Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-28, 14:00   #16
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Tackar för datan på sträckan samt höjddatan jag fick från ditt mail, Nisse. Kollade upp hur man mäter lutningar och så, och ska nog prova och se vad jag får för resultat.

Om jag markerar en utlagd spårsträcka, så får jag data för spårbitens längd, kurva, höjd och lutning. Första nedförsbacken från Ösmo kom fram till att det var rund 25 promille ("per mill"). Väldigt brant.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2015-06-28 klockan 14:12.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 15:44   #17
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

25 promille kan inte stämma. I så fall fick nog SNJ sätta in dubbla lok för tågsätten med fullastade tankvagnar Och med höstlöv på rälsen hade det det nog inte gått alls. Bra att du testar min mtod.

För intresserade kan jag dra den en gång till. Mät ut höjdskillnaden i meter mellan två punkter. Dividera sedan höjdskillnaden i meter med sträckans längd i meter och ta resultatet gånger 1.000. Resultatet blir promille.

För att mäta längden med hänsyn till kurvor, backar etc. kan man göra så här: Sätt ihop ett tågsätt på ex. en kilometers längd. Spara, bra att ha. Komplettera gärna med andra sträckor och sätt ihop tågsätten.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 17:18   #18
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

I Train simulator finns det en mycket enkel metod att mäta längd mellan två punkter i byggeditorn. Inte behöver jag ett tåg för det.

...För med tåg så får man ingen data, det får man bara i byggläget.

Jag har iaf. rättat till höjden på flera stationer... Ett problem är nu Gröndalsviken. Här har jag fått till en mycket brant kurva mellan Gröndalsviken och gamla Nynäs Havsbad. Måste undersökas!

Annars är det bara att fixa till kontaktledning, tavlor signaler osv.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 22:54   #19
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Intressant projekt som jag hoppas du kommer lyckas med. Ett tips är att när du kommer till Västerhaninge så sluta med spårläggning och fokusera på terräng och objekt. Annars kommer du aldrig bli klar. Vidare upp från Vhe kan du göra i ett senare skede i så fall.

Lutningen mellan gamla havsbadet och Gröndalsviken börjar ungefär där gamla hållplatsen slutar, strax efter nya 75 ha-tavlan så ca 600m från Nynäshamn. Den brantare lutningen mattas av sedan runt ha-tavla 100 efter Gröndalsviken.

Inga exakta siffror men kanske något. Skicka ett PM så kan du få bilder från banan, dock bara från infarten hemfosa till nynäshamn.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-06-29, 16:43   #20
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Intressant projekt som jag hoppas du kommer lyckas med. Ett tips är att när du kommer till Västerhaninge så sluta med spårläggning och fokusera på terräng och objekt. Annars kommer du aldrig bli klar. Vidare upp från Vhe kan du göra i ett senare skede i så fall.

Lutningen mellan gamla havsbadet och Gröndalsviken börjar ungefär där gamla hållplatsen slutar, strax efter nya 75 ha-tavlan så ca 600m från Nynäshamn. Den brantare lutningen mattas av sedan runt ha-tavla 100 efter Gröndalsviken.

Inga exakta siffror men kanske något. Skicka ett PM så kan du få bilder från banan, dock bara från infarten hemfosa till nynäshamn.
Har följande värden i Trainz DEM 2010:Från infartsväxeln till Nynäshamn och 900 meter upp /(Gröndal) = 10 promille. Sedan 375 meter 3 promille. Slutligen till infartsväxeln Nynäsgård 1.200 meter = 8 promille.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 00:51   #21
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Okay! Nu är jag i stort sett klar med all signalisering och annat mellan Ösmo och Tungelsta! Imorgon börjar jag dra spår mellan Tungelsta och Västerhaninge, sen blir det nog lite stationsmiljö och scenery så man har något att visa i trailers och bildtävlingar osv... tror jag. Inget bestämt ännu...

För sträckan förbi Gröndalsviken ska jag nog udnersöka hur det blir med rätt höjddata och lutning. Har annars rättat till höjd på stationer och sedan arbetat en massa med nya kontaktledningar för att få till det rätt. Så nu känns det skönt när man har nått en ny milstolpe!

Bommarna i bilderna nedan verkar leva egna liv och fungerar rätt olika bra. Bara den över Karlsrovägen (Bild 2 nedan), uöver den söder om Ösmo, fungerar som det ska! Verkar vara problem så fort man har ett udda antal av någonting. Bara 2 eller 4 st verkar accepteras i en anläggning tydligen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-07-03_00001.jpg (183.2 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-03_00002.jpg (260.9 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-03_00003.jpg (176.0 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-03_00004.jpg (222.8 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-03_00005.jpg (204.9 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-03_00006.jpg (202.5 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg 2015-07-03_00007.jpg (183.0 KB, 98 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 11:20   #22
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ser mycket lovande ut, Adde. Ett tips: Krysstolpar skall enligt Banverket placeras 10-12 meter från närmaste räls.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 01:22   #23
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Just idag (fredag) så har jag fått allvarliga problem med min dator i samband med att spelet har varit igång. Specifikt i editor-läget. Detta har orsakat efter ett tag att min datorskärm blir svart. Sedan så startas datorn om och vad jag ser härnäst är HP-loggan. Detta ger mig problem i ruttbygget och jag kan just nu inte riktigt höjdjustera sträckan och få till mjuka backar...

Jag vet inte vad det är, men jag misstänker att den senaste uppdateringen av simulatorn som kom ut idag innehåller en bugg som kraschar min dators grafikkort och orsakar att hela datorn stängs ner och startar om... Värmen kan vara en annan orsak, men detta har aldrig hänt mig förrut, och jag har haft datorn i mer än 2 år nu!

Jag har i vilket fall dragit spår till Västerhaninge, komplett med växlar och uppställningsspår, så det är bara resten kvar...

EDIT: Det hände IGEN! En del jobb går förlorat när sådant händer... t.ex. de markers jag placerade och skulle just namnge. Ville kolla upp detta innan för säkerhets skull så Västerhaninges spårnumrering stämmer överäns. Har dock fått uppsåret rätt med mjuka backar. Nedspåret är dessvärre inte lika sammarbetsvillig. Jag får väl se över mina grafikinställningar och se om man kan göra något över detta. Verkar vara grafikkortet, och fläkten hjälper inte riktigt till heller... hemskt!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2015-07-04 klockan 01:55.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 02:37   #24
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard Pang!!!

Jag har riktigt dåliga nyheter!

Filen Tracks.bin blev korrput och är nu Tom. Dvs. all spår är borta!

Jag tog inte backup vilket innebär att allt mitt arbete är borta. (Det är svårt att ta backup när man inte vet vart filerna ligger någonstans...)

Just nu använder jag Recuva för att se om jag kan åstadkomma något. Det kan ta evigheter. I värsta fall så får jag börja om allting igen. Då funderar jag faktiskt att börja bygga Stockholm Central och alla bangårdar däromkring.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:42   #25
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Ajdå, det var inte kul att höra. Att skärmen blev svart tyder på grafikkortet blev överhettad.
Jag vet inte hur TS2015 ser ut numera för jag har inte hälsat på simulatorn på ett tag.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:55   #26
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

1. Alla spår är borta igen! Det är fakta!

2. Jag kan nå rutten på andra koordinatoer (Jag ahr orginalkoordinatoer för Stockholm C.), men försöker jag komma i närheten av banan jag har byggt så kraschar simulatorn. Det är bara att slänga skiten och börja om från början.

Och jag får nog se till att ta backup oftare så jag inte råkar ut för det här igen!

Jag tror jag börjar med Stockholm Central och alla dessa stora bangårdar. Då har jag mera fritt val över vilken bana jag ska börja med därefter... Men jag behöver nog skapa en ny rutt för det för Nynäsbanan skapar bara problem... Jag ger upp med den. (och jag som var precis färdig till Västerhaninge...)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 11:00   #27
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Sorgligt, ADDE, mycket sorgligt. Men ge inte upp - jag vill följa din bana till dess riktiga slut.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 12:43   #28
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Unhappy Neeeej

Riktigt tråkigt att höra! Men jag tänker inte låta dig släppa taget om Nynäsbanan. Nu när du vet vart allt ska sitta så blir det enklare. Men medans du jobbar men Nynäsbanan isåfall så kan också hålla på med bangårdarna i Stockholm om du vill.

Hade gött!
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 12:54   #29
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Finns inte mycket kvar av banan. Är spåren borta så är även alla signaler, hastighetstavlor och bomanläggnignar borta. Allt som har en länk till spåren! Kvar blir då plattformar, kontaktledning, Orienteringstavlor med relaterade skyltar och plankorsningarnas beläggningar mot spåren... Det är inte mycket.

Och kraschar simulatorn när jag försöker nå rutten så kan ajg inte göra mycket åt saken. Bara ta bort rutten och börja på nytt, researcha på nytt osv.

Idag började jag på Stockholm C. Har lagt lite spår norr om spår 10-19. Startar en ny tråd när jag har kommit långt och har något att visa upp. Målet är att få hela Stockholm C och Tomteboda klart i en första version. Kanske Hagalund och Sundbyberg så det blir lite till nytta. Stora utmaningen här är ju den stora mängden spår och alla signaler, tavlor osv. Men det tar bara en kvart för mig att åka in och ta en massa massa bilder över spårområdet. Finns en hel del gator som går längs med järnvägen, och ett antal broar också. Svårast är att ta bilder över Tomteboda Bangård. Vart finns en lämplig utsiktsplats som man lätt kan nå kollektivt?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 13:32   #30
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Finns inte mycket kvar av banan. Är spåren borta så är även alla signaler, hastighetstavlor och bomanläggnignar borta. Allt som har en länk till spåren! Kvar blir då plattformar, kontaktledning, Orienteringstavlor med relaterade skyltar och plankorsningarnas beläggningar mot spåren... Det är inte mycket.

Och kraschar simulatorn när jag försöker nå rutten så kan ajg inte göra mycket åt saken. Bara ta bort rutten och börja på nytt, researcha på nytt osv.

Idag började jag på Stockholm C. Har lagt lite spår norr om spår 10-19. Startar en ny tråd när jag har kommit långt och har något att visa upp. Målet är att få hela Stockholm C och Tomteboda klart i en första version. Kanske Hagalund och Sundbyberg så det blir lite till nytta. Stora utmaningen här är ju den stora mängden spår och alla signaler, tavlor osv. Men det tar bara en kvart för mig att åka in och ta en massa massa bilder över spårområdet. Finns en hel del gator som går längs med järnvägen, och ett antal broar också. Svårast är att ta bilder över Tomteboda Bangård. Vart finns en lämplig utsiktsplats som man lätt kan nå kollektivt?
Lycka till!
Jag såg igår hur du la spåren, det blev lite för många röda trianglar, de kan troligen skapa problem. Det kan också bli problem att inte spara ofta för då kan det krascha,
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009