Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-11, 21:05   #61
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag finner inte ord för att beskriva hur otroligt bra det ser ut LAn! BRAVO!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 21:40   #62
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
"Tar tid" är ett relativt begrepp i min ålder men det kommer nog att dröja innan allt är på plats och fungerar ! Just nu gäller att få alla visare, vipp- och andra srömställare, varningslamor, stolar, armstöd, fönster, dörrar, vred och annat på plats i hytten och rätt vridna, Sen skall alla dessa 50-tal rörliga delar göras rörliga så simma lungt

En bild att tampas med i höstmörkret. Jag vet vad nästan varenda reglage, visare m.m. gör (Tack vare min gode lokförares hjälp. Vet ni ?

Tillkommer öppningsbart fönster och dörr på höger sida, solskydd, vindrutetorkare och reglage till dessa samt lite reglage på elskåpet som ännu fattas.

Om jag inte sätter ett bromsreglage i halsen så hör jag väl av mig snart
Dum fråga men kommer man att kunna använda denna hytt till det inbyggda RC loket i Trainz också eller bara till CW loket?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 22:28   #63
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Dum fråga men kommer man att kunna använda denna hytt till det inbyggda RC loket i Trainz också eller bara till CW loket?
Ingen dum fråga, men kanske lite knepig och svara på ändå. Så jag finner frågan rätt intressant. Rc-loket har vi ju fått köpa och tanken är väl, att hytten ska vara till den. Men samtidigt, så ser jag inget hinder, att Lennart släpper hytten bara rakt av. Så att den även borde kunnas användas till den inbyggda Rc:n. För även om hytten bara släpps fri, så innebär ju inte det, att även CV-loket blir det.

Lennart, dina fingrar är helt magiska, när det gäller byggen. Ser kanonbra ut.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 09:13   #64
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Allt hänger på var punkterna a.cabfront och a.cabback ligger i loket. Tyvärr finns ingen standard för detta, men om man lägger hytten med origo mitt i hytten i fönsterhöjd stämnmer det för de flesta lok, men t.ex. hytten till kustpilen som jag modifierade till X31 hade a.cabfront i lokets origo vilket gjorde att den hamnade alldeles för högt och på tok för långt fram. Jag kan kolla var den ligger på det inbyggda Rc-loket och jämföra med CW-loket. Att modifiera CW-loket har jag lagt på is och hur jag gör med hytten har jag inte bestämt ännu.

Första bilden visar Aurans Rc4 och den andra CW Rc var a.cabfront resp. a.cabback är placerade. Som ni ser skiljer det inte mycket dock hamnar den ca. 20 cm för långt fram på Aurans lok.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Auran Rc4.jpg (41.4 KB, 247 visningar)
Filtyp: jpg CW Rc.jpg (55.7 KB, 247 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-10-12 klockan 09:35. Anledning: Data för cab
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 11:54   #65
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Sketsnyggt Lennart!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 16:29   #66
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Thumbs up

Fantastiskt!!!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 16:44   #67
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Attachmentkarusellen ...

... när man bygger en hytt gör en yr i huvudet!!!

Jag använder metoden att tillverka alla reglage, knappar och visare direkt i hyttmeshen, Sedan skapar jag attachmentpunkter för alla och vrider och flyttar allt rätt. Därefter sparar jag varje detalj med attachmentpunkt som separata mesher (blir väl ett trettiotal ?). Dessa måste sedan flyttas till origo och justeras rätt i koordinatsystemet. Ett tråkigt sketjobb!
Sen kan man ta bort själva mesherna från hytten.

Vissa saker som, öppningsbara fönster med reglage, dörr med handtag, och stolar med uppfällbara armstöd gör jag som "animated mesh" med "selectionbox"

Bild 1 visar "spindelväven" av attachments som jag numera alltid färgmärker efter funtion, annars vet man snart inte vilken som är vad. De blå är vridreglage som vrider sig runt z-axeln från y till x. De rosa är visare som rör sig på samma sätt. De gula är punkter som skall flyttas framåt ett 30 - 300-tal meter och på motsvarande sätt skall de gröna flyttas åt styrbord och de röda åt babord p.s.s. Dessa är tryckknappar som skall se ut att röra sig ned och upp parallellt med y-axeln.

Bild 2 visar min egen "svengelska" namnsättning av attachments.

Bild 4 visar att det går att hålla "polygonskräcken" på avstånd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Attachments0.jpg (149.5 KB, 230 visningar)
Filtyp: jpg Attachments1.jpg (46.9 KB, 231 visningar)
Filtyp: jpg Hytt10.jpg (71.8 KB, 230 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 16:20   #68
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En hyttbyggares bekännelser ...

... är att det är mycket som trilskas. Jag undrade var de snyggt animerade stolarna, öppningsbara fönstren och dörren tagit vägen? Jo dom hade åkt till "himlen" med Elias. Men jag har tvingat ner dom på jorden igen! Vid första testen inuti Trainz ser man allt som blivit felvänt, felvridet, inte finns m.m. Det är nu striden med mitt tålamod kontra Aurans "idiocracy" tar sin början Vem tror ni vinner?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20121013_0000.jpg (271.0 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg lan_20121013_0001.jpg (163.1 KB, 208 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 16:22   #69
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Thumbs up Den ser ut att bli bra

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... är att det är mycket som trilskas. Jag undrade var de snyggt animerade stolarna, öppningsbara fönstren och dörren tagit vägen? Jo dom hade åkt till "himlen" med Elias. Men jag har tvingat ner dom på jorden igen! Vid första testen inuti Trainz ser man allt som blivit felvänt, felvridet, inte finns m.m. Det är nu striden med mitt tålamod kontra Aurans "idiocracy" tar sin början Vem tror ni vinner?
Hejja lAn, jag tror på dig!!!
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 14:07   #70
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

WOW, snyggt jobbat.

Nu när man ser hur du jobbar med denna hytt så blir man lite nyfiken på hur du öppnar dessa filer.
Med vilket program öppnar du im-filerna med, för det är väl dem du använder dig av?

Eller är det så att man måste ha tillgång till original-filerna för att fixa detta?

Själv har jag 3DS Max 2010 och Gmax som 3D-program och i dem kan man ju exportera det man gör, men inte importera dem.

Skulle vara kul att t.ex. att kunna modifiera lite till sig själv, än att bara använda sig Photoshop och lägga nya texturer på kanske lite dåligt huggna modeller, utan också att man även skulle kunna mejsla till dem lite granna...

Hälsningar
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 17:57   #71
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Kontroversiellt

Eftersom detta är synnerligen kontroversiellt och jag bara använder det i nödfall tänker jag inte yppa denna "officiella" hemlighet men den är allmänt känd bland alla som bygger mycket. Men det ställer krav på moral och etik HUR man använder det. Att göra intrång i en konstruktörs im-filer får man bara göra med tillstånd, så därför är detta ämne TABU för min del

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
WOW, snyggt jobbat.

Nu när man ser hur du jobbar med denna hytt så blir man lite nyfiken på hur du öppnar dessa filer.
Med vilket program öppnar du im-filerna med, för det är väl dem du använder dig av?

Eller är det så att man måste ha tillgång till original-filerna för att fixa detta?

Själv har jag 3DS Max 2010 och Gmax som 3D-program och i dem kan man ju exportera det man gör, men inte importera dem.

Skulle vara kul att t.ex. att kunna modifiera lite till sig själv, än att bara använda sig Photoshop och lägga nya texturer på kanske lite dåligt huggna modeller, utan också att man även skulle kunna mejsla till dem lite granna...

Hälsningar
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 19:00   #72
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Eftersom detta är synnerligen kontroversiellt och jag bara använder det i nödfall tänker jag inte yppa denna "officiella" hemlighet men den är allmänt känd bland alla som bygger mycket. Men det ställer krav på moral och etik HUR man använder det. Att göra intrång i en konstruktörs im-filer får man bara göra med tillstånd, så därför är detta ämne TABU för min del
Haha väldigt försiktigt formulerad bekräftelse med förnekelse
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 23:08   #73
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ljud till alla reglage...

... hör till en hytt och "Tooltip-text" på svenska. Det är fixat nu, men sen återstår en hel del, bl.a. ett skript som fungerar. Svenolovs MsCabin är en bra bas men den är kompilerad och jag vet inte vad alla Svenolovs taggar heter. Men en vacker dag löser väl sig det också ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20121014_0000.jpg (184.5 KB, 146 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-10-14 klockan 23:11.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 23:27   #74
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... hör till en hytt och "Tooltip-text" på svenska. Det är fixat nu, men sen återstår en hel del, bl.a. ett skript som fungerar. Svenolovs MsCabin är en bra bas men den är kompilerad och jag vet inte vad alla Svenolovs taggar heter. Men en vacker dag löser väl sig det också ?
mkt imponerande. ser väldigt bra ut.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 23:50   #75
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Ord räcker ännu en gång inte till för att beskriva hur otroligt bra det blir och är! Fantastiskt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009