Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-19, 23:11   #1
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard Lite för transparent

Hejsan
Som vissa säkert vet håller jag på med ett gäng busskurer.
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27018

Har nu installerat trainz 2010, men då visar det sig att mina busskurers transparenta ytor blir lite för genomskinliga.
Man ser nämligen inga tåg eller texter på olika sceneryobjects genom fönsterna. I 06:an, fungerade det som det skulle.

Någon som vet vad det kan bero på, kanske måste jag göra en annan typ av mappning? Kör kompatibilitetsläge om det kan vara till någon hjälp.

Tack på förhand
/Berke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Berke_20110119_0000.jpg (77.7 KB, 381 visningar)

Senast redigerad av Berke den 2011-01-19 klockan 23:19.
Berke besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 20:52   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Troligtvis beror det på att du använder alphamap med gråtoner, alltså nyanser som inte är 100% svart eller 100% vitt (eventuellt en alphamap över huvudtaget) Jag rekommenderar att du kör med att justera alphareglaget i 3D-programmets materialeditor och använder istället för alphamap, där det går. Det kan kräva att du bygger flera detaljer, men du slipper dessa problem.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 21:29   #3
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard

Har nu provat med och utan alphamap.
Med vit eller grå alphamap får jag samma resultat som på bilden i mitt tidigare inlägg.
Med svart alphamap försvinner det transparenta helt, vilket det borde.
Kan det bero på att jag kör med Gmax och gammal exporter?
Måste jag döpa materialen efter vissa standarder, typ glassm.onetex?

/Berke

Senast redigerad av Berke den 2011-01-21 klockan 21:31.
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 08:42   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nej, det har inget med namn att göra, det är trainz sätt att hantera alphor som krånglar, det har den alltid gjort. Men testade du att bara sätta genomskinlighet på glasmaterialet och köra helt utan alphamap? Jag minns ej hur man gör det i gMax, men jag tror det finns en opacity slider för diffusemap i materialeditorn, dra ned den en bit.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 11:40   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det verkar ju på bilden som att en del object faktiskt syns igenom glaset, det är inte så att de object som inte syns har trasig alpha, dvs något annat än svart och vitt i alpha kanalen?
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-22, 16:36   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Så kan det mycket väl vara, jag har aldrig riktigt litat på alphor, så jag kör med alpha reglaget för hela materialet istället där det är möjligt. Det blir lite fler polygoner, men det fungerar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 21:26   #7
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Question

Her testat det också korvtiger + massa olika inställningar i gmaz utan positiva resultat.
Har dessutom provat göra ett nytt objekt med endast opacity slider inställning för det transparenta, men med samma resultat.
Det verkar som inga tåg alls eller texter på objekt syns genom detta heller.

/Berke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Berke_20110123_0000.jpg (236.8 KB, 244 visningar)
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 16:54   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Har du testat med andra lok?

Är det något föremål över huvudtaget som syns igenom?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 17:27   #9
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har du testat med andra lok?

Är det något föremål över huvudtaget som syns igenom?
Ja, inga lok eller vagnar syns igenom de transparenta ytorna. Vanliga scenerobjekt syns dock.

/Berke
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 19:22   #10
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Thumbs up

Provade att byta till trainz-build 2.8 från 3.2 i configen och får det då att fungera som det var i 2006:an, dock endast med kompatibilitetsläge.
Använder ingen alphamap utan bara reglaget för opacity.
Men vad skulle detta fel kunna bero på?
Är trainz2010 såpass mycket annorlunda när det gäller genomskinlighet?

/Berke

Senast redigerad av Berke den 2011-01-24 klockan 19:35.
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 19:39   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag och många andra kör i kompabilitetsläge och jag tror att det är så nära du kommer. Eventuellt skulle det fungera med en inbyggd alpha i en TGA-texturen (32-bit), men jag betvivlar det starkt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 21:38   #12
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Hanteringen av genomskinlighet är toalt anorlunda mellan 2009 och tidigare versioner. Idag gäller som jag och korvtiger har sagt, transparenta material (Alpha i gmax eller blender) alternativt en Alphamap med endast svart och vitt.

Att idag bygga och testa i kompatiblitetsläge är mycket dumt. Kompatiblitetsläget kom med 2009 för att äldre object skulle fungera hjälptilgt tills de kunde bytas ut. I 2010 är kompatiblitetsläget default avslaget och jag skulle inte bli förvånad om det försvinner helt om en version eller två. Så risken är stor att de object som kräver kompatiblitetsläget i en framtid kommer att bli oanvändbara.

Vad gäller ditt problem, är du riktigt säker på att du har testat med object som inte har en alphamap med gråskala och problemet kvarstår? Båda vagnarna i dina bilder ser misstänkta ut. Testa tillexempel med en godsvagn eller min Z43 lokomotor som jag vet inte har det.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 16:40   #13
Berke
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
Standard

Kommer nog snart bli galen på detta problem. Tycker jag nu har provat massa olika möjligheter utan goda resultat. Med/utan alpha, olika färger på alpha, med/utan kompatibilitetsläge mm.

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
... Hanteringen av genomskinlighet är toalt anorlunda mellan 2009 och tidigare versioner. Idag gäller som jag och korvtiger har sagt, transparenta material (Alpha i gmax eller blender) alternativt en Alphamap med endast svart och vitt.

Vad gäller ditt problem, är du riktigt säker på att du har testat med object som inte har en alphamap med gråskala och problemet kvarstår? Båda vagnarna i dina bilder ser misstänkta ut. Testa tillexempel med en godsvagn eller min Z43 lokomotor som jag vet inte har det.
Lyckas inte installera din Z43, saknar kuids som jag inte hittar, så kan inte prova med den tyvärr. Har dock prövat med olika godsvagnar som inte heller syns igenom.

Skulle någon annan kunna försöka göra ett simpelt sceneryföremål med transparenta ytor och se om ni ser några tåg, texteffekter eller andra sceneryföremål (build >2.8) med transparenta ytor igenom det ni skapat?

/Berke
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 00:14   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lösningen, tror jag ?

Håller på med en "pissoar" som ett litet sidospår till allt annat och ställdes inför samma problem som Berke haft. Jag tror det hänger ihop så här:

1. Om man mappar allt på en textur med ett alpha-material (alpha-map = alpha-channel) på hela modellen så uppträder det här problemet. Om man endast mappar de delar som skall vara helt eller delvis transparenta på en sådan och resten på ett helt "opakt" material, utan alpha så försvinner problemet !!!!

2. Jag gör altså ett material med alpha (green.tga + green_alpha.bmp) som jag mappar på dom delar som skall vara helt eller delvis genomskinliga. Allt annat mappar jag på en textur utan alpha (endast green.tga). Jag har döpt de två materialen till green.m.onetex(den med alpha) och green_opaque.m.onetex(den utan alpha).

Om ni tittar på de två bilderna på "den gröna pissoaren" så ser ni att det fungerar.

Välkommna med frågor!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg green.jpg (59.0 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg green_alpha.jpg (13.6 KB, 124 visningar)
Filtyp: jpg Allt med alpha.jpg (130.4 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg Endast transparent med alpha.jpg (125.3 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 17:55   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Innebär detta att man kan lösa corona-problemen?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009