Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-18, 01:28   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Banbyggarna visar tågsimulatorhobbyn på mj-hobbymässan 1-2 nov

Helgen 1-2 november är det MJHOBBYMÄSSAN i Älvsjö och där kommer Banbyggarna ställa ut och visa tågsimulatorhobbyn, visa publiken vad hobbyn är för något, vad gör man och hur fungerar det. Vi visar hobbyn sett från de olika simulatorfabrikaten och vi avser att ha separata datorer som visar respektive Trainz, Open Rails och DoveTails Simulator.

Fokus i presentationen är tänkt att vara mer på skapandet av de olika sakerna vi gör i simulatorerna och i andra hand på körningen.

Kanske kan det även vara ett tillfälle där vi utövare träffas?

Länk till mässans sida här:

http://www.mjhobbymassan.se/

Banbyggarna genom Mazz
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 01:53   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Spännande! Ska helt klart försöka vara där då
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 09:45   #3
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Mycket intressant!
Troligen ses vi där...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 11:44   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag kommer med stor sannorlikhet att närvara på hobbymässan och ser fram emot att se er där!

Då kommer jag förmodligen att stå i smalspårsfrämjandets monter om någon vill hälsa på. Hehe
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 14:44   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Nu är jag nyfiken. Att delta i en mässa är krävande; massor av jobb, pengar går åt. Idén är strålande, men går den verkligen att genomföra? Har själv haft stor erfarenhet av mässor och utställningar och vet att det kostar på alla sätt och vis.

Men jösses va skoj det är. Ger energi ett år framåt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 14:53   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Nu är jag nyfiken. Att delta i en mässa är krävande; massor av jobb, pengar går åt. Idén är strålande, men går den verkligen att genomföra? Har själv haft stor erfarenhet av mässor och utställningar och vet att det kostar på alla sätt och vis.

Men jösses va skoj det är. Ger energi ett år framåt.

Nisse
Att den går att genomföra håller vi ju på med nu...

Jo annars har du har rätt i mycket. Själva deltagandet i mässan är dock klart. Mycket kommer vara datorbaserat, även presentationer. Dock kommer det göras en eller fler skyltar och där går det en peng helt klart. Massa med jobb... ja... har man tagit F* i båten, så är det väl bara att ro på då...

Lite erfarenhet från tågsimulatordagen 2003 finns väl kvar även om åren gått.. Men att det alltid är mer jobb än man från början tror... ja, det skriver jag under på.

Det glädjer mig mycket att det ger så mycket energi, det inspirerar, tack för dom orden!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2014-09-18 klockan 14:55.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 17:18   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Kommer alla simulatorerna visas upp i sitt orignalutföranden utan DLC och 3:e-parts-delar, eller kommer t.ex. Jönköpingsbanan och RC-loket dyka upp i TS2015 och liknande i er monter? Har ni fått alla tillstånd att visa upp dessa?

Det är ju en grej att ladda ner för att använda själv, men en helt annan femma när det kommer att visa upp andras verk för allmänheten.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-09-18, 22:00   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Kommer alla simulatorerna visas upp i sitt orignalutföranden utan DLC och 3:e-parts-delar, eller kommer t.ex. Jönköpingsbanan och RC-loket dyka upp i TS2015 och liknande i er monter? Har ni fått alla tillstånd att visa upp dessa?

Det är ju en grej att ladda ner för att använda själv, men en helt annan femma när det kommer att visa upp andras verk för allmänheten.
Det vi visar som inte är original kommer vi för god ordnings skull att inhämta tillstånd för.

Beakta även att det vad gäller Banbyggarna inte finns någon som helst ekonomisk vinning, enbart kostnader. Vi gör det för att gynna vår gemensamma hobby, tågsimulering. Vi tror att det här är bra för vår hobby och att vi kommer ut i lite större sammanhang vilket kanske kan resultera i flera utövare. Men i vart fall blir vår hobby mer känd.

Vi är tydliga med Banbyggarnas roll, en sammanslutning som kan utföra den här typen av evenemang och en för uppladdaren gratis uppladdningsservice för skapare av content till simulatorerna. Banbyggarna är tydliga med att aldrig ta cred för annans verk.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 01:46   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Så var lördagen avklarad, en intensiv dag blev det. Tyvärr fick vi manfall så det blev jag själv som fick hålla ställningarna.

Jag hade lyckats få en lånedator från Asus att dema på och det var jättebra förutom att den behagade roa sig med att uppdatera sig innan den hoppade igång, så jag hade inte demon igång förrän kvart över 10... Lite stressigt när folk börjar välla in och datorn roar sig i godan ro med sitt pyssel...

Nåja, det redde sig och resten av dagen har gått som finfint. Montern har i princip haft kontinuerligt intresserade besökare hela dagen fram till 16-tiden då det började tunna ur. Många noterade adressen hit, hoppas ni tittar in!

Nu kunde jag bara visa Train Simulator 2015 eftersom jag var själv, så jag fick prata gott om Trainz och Open Rails istället.

Några saker jag kommer visa under morgondagen är newS malmbana, Basses X10, Ma mm.

Jag tror och hoppas att vår hobby har fått bra PR av detta.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 10:13   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Så var lördagen avklarad, en intensiv dag blev det. Tyvärr fick vi manfall så det blev jag själv som fick hålla ställningarna.

Jag hade lyckats få en lånedator från Asus att dema på och det var jättebra förutom att den behagade roa sig med att uppdatera sig innan den hoppade igång, så jag hade inte demon igång förrän kvart över 10... Lite stressigt när folk börjar välla in och datorn roar sig i godan ro med sitt pyssel...

Nåja, det redde sig och resten av dagen har gått som finfint. Montern har i princip haft kontinuerligt intresserade besökare hela dagen fram till 16-tiden då det började tunna ur. Många noterade adressen hit, hoppas ni tittar in!

Nu kunde jag bara visa Train Simulator 2015 eftersom jag var själv, så jag fick prata gott om Trainz och Open Rails istället.

Några saker jag kommer visa under morgondagen är newS malmbana, Basses X10, Ma mm.

Jag tror och hoppas att vår hobby har fått bra PR av detta.
Vill gärna hör mer - mycket mer. Men vila dig först några dagar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 14:30   #11
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hade varit kul att komma förbi om man bott närmare. Hoppas också på att höra mer och kanske se lite bilder?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-02, 18:18   #12
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Härlig exponering vår hobby fick under Hobby-mässan. Tyvärr kunde ju inte "gubbarna" som skulle dema Trainz och ORTS komma, så Mazz fick dra hela lasset själv och då med fokus på Railworks. Men den demonstrationen var både snygg och intressant så förhoppningsvis drar vi fler intresserade till hobbyn.

Kul initiativ och bra genomfört. Tack och all heder till dig Mazz...
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-04, 07:57   #13
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Thumbs up

Väldigt bra gjort MAZZ, Som klarade allt helt på egen hand, Det såg mycket mycket bra ut med NEWS Malmbana. Mvh Johnny
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 12:31   #14
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Tack Mazz för tid och jobb som du lagt ned på detta och för en trevlig pratstund på mässan.
__________________
_____________
MVH
Stenne

Kör TS2015
Bygger på Bånghammar-Klotens Järnväg (BKJ)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-08, 23:05   #15
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tackar och bockar för alla trevliga kommentarer och möten på mässan! Mycket trevligt och ger lite blodad tand för framtiden...

Börjar komma ikapp vardagen nu, så en summering kanske kan vara på sin plats.

Jag hade ju möjlighet att bl.a visa Basses, newS grejjer, samt Rc-loket. Ja även mina egna slank välan med då...

Två små episoder då, en god och en mindre god... eller ja, det blev iof rätt kul ändå... Den första, jag kommer med Basses X10 norrifrån på malmbanan och närmar mig Kiruna... Några svep med kameran ut mot vattnet och sedan tillbaka in i hytten igen när vi ankommer Kiruna... Ett antal personer står nu och tittar intresserat, det är ganska fullt framför publikmonitorn nu. När jag rullar förbi lokstationen, med ett antal lok uppställda och vidare förbi bangården där fler malmtåg står uppställda, anar man en ganska tydlig fascination av det som visas... När jag vid spår 1 så stannar SL:s X10 och låter kameran göra ett svep runt miljön för att en kort stund stanna vid stationsskylten... "Kiruna". Ett sorl hörs bland besökarna... "Jag visste det, jag kände igen mig!" En härlig känskla att vi i en tågsimulator kan återge något så bra att man känner igen det utan att innan veta var man var, det var en trevlig känsla.

Den andra episoden då... Jag hade lite hjärnsläpp för att få igång Ma-loket... Nu hade den av lutningen rullat så den stod i vägen över infartsväxlarna i Kiruna... Nåja, jag beger mig raskt til lokstation och kvitterar ut en Green Cargo Rc4 och tänker att jag hämtar upp tåget med denna i stället. Allt för underhållningen. Nåväl, under ordnade former tar jag mig till det felande tåget med Ma och kopplar till. Eller försöker rättare sagt, men tåget vägrar koppla. Jag har vid detta tillfälle 2 yngre killar och en av dessas mor, samt en annan kille som åskådare. Jag minns inte exakt vad jag gör, men jag försöker i alla fal övertala tåget att flytta på sig, med strategi eller våld. Möjligtvis mer våld. I samband med det tror jag att jag försöker få kopplen att greppa. Ka-blam! Det är inte så vanligt att man ser ett Rc4 och ett TGOJ Ma-lok snurra runt i luften vid Kiruna station. Men nu hände det... Allt för underhållningen och ett gott skratt hos besökarna...

Det var intensivt i stort sett hela tiden i montern, bara sista timmen som det lugnade ner sig. Många trevliga och intresserade diskussioner och som jag tolkade det seriöst intresserade av tågsimulatorhobbyn. Jag hoppas någon eller några av dom kanske ger sig till känna så småningom...

Den typiska besökaren då? Nä, det fanns ingen typisk "profil", det var i alla åldrar och det var även tjejjer. Jag kan lite granna uppleva att acceptansen för tågsimulatorhobbyn bland icke-utövare är väsentligt mycket större idag än för ett antal år sedan.

Oavsett om just denna exponering genererar nya utövare eller ej, så tror jag att det för vår hobby är viktigt att vi är regelbundet ute och visar oss. Den här helgen visade att intresset är stort och det kan utvecklas. Jag smider redan planer för nästa mässa...

Bilder blev det inte väldigt magert med, då jag... hmm.. var lite upptagen med annat. Fotograf för dessa bilder är Hans Polanik, med tillstånd att publicera här.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MJH01.jpg (141.9 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg MJH02.jpg (70.8 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg MJH03.jpg (113.5 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg MJH04.jpg (279.0 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg MJH05.jpg (105.6 KB, 206 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009