Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-08, 18:16   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Vilka 3D-program?

Har det sagts något om vilket/vilka 3D-program som behövs för att skapa tåg och objekt till KRS?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-09-08, 20:24   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Har det sagts något om vilket/vilka 3D-program som behövs för att skapa tåg och objekt till KRS?
Jepp, 3dsMax (dyrt men otroligt kraftfullt (fullname: 3D Studio Max)) sen deras egna vad jag förstår, som jag inte kan komma på vad det heter just nu.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-08, 22:04   #3
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jag har inte sett nått om att 3dsmax/gmax är supportat även om jag INNERLIGEN hoppas det. Hette det inte 3D canvas Pro det andra programmet?

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 01:23   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
jag har inte sett nått om att 3dsmax/gmax är supportat även om jag INNERLIGEN hoppas det. Hette det inte 3D canvas Pro det andra programmet?

/Tomas
What tools are being used to develop KRS ?

3D Studio MAX (3D models), Softimage XSI (digital characters), Autodesk MAYA (3D graphics, animation)
Då de själva har gjort modellerna i 3dsmax så känns det ju konstigt om det inte skulle gå...
Å ja, Canvas kan vara korrekt
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 11:17   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Bra att 3D Canvas Pro stöds, då 3D Studio MAX kostar otroligt mycket. Nu kan även vanliga (fattiga) svenssons bygga modeller till KRS!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-09, 11:17   #6
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det enda program som sagts ska stödjas för "vanliga användare" är väl 3D Canvas.

Se länken http://www.railsimulator.com/news/3D-Canvas

Men vi får väl alla hoppas att det inte är bundet till att bara använda 3D Canvas. Eftersom 3D Studio körts av deras egna utvecklare då borde det även vanliga användare kunna använda, kan man ju tycka.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 11:16   #7
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

3D Canvas är som sagt det officiella programmet för 3D-bygge till KRS. Att 3ds använts vid framtagningen av simulatorn är nog tyvärr ingen garanti för att det kommer att kunna användas av vanliga användare av KRS. Det hänger väl helt på ifall Kuju släpper sin exporterare för 3ds, och det i sin tur,antar jag, innebär med största sannolikhet att en del pengar måste byta ägare mellan Kuju och Autodesk, som ju är tillverkaren av 3ds.

Men hoppas kan man ju alltid. Själv sliter jag just mitt hår i försöken att få huvudet runt 3D Canvas vilket inte är det lättaste när man har GMax i ryggmärgen.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 12:00   #8
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

fast ska man dra en slutsats av hur de formulerat denna mening "While our development team uses the 3DS Max modelling package, for many modellers, 3D Canvas provides an affordable entry into modelling" så kommer det finnas support för 3dsmax också... för de som använder det. Men det är ju ändå inte ett 100% definitivt svar på frågan om 3dsmax

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 12:35   #9
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
fast ska man dra en slutsats av hur de formulerat denna mening "While our development team uses the 3DS Max modelling package, for many modellers, 3D Canvas provides an affordable entry into modelling" så kommer det finnas support för 3dsmax också... för de som använder det. Men det är ju ändå inte ett 100% definitivt svar på frågan om 3dsmax

/Tomas
Det är så sant. Med andra ord så är det bara att hoppas.
mvh .... Mats

Kan även tillägga att 3D-Canvas har stöd för att importera 3ds-filer, så även om det inte kommer en exporterare till 3ds Max så kanske man fortfarande kan bygga i 3ds och importera den slutliga modellen i 3D-Canvas för att sedan exportera den till KRS.
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2007-09-11 klockan 12:41.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 18:40   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Finns det något ställe, där vi fattigare kan ladda ner ett användbart 3D-program grattis eller till en hyfsad summa. Som man då eventuellt kan använda för KRS. Gmax har jag redan och om jag har förstått det rätt, så kommer inte det att fungera för KRS. Eller är jag ute och cyklar i badkaret igen, som vanligt?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 19:55   #11
fura
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 29
Standard

Det låter som det är avgörande skillnader mellan 3D Canvas Pro och Gmax.
Då undrar man ju om det är ett misstag att fortsätta med att "skola in sig" på Gmax med modeller till Trainz.
Är det någon som har lite koll på bägge programmen och kan bekräfta att skillnaden är så stor att det är lika bra att ge upp Gmax och börja med 3D Canvas Pro direkt istället?
/Mats
fura besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 21:37   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

gmax kan väl expotera till .3ds-fil och 3D Canvas kan läsa .3ds eller har jag fel?
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 21:41   #13
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
gmax kan väl expotera till .3ds-fil och 3D Canvas kan läsa .3ds eller har jag fel?
Tyvärr så kan man endast importera 3ds-filer till gmax, inte exportera.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 21:55   #14
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fura
Det låter som det är avgörande skillnader mellan 3D Canvas Pro och Gmax.
Då undrar man ju om det är ett misstag att fortsätta med att "skola in sig" på Gmax med modeller till Trainz.
Är det någon som har lite koll på bägge programmen och kan bekräfta att skillnaden är så stor att det är lika bra att ge upp Gmax och börja med 3D Canvas Pro direkt istället?
/Mats

Största problemet, som jag ser det i alla fall, är ju det faktum att Gmax officiellt är nedlagt. Att TurboSquid fortsätter att distribuera programmet känns mera inofficiellt tycker jag, och jag är tveksam till att utvecklare av nya spel kommer att ha något samarbete med dom. Men jag kan såklart ha fel.

I och med att Kuju nu har ett samarbete med Amabilis och att 3D-Canvas är det officiella programmet för KRS så har jag bestämt mig för att gå över till det. 3D-Canvas kan ju även exportera både till MSTS och Trainz.

Vad gäller skillnaden mellan de två programmen så innebär det såklart en ny inlärningströskel att passera när man byter program, men det är inte som att börja om från början. Nog har man nytta av att ha hållit på med Gmax innan.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-13, 21:59   #15
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Tyvärr så kan man endast importera 3ds-filer till gmax, inte exportera.
mvh .... Mats
Jo, det finns ett sätt, tyvärr rekommenderar jag det inte, då en del saker ändrar sig lite grann. Tex kan vissa problem uppstå med faces och lines.

Om du ändå är intresserad kan du ju alltid höra av dig via MSN eller på något annat sätt, så kan jag i detalj beskriva hur du ska göra.

Att jag inte lägger ut det på forumet är för att jag själv inte använder mig utav tekniken, bygger hellre helt nytt i 3ds om jag ska ta hand om något gammalt projekt.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009