Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-14, 15:25   #39
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Det brukar jag göra - men hann inte...
Nu var jag inte uppmärksam och har gjort bort mig, grundligt!
Så det får bli ett uppehåll med att uppdatera mitt gamla Bensland.
Tanken var ju att förfina Bensland med ny vegetation och lite mer detaljer - men jag har gjort en rejäl dunderblunder.
Rutten är av misstag raderad!
Alltså - inte originalet, för det finns kvar, utan det påbörjade nya uppdaterade rutten. Så egentligen är det "bara" att göra om de ändringar som jag gjort, vilket vill säga var en hel del, faktiskt

Hur gick det till? Jo, jag hade hämtat in lite saker från DLS som jag ångrade. Så jag valde Content Managern att visa "Today" i filter och markerade allt där och delete. Lätt som en plätt - men tänkte inte på att också rutten fanns med eftersom jag arbetat i den idag. Så snabbt kan det gå att förstöra en helsikes massa jobb. Det dyker inte upp något "ångra"-alternativ när man använder Delete i Content Manager!!! En varning för er som inte vet !

Jag får skylla mig själv som inte sparat en backup på jobbet som CDP-fil. Det brukar jag göra då och då, men i detta fallet hade det inte blivit gjort.

Om det finns en sparad backup någonstans i programmet så vet jag inte hur man hittar den. Men å andra sidan, jag tror att den också blir raderad?

Jag tar en Time Out och kommer istället att ta upp mitt nyare projekt "Bens Island". Uppdatering av gamla Bensland får vänta. Banan fungerar ändå som den är...
Tyvärr är Trainz ibland användarfientligt, man kan också få stora delar av Config-filen att försvinna genom att missa en parantes eller liknande! Inte så kul om man har spenderat timmar på att fixa och dona...

I TANE finns det möjligheter att spara kopior av filerna. Under Trainz settings och fliken Dev ställs det in. Om det aktivt måste väljas eller om det är inställt så från början, vet jag ej.

Backups.jpg

Var filerna hamnar hos er PC-användare vet jag inte, men borde ju vara på ett liknande ställe som för oss Mac-användare.
Hos oss hamnar filerna i en Mapp som heter Bibliotek och som normalt är gömd, sedan i en flera nivåer djup mapp-hirarki.

Backups2.jpg
Bilden visar bara slutet på mapp-hirarkin, eftersom jag håller på med scriptning och objekts-skapande så är mappen som heter editing alltid öppen för snabb åtkomst av filerna. Ovanför den finns mappen backups, som innehåller kopiorna. Som synes är namnen ganska kryptiska så man kan behöva gå igenom flera stycken innan man hittar rätt, här kan tidstämpeln på filerna vara till hjälp.

Backups3.jpg

Genom att använda kommandot "Open For Editing" eller "Reveal In Finder (eller motsvarande på PC)" på valfritt objekt i Content Manager och sedan navigera till den platsen borde det gå att hitta backup-mappen genom att navigera bakåt i mapp-strukturen.

Som sagt, är TANE och Mac-användare så kan ju skilja sig åt mot TRS19 och PC.
Personligen skapar jag aldrig kopior på Trainz innehåll, dels beroende på de dagliga kopiorna och dessutom så har jag timvisa (som sedan blir månadsvisa) backuper automatiskt via Time Machine.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009