Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-30, 01:28   #76
IngKogni2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Indre troms, Norge
Inlägg: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hej Henke!
Jag har också råkat ut för samma problem. Det där är svårt, och tyvärr så har jag ingen bra lösning på det.

Jag är inte helt säker på att det är max/minhöjdernas variation som är det största problemet, utan att man av någon anledning får olika nyanser i SRTM-bilderna. Varför vet jag inte. Om du tittar på min bild nedan som jag satt samman av 23 olika bilder så ser man ganska tydligt de olika 10x10 km rutorna. Speciellt utmärker sig den nedre högra rutan, föreställande Stockholms innerstad, som mycket ljusare än resten, och därmed också högre.

mvh .... Mats

Jeg har en teori angående problemet med nyanseforskjeller.
Hvis du har to baseboards som er lavest i sør og høyest i nord. La oss si terrenget er en dal, og kanten på det sørlige baseboard er på havnivå, altså 0 moh. Overgangen mellom baseboardene skal være 25 moh, og nord-kanten på det nordlige baseboard skal være 50 moh.

Jeg tror at det nordlige baseboardet vil komme for lavt i forhold til det sørlige (skarp kant i skjøyten) pga at det laveste punktet i det nordlige baseboard er 25 moh (tilsvarer 0 i gråtoner) og 50 moh som høyeste punkt (tilsvarer 256 i gråtoner). I det sørlige baseboard vil gråtone 0 tilsvare 0 moh og gråtone 256 tilsvare 25 moh. Når man da setter hver 10x10km / 20x20km rute sammen (i dette eksemplet baseboard sammen med baseboard), så vil ikke den faktiske høyden på laveste og høyeste punkt være det samme i virkeligheten som hva Trainz oppfatter utifra gråtonene.

Løsning (foreløpig uprøvd): Når man har montert sammen alle rutene i feks Paint, så setter man EN pixel med helt svart og EN pixel med helt hvit (256 og 0) i hver seksjon (10x10/20x20km-rute). Man setter pxelen lengt unna der man vet man skal bygge noe. Når man da konverterer .bmp filen til .gnd-fil og sier hvor mange meter laveste og høyeste punkt skal være, så vil gråtone 0 og gråtone 256 tilsvare samme høyde.

Skal prøve dette en dag, og kommer tilbake med resultatet.

Synspunkter på teorien?

IngKogni2
Indre Troms - Norge
IngKogni2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 01:57   #77
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

Någon som fått in detta i TS2009? Fick 70 erorrs när jag skulle flytta över HOG texturerna till TS2009. Har lagt in v1.0 och sedan uppgraderat till 1.18.

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 00:17   #78
websniffer
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: V-ås
Inlägg: 3
Standard

Jag gör garanterat något galet, eller så funkar inte detta som det ska längre. Får bara upp ett grått fält när jag ska importera SRTM in i RadioMobile. What to do? Jag har följt tutorialen slaviskt....
websniffer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 03:02   #79
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av websniffer Visa inlägg
Jag gör garanterat något galet, eller så funkar inte detta som det ska längre. Får bara upp ett grått fält när jag ska importera SRTM in i RadioMobile. What to do? Jag har följt tutorialen slaviskt....
Hej, jag använde detta senast i förrgår utan problem så det fungerar iaf. Det är trs2004 du använder? Låter konstigt med ett grått fält, du kan inte beskriva mer noggrant/skicka med en bild på hur det ser ut?

//Henke
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 10:37   #80
websniffer
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: V-ås
Inlägg: 3
Standard

Jag har både trs04 men tänkte försöka få till det till 09:an. Dock så har jag inte kommit så långt att det är själva simulatorn som krånglar. Jag får verkligen inte till delen när jag ska importera SRTM-datan in i programmet. Jag fyller i allting och trycker i RadioMobile att köra dra ut mappen men det enda jag får jupp är bara....ingenting, grått.

Allting annat verkar funka bra, men just SRTM-delen verkar det som jag gör något galet på. Jag får alltså inte någon bild med höjddatan utan allting är platt....

RadioMobile laddar hem SRTM-datan automatiskt? Ska jag ladda hem den själv?
websniffer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 00:08   #81
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av websniffer Visa inlägg
Jag har både trs04 men tänkte försöka få till det till 09:an. Dock så har jag inte kommit så långt att det är själva simulatorn som krånglar. Jag får verkligen inte till delen när jag ska importera SRTM-datan in i programmet. Jag fyller i allting och trycker i RadioMobile att köra dra ut mappen men det enda jag får jupp är bara....ingenting, grått.

Allting annat verkar funka bra, men just SRTM-delen verkar det som jag gör något galet på. Jag får alltså inte någon bild med höjddatan utan allting är platt....

RadioMobile laddar hem SRTM-datan automatiskt? Ska jag ladda hem den själv?
Jag har bara testat i 04 och om jag förstår dig rätt så kan jag inte se att du gör på ngt annorlunda sätt än jag. Det jag kan tänka mig är att du har skrivit koordinater som ligger mitt ute i en sjö/hav och har RadioMobile inställd på Gray scaled eller x-ray (inverted). Vilka koordinater använder du? RadioMobile laddar hem allt automatiskt när du trycker på "Extract"

Hör av dig!
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 21:08   #82
websniffer
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: V-ås
Inlägg: 3
Standard

Lyckades få till det till slut. Skrev in rätt kordinater för Västerås men inget hände. Laddade hem SRTM-datan själv från NASAs servers istället och laddade den lokalt och då funkade det jättebra.

Nu sitter jag med mitt livstidsprojekt och knåpar. Återkommer när det är klart...
websniffer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 21:22   #83
Blappe
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 226
Standard

OJ. Kul att läsa att nån fått det att fungera. NASAs server? Hur bär man sej åt då?

/Blappe
Blappe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 11:22   #84
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard

Hej jag har precis laddat ner TRS2009 kan jag göra på samma sätt i det programmet som TRS2004?
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 19:53   #85
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Question Var hittar jag NASA s server ?

Hej!
Jag hakar på den här tråden för jag har också samma problem som websniffer - alltså bara en enda stor platt grå fyrkant (med den färgade höjdmåttslinjalen i övre hörnet). Om du lyckades få in SRMT-datan från en annan server, hur gick det till?
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 13:44   #86
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard

Tänkte lägga in det i TRS 2009 om det går men kan ej ladda ner hog100 och hog118. Får följande fel:

Nån som vet vad som är felet?
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 07:18   #87
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Spara filen först - inte bara öppna eller kör.

Jag har ännu en fråga ang. HOG.
När jag sparat SRTM och kör filen i HOG och sedan sparat den konverterade filen i Trainz - öppnar jag den i Surveyorn och får upp landskapet. MEN sedan när man skall måla gräs och annat grönt så blir det skarpa "fyrkanter" av det, till skillnad från när man startar på ett helt rent landskap, alltså inget från HOG.
Se bilderna. Först Med HOG sedan Utan HOG.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Med HOG.jpg (46.3 KB, 195 visningar)
Filtyp: jpg Utan HOG.jpg (87.2 KB, 195 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 09:59   #88
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard

Jag har nu fått ner HOG filerna men när jag kör Radio Mobil så fungerar det inte. Enligt http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut2.html skall jag få en bild som ser ut enligt den på den sidan men för mig blir det bara grått, vad gör jag för fel?
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 10:05   #89
Pontus_n81
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 9
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pontus_n81 Visa inlägg
Jag har nu fått ner HOG filerna men när jag kör Radio Mobil så fungerar det inte. Enligt http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut2.html skall jag få en bild som ser ut enligt den på den sidan men för mig blir det bara grått, vad gör jag för fel?
Glömmde bilden:
Pontus_n81 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 19:00   #90
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Det fick jag också i början. Det skall finnas ett dokument som jag tyvärr inte kan hitta igen. Den fanns i alla fall med någonstans när man laddade ner programmet (typ "Read me"). I det stod det att man skulle ta bort citat-tecken på ett par rader i samma dokument och då kommer programmet att hämta hem data från NASA och några andra ställen. Skall leta lite till - om jag hittar det så skriver jag det här.
På bilden kan du se att jag då ändrade lite på inställningarna i Internet Options vid (1). Sedan vid (2) att det gäller SRTM och så bläddrade jag till USGS Eurasia i listan. Då kom länken upp i (3) - fast det är just det som jag inte kan förklara här just nu....
Lycka till
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SRTM.jpg (103.5 KB, 157 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tutorial realistiska landskap Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 1 2004-09-17 16:59
Installation av CDP-filer emges Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-01-27 18:38
Svensk addonCD till TRS2004 ! emges Trainz - Allmänt om Trainz 27 2003-12-15 11:59
Lista över fixar i SP1 till TRS2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 1 2003-11-20 18:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009