Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-01, 15:28   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Mät rätt på lätt sätt

Måttstickan är ett värdefullt redskap när man bygger i Trainz. Den mäter avstånd på en bana med såväl kurvor och höjder, och är mycket värdefull för banbyggare. Själv har jag den inlagd i 2012, TANE SP 3 och TRS 19.

Måttstickan lanserades av Baloo406 2010 som ett verktyg att placera ut kilometerstolpar. Jag har sedan modifierat den för sträckorna till 250 m, 500 m och 1.000 mm. Att nå exakta avstånd är svårt. Min version av Måttstickan har följande värden: 250 m = 249,9 m, 500 m = 487,8 m, 1.000 m = 996,8 m. Måttstickan bygger på att man kopplar ihop objekt (lok, vagnar) till en så rätt längd som möjligt (buffert till buffert).

Jag har försökt att få in Måttstickan i TANE SP4, men det misslyckades till följd av det stora antalet cdp-filer. Man måste alltså ha cdp-filerna inlagda i Content. Bifogar därför Baloo406:s recept för 2010, vilket säkert kan modifieras även för andra icke-Trainz-simulatorer.

I ett kommande inlägg lägger jag min tre cdp-filer för TRS 19.

Nisse
Bifogade filer
Filtyp: pdf Baloo406 recept.pdf (602.5 KB, 21 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009