Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-08, 12:44   #16
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Japp, det här är något som är galet i configen låter det som

Det låter på varningsmeddelandet som att ditt meshnamn för meshen default inte har någon fileextension. Den måste ha extension .trainzmesh för att automstiskt hitta motsvarande .fbx-fil. Så i configen, typ:
Kod:
...
mesh-table
{
    default
    {
        mesh "Z6_Test_Scenery.trainzmesh"
        auto-create 1
    }
}
...
Eller vad din mesh nu heter.
Testade att göra så. Det är bara att den inte lägger en trainzmesh fil i mappen efter att jag submittar, som det står. Ska jag kanske göra något annat än att göra submitt om den ska konvertera?

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-08, 16:18   #17
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nej, det ska inte behövas något extra utom det.

Hmm. Skulle du kunna ta screenshots på innehållet i mappen samt på hela configen, så kan vi se om man kan se var det blir konstigt. Se till att slå på så att Explorer (filhanteraren i Windows) visar filextensions om du inte redan gjort det, så det går att se att meshen heter .fbx som den ska och att de andra filerna har rätt extensions osv.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-08, 20:13   #18
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, det ska inte behövas något extra utom det.

Hmm. Skulle du kunna ta screenshots på innehållet i mappen samt på hela configen, så kan vi se om man kan se var det blir konstigt. Se till att slå på så att Explorer (filhanteraren i Windows) visar filextensions om du inte redan gjort det, så det går att se att meshen heter .fbx som den ska och att de andra filerna har rätt extensions osv.
Här kommer bilderna:
Mappen

Config


EDIT: Hade fel bild på mappbilden.

Senast redigerad av Vidde0616 den 2021-08-08 klockan 20:14. Anledning: Fel bild på mapp.
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 09:28   #19
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tyvärr verkar bilderna inte fungera. Kolla så att det inte är inställt att de bara visas om man är inloggad eller något sådant.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 09:42   #20
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Jag tror jag vet var felet ligger. Jag laddade upp dem på imgur, men glömde att man inte kunde ta bort dem efteråt. Jag ska fixa det efter frukost.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 10:57   #21
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Här kommer bilderna:
Config:

Mappen:


/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 11:29   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tror jag ser felet!

FBX-stöd lades till med Trainz-build 4.5. Så din config måste skriva att den är gjord för 4.5 eller högre för att den ska kolla efter FBX-filer. Se:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...BX_file_format

Trainz-build 4.5 motsvarar TANE med service pack 1 installerat (TANE SP1), så sätter du 4.5 i configen borde asseten fungera även i TANE (jag vill minnas att du kör TRS2019). Men om du i frantiden vill texturera med PBR-tekniken så behöver du sätta minst 4.6 vilket motsvarar TRS2019 (utan några SP installerade), eftersom det var där man lade till stöd för PBR.

EDIT: En lista över trainz build-nummer och motsvarande Trainz-utgåva kan du hitta här:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...uild%22_number
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2021-08-09 klockan 11:31.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 11:40   #23
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tror jag ser felet!

FBX-stöd lades till med Trainz-build 4.5. Så din config måste skriva att den är gjord för 4.5 eller högre för att den ska kolla efter FBX-filer. Se:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...BX_file_format

Trainz-build 4.5 motsvarar TANE med service pack 1 installerat (TANE SP1), så sätter du 4.5 i configen borde asseten fungera även i TANE (jag vill minnas att du kör TRS2019). Men om du i frantiden vill texturera med PBR-tekniken så behöver du sätta minst 4.6 vilket motsvarar TRS2019 (utan några SP installerade), eftersom det var där man lade till stöd för PBR.

EDIT: En lista över trainz build-nummer och motsvarande Trainz-utgåva kan du hitta här:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...uild%22_number
Ah, det förklarar lite varför vissa andra assets heller inte fungerar.. Ska testa genast och kommer med svar.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 11:47   #24
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Jag fick en trainzmesh fil, men andra problem har uppstått.

Polygonantalet är det som spökar nu. Jag ska se hur jag ska lösa det.
Har det något med LOD, i sådana fall vet jag inte vad jag ska göra. Kan skicka error-meddelandet om det behövs.

/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-09, 14:04   #25
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ja, det låter som det är så. Trainz tvingar (på gott och ont) att man LOD:ar sin alster genom att den LOD-nivån med den lägsta detaljeringsgraden bara har (vill jag minnas) 500 trianglar. Så om du bara vill få in något i spelet är kanske enklaste vägen att du döljer vissa delar av meshen i Blender och bara exporterar något som är mindre än 500 trianglar. Annars (och i framtiden) måste du skapa LOD-nivåer. Men det är något man vill göra allra sist när den detaljerade meshen är helt klar. På mitt Sa-lok har jag löst det temporärt genom att exportera någon pytteliten skruv eller något och sedan gjort två LOD-nivåer med den fulldetaljerade meshen i första steget och skruven i det andra. Det resulterar dock i att hela loket försvinner (eller förvandlas till en skruv) när man zoomar ut kameran i Trainz, men sådant får man leva med tills man är redo att skapa LOD-nivåer på alla mesher.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-13, 13:26   #26
Vidde0616
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2020
Ort: Västervik
Inlägg: 51
Standard

Under tiden som jag håller på att exportera modellen så tänkte jag att jag skulle visa hur långt jag kommit med själva modellen.

Det ska dit fler detaljer, men det här är en grund till den slutgiltiga loket.


/Vidar
Vidde0616 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-08-17, 08:47   #27
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Man ser mer och mer vad det föreställer! Bra jobbat!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009