Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-25, 14:17   #1
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard Problem med sparning i RE

Hej!

Idag när jag arbetade med en egen svensk rutt som jag håller på med så får jag detta meddelande, varje gång jag har gjort något i RE, och ska spara.
Vad ska man göra åt det? Är det ända sättet att lägga in en backup, för att det ska fungera igen?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Problem i RE.JPG (74.6 KB, 70 visningar)
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 16:48   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag tror det kan vara strul mellan Tiles och World. Enda sättet är att köra Rebuild, om du inte har signaler utplacerade. Gör en backup innan.
Sen när rebuild är färdig kanske får du meddelande. Det kan vara vägbit som strular, om den gör så klickar du vägbiten och sen tar bort den och sen sparar du. Placera samma vägbit igen och spara sen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 16:52   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Tack ska du ha Totte! Nu fungerar det äntligen, nu kan jag fortsätta bygga.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-27, 23:08   #4
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Tack ska du ha Totte! Nu fungerar det äntligen, nu kan jag fortsätta bygga.
Får man då fråga hur du löste det? Kan vara intressant att veta....
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 09:18   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Rebuild, som Totte föreslog.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:07   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Rebuild, som Totte föreslog.
Måste fråga, jag har ungefär samma problem, får "Failed to Load track database" när jag ska öppna en rutt i AE, RE eller MSTS efter att jag gjorde lite ändringar. Det var PRR New York - Whasingtonrutten som saknade en station som jag la in. Kan man köra Rebuild även om rutten har signaler???
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:43   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Måste fråga, jag har ungefär samma problem, får "Failed to Load track database" när jag ska öppna en rutt i AE, RE eller MSTS efter att jag gjorde lite ändringar. Det var PRR New York - Whasingtonrutten som saknade en station som jag la in. Kan man köra Rebuild även om rutten har signaler???
Nej, du kan inte köra Rebuild. Signalerna blir förstörda.
Du måste gå tillbaka vad du har gjort senast. Ta bort den senaste och testa sen då och då tills felet upphör.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:52   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Måste fråga, jag har ungefär samma problem, får "Failed to Load track database" när jag ska öppna en rutt i AE, RE eller MSTS efter att jag gjorde lite ändringar. Det var PRR New York - Whasingtonrutten som saknade en station som jag la in. Kan man köra Rebuild även om rutten har signaler???
Min erfarenhet är att om du kör en rebuild med signaler i rutten, så hanterar inte MSTS signalens referenser eller länkningar på ett korrekt sätt. Det är alltså inte så att det kraschar, vilket hade varit bättre, utan det blir en signalfunktion som inte är korrekt. Det jag upplevt de gånger jag kört en rebuild med signaler så kan du sedan få stopp vid en signal trots att det inte finns ett enda tåg på den sidan rutten.

Det du alltid kan göra, för att bygga egen erfarenhet är att backuppa rutten först, sen kör du rebuild i rent studie-syfte. Analysera vad som hände och ta nästa steg därifrån. Detta är ju en bra metod oavsett vad det är för problem det handlar om, ta backupp även på en defekt rutt, sen kan du labba hänsynslöst i den aktiva rutten. Blir det ingen lösning, kopierar du tillbaka ursprunget till den aktiva rutten och provar nya problemlösningar. På det sättet skapar man ökat kunnande över hur MSTS fungerar, samtidigt som man faktiskt ofta hittar en lösning.

Passar på att pusha för backup. Ta backup så ofta du orkar och en mätsticka är väl när du anser att nu har du gjort så mycket, att det kommer kännas väldigt trist att förlora arbetet. Betrakta den aktiva rutten som "flyktig", dvs du kan när som helst förlora den om Murphy vill. En aktiv arbetsdag med ruttbygge i MSTS kunde för min del innebära kanske 4 sparade kopior.

För att ha ordning på kopiorna, så namngav jag mapparna på kopiorna på följande sätt;

JBJ2_20070404_Jarlsberg_pågår
JBJ2_20070404_Jarlsberg_pågår2
JBJ2_20070408_Jarlsberg_spår_klart

osv...

Så småningom blir det många mappar, men när allt är frid o fröjd, kan man rensa. Snart behövs ju bara t.ex en mapp per dag vara kvar. Vad som är bra med detta sätt att namnge mapparna, är att när man fått ett fel, så kan du testa ett antal versioner bakåt i tiden, för att på det sättet kunna spåra när felet kommit in i rutten, det är ju inte säkert att det skedde vid senaste passet.

En annan god ordning, är ju att ha en enkel textfil inne i ruttens huvudmapp, som beskriver aktuellt status och eventuella bekymmer. Då har du lite mer detaljerad information om hur långt en backuppad rutt kommit.

Nåja, nu blev det lite OT kanske, men ändå närbesläktat med huvudämnet...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:56   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag tog tillbaka backup och byggde upp stationen igen. Nu funkar det perfekt.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009