara det?
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31637
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 22:59   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Min mailvän Jgloket har haft, och förmodligen har, en förfärlig resa med 2010. Liksom för CGD svarta lok etc. Han har fixat allt som fixas, Ominstallerat datorn, bytt operativsystem etc etc. Han kan inte göra mer än vad han gjort - och ändå trassel det vidare.

Jag har haft 2010 sedan nästan 2010, en bra simulator fram till för en kort tid sedan. Då började saker och ting försvinna från banan, samtidigt som Uppdating Trainz databas dö upp allt oftare. Tog det med jämnmod.

Men under de senaste dagarna har "Updating..." terroriserat mig. För det mesta kör programmet inte igenom utan låser datiorn och tvingar mig till nödstopp.

Vad som varit ett nöje har blivit en plåga.

Jag har det usla 2012 och är flitig i TANE. 2012 fungerar bra om än något långsamt. TANE fungerar utmärkt och är betydligt snabbare än 2010 och 2012.

Det slår mig en sak: 2010 är ett Auran-program, 2012 och TANE N3v. Det kan väl inte vara så att N3v vill ta död på 2010 i marknadsföringssyfte?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 00:25   #5
jgloket
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 22
Standard Nu rullar det på

Jag har installerat om allt från grunden och därmed förlorat både dokument, spel men framför allt Trainz-arbeten. Precis som Nisse säger har han bidragit med mycket hjälp i att lösa detta. Men nu går det.
Kör Windows 10 och det är det inget problem med. En dator som jag med lätthet kan skapa långfilmer på så datorn är det inte heller något fel på.

Jag tog bort 2010, återinstallerade, uppdaterade och var väldig noga med vad jag lade in. Direkt blev det problem med databasen i CM. Jag tog bort alla filer i utforskaren och startade om CM. Då skapades en ny databas utan fel.
Nu har jag lyckats ladda ner nästan alla godsaker från forumet igen. Lagt in, kommittat, uppdaterat databasen och det fungerar.

Kör igång 2010 och skulle placera BJ O-loket på CAB-banan. Krasch igen. Testade att köra Trainz bakåtkompatibelt i Vista (Sp2)-läge och har inte haft en krasch sedan dess. Det är konstigt för Vista gillade jag aldrig men nu verkar det funka att köra som kompatibelt läge i Windows 10.

Så idag har jag rest den underbara rutten CAB-banan tur och retur både med vagnar till Mellerud och ensamt BJ O-lok tillbaka. Inte en enda krasch.
Har även byggt och krånglat till det för att se om det verkar stabilt. Allt fungerar.

Så STORT tack till Nisse.
Nu väntar jag med spänning på Nynäs-banan och framtida signalsystem, tavlor, lok och fiktivt gods som ska förflyttas.

Tack till alla på forumet vars inlägg jag sökt i för att hitta en lösning.
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-21, 12:50   #6
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag hade även lite problem med Windows 10 Home så jag installerade om hela Windows med alla program.
Nu har jag installerat Trainz 2010. Endast det som kommer på skivorna. Ännu inga patchar. Allt ser bra ut, ja det ser ut och fungerar som det ska. Men problemfritt är det ju inte. Om jag ändrar på något under spelets gång, exempelvis jag vill ha fram de gröna/röda markeringarna för växlarna så knalldör Windows. Det är ju inte heller så bra.
Jag ska nu installera patcharna.

Min dator.
Intel Intel Core i7 4790K
32 GB RAM
MSI GeForce GTX 770 4 GB
Operativet på en Samsung SSD 840 EVO 250 GB
Trainz 2010 på en Samsung SSD 840 EVO 500 GB
Samt några vanliga diskar till.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-21, 13:27   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Patcharna måste in. Återkom.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-21, 15:06   #8
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Installerat alla tre patcharna och har nu Build 49933. Jag har under åren installerat Trainz 2010 några gånger och så även de här tre patcharna. Men den här gången så blev det konstigt. Den första som tar lite tid gick helt bra. De andra två gick på rekordtid, endast några sekunder och så klagade den på att allt tyckes vara fel! Men ändå så visar den nu 49933.
Nej och åter nej. Nu har det blivit ännu mer fel.
Först, Trainz 2010 kommer inte ihåg min inloggning så jag måste skriva in serienumret och mitt användarnamn med lösen varje gång jag sparar spelet.
Datorn dör om jag gör vissa saker. Jag hade tre tåg som gick och jag kunde då trycka 4 för att så att säga förflytta mig framåt utefter rälsen för att se efter hur växlar låg. Det gick bra två gånger den tredje dog datorn.
Senast jag had en fungerande version av Trainz 2010 hade jag Windows 8.1 som operativ. Är det Windows 10 eller är det något annat som krånglar?

Senast redigerad av CGD den 2016-02-21 klockan 19:18.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 17:03   #9
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Först vill jag ta upp att jag skrev för bara några minuter sedan ett nytt inlägg om grafikproblemen men det tycks bara ha försvunnit. Hur gick det till?

Jag tog bort Trainz 2010 helt och installerade sedan om det igen samt alla de tre patcharna. Denna gången gick allt bra och grafiken var fortfarande helt okej. Men det fanns lite över 12.000 uppdateringar att hämta hem så jag satte datorn på att hämta hem och installera alla. Det gick bra förutom 212 saker som inte gick att uppdatera, men så har det alltid varit. Men nu var grafiken inte alls helt okej. Mycket svart se bilderna. Förutom detta så kan ni se att rälsen inte är med. Det var den från början.
Trainz 001.jpg
Trainz 002.jpg
Trainz 003.jpg
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 19:02   #10
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Först vill jag ta upp att jag skrev för bara några minuter sedan ett nytt inlägg om grafikproblemen men det tycks bara ha försvunnit. Hur gick det till?

Jag tog bort Trainz 2010 helt och installerade sedan om det igen samt alla de tre patcharna. Denna gången gick allt bra och grafiken var fortfarande helt okej. Men det fanns lite över 12.000 uppdateringar att hämta hem så jag satte datorn på att hämta hem och installera alla. Det gick bra förutom 212 saker som inte gick att uppdatera, men så har det alltid varit. Men nu var grafiken inte alls helt okej. Mycket svart se bilderna. Förutom detta så kan ni se att rälsen inte är med. Det var den från början.
Har du kollat så att du inte har objekt som är felande (röda utropstecken), eller som är "open for edit", efter att ha laddat ner uppdateringarna?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 21:20   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag tror att ditt problem är Win 10. Läs Jklokets inlägg ovan.

Undrar om N3v gör något åt 2010 i ett läge när bara TANE gäller och Microsoft bestämmer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 23:08   #12
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Det är inte möjligen så att objekten har uppdaterats till 3.4+? Rutten ingår ju även i T:ANE och har där fullt stöd för säsongsobjekt (dvs snö på vintern och torrt på sommaren) så objekten lär ha uppdaterats till högre build.

Det problemet har ofta jag när jag laddar ner uppdaterade objekt från DLS. Det verkar tyvärr inte finnas nån spärr i CMP som blockar objekt som har högre build än vad Trainz har... Däremot, eftersom jag numer håller stenkoll på allt jag laddar ner (inga faulty-objects vill jag ha) så ändrar jag oftast builden från 3.4+ till 3.3, det brukar funka bra.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009