Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-29, 21:16   #1
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard Vägskydd vid stationer.

Nu är jag tillbaka med ännu fler frågor. Denna gång om vägskydd, specifikt vägskydd som liknar Hallströmsgatan i Västervik. Visste inte vart jag skulle posta detta, så jag valde att posta det här.

Där så finns det flera olika möjligheter för tåg-/spärrfärden att kunna aktivera denna anläggning. Dels så har man en låda vid perrongerna där man med fyrkantsnyckel kan fälla bommarna om tågvägen ligger på ditt spår och om utfartssignalen står i kör.
Det andra sättet är att spårledningar aktiverar anläggningen, men det fungerar bara om tågvägen ligger ner mot industrispåret, alltså tågvägen ligger mot sp2, samt att växlarna på bangården ligger rätt. Detta användes av godstågen för att de inte skulle vara tvungna att stanna vid stationen och därmed även blockera vägskyddsanläggningen vid Södra Varvsgatan.

Jag undrar nu om detta finns i något av de vägskydd jag vet om (vilket är blomssons system och STL:s system), eller om man på något sätt kan "lura" systemet till att det ska fungera. Notera också att det inte finns någon Vfsi från industrispåret även fast det är en helbomsanläggning.

(Jag har använt dessa system ett bra tag och känner igen det mesta i STL:s system, men det kanske fortfarande finns något jag missat.)

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-08-30, 17:01   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

STLs system stödjer i dagsläget inte den första varianten utan att man trixar.

Den första varianten där man måste aktivera vägskyddet manuellt för att spårledningen egentligen ligger vid plattformen och hade aktiverats av att tåget står och väntar på avgång är nog ganska vanlig. Jag pratade med Svenolov (som står bakom STLs signal- och vägskyddsscript) om att lägga till stöd för det innan han tog paus från Trainz för massor med år sedan, men han implementerade det aldrig.
Man skulle dock kunna ful-lösa det med en osynlig växel eller spårspärr mellan plattformen och vägskyddet, vilken bryter spårledningen om den ligger i avvisande läge. Sedan när man ska avgå lägger man om den så att spårledningen känner av tåget och fäller bommarna.
Passar på att ställa en fråga tillbaka, eftersom du verkar påläst om ämnet
Om man i Västervik skulle vrida om fyrkantsnyckeln om tåget inte står på plattformen, skulle bommarna fällas ändå? Med andra ord, låser man upp avkännandet av spårledningen, eller fäller man faktiskt bommarna och låter vägskyddet vänta på att den ska känna att tåget har passerat vägkorsningen för att automatiskt öppna bommarna igen?

Variant två låter väl som att det sköter sig själv med STLs system? Om inte växlarna ligger mot industrispåret så är spårledningen bruten och kan inte aktiveras av ett tåg som kommer från industrispåret, eller missar jag något?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-30, 17:15   #3
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Hej, tack för svar. Jo det är så att du kan fälla (så vitt jag vet) bommarna så länge du har utfartstågväg. Det är en grön liten lampa på lådan som lyser om du kan fälla.

Antar att det är så iallafall. Det betyder alltså att jag som har en fyrkant (iallafall tills säsongen är över) kan fälla om fjärren i Norrköping har varit lata och lämnat tåg vägen från sp3 öppen för utfart, men jag har ju inte direkt vågat testa om det fungerar.

Du har helt rätt om industrispåret också. Där behöver man ju lägga alla växlar rätt. Just nu tror jag att tågvägen ligger mot fisklasten så det kommer ju inte att gå att fälla något nu via spårledningen.
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-30, 19:10   #4
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Kollade med trafikansvarig för Smalspåret och han sa att det räcker att tågvägen är lagd för att kunna fälla.

Det får lösas (i Trainz) med osynliga växelomläggare (annars använder jag mig av spårspärrarna som finns vid spår 1 och 3. Tvåan kan jag bara lägga om växeln så den ligger mot ettan.
När det kommer till godstågen så berättade han att om det låg växlingsväg från signal 22 (dvärgsignal vid start av industrispåret) till spår 2 så fäller bommarna på spårledning. Detta löses väl med växlar som ändras och förlängd ringsträcka.
Om det fungerar på liknande sätt i blomssons paket får väl utforskas... Han använder sig ju av spårledningar, men jag vet inte hur det ska lösas med tanke på plattformen och det.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009