Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-03, 18:50   #1
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Kolbäck-Ramnäs

Som jag antytt någonstans håller jag på att bygga en "riktig" bana efter alla år med fiktiva rutter.

Den här gången är det (kanske den första delen av SWB som står för förebilden. Gamla Stockholm Wästerås Bergslagernas Järnväg var ett omfattande järnvägsnät i den norra Mälardalen med angränsande bergslag. Stockholm-Ludvika och Kolbäck-Ramnäs var två av linjerna. Sträckan Kolbäck-Ramnäs var cirka 30 km lång och trafikerades fram till mitten av 1960-talet av såväl gods- som persontåg. Efter att persontrafiken lagts ned förekom godstrafik under ett antal år, bland annat för Surahammars Bruks räkning, som på den här tiden var en stor godskund. Under en period transporterade bruket flytande järn i specialbyggda vagnar från masugnen i Spännarhyttan till smältverket i Surahammar. När priserna och efterfrågan på stål minskade under 1980-talet upphörde de här transporterna och banan föll in i en törnrosasömn, som gott och väl kunnat fortsätta till våra dagar. Men "ödet" ville annorlunda och den 10 november 1991 (för drygt 22 år sedan) återinvigdes banan efter en kraftfull upprustning. Idag går trafiken från Stockholm till Ludvika den här vägen (istället för via Tillberga och Ramnäs) eftersom trafikunderlaget är väsentligt större än via den gamla sträckningen. Nu förbinds både Västerås, Hallstahammar och Surahammar med Stockholm och Dalarna. Däremot har Kolbäck, som tidigare var en livlig järnvägsknut med trafik mot Västerås-Stockholm; Köping-Frövi-Hallsberg och Eskilstuna-Flen-Oxelösund (TGOJ) förutom då linjen till Ramnäs och vidare mot Fagersta-Smedjebacken och Ludvika, totalt tappat betydelse. Idag är Kolbäck enbart två genomgångsspår med plattformar i vardera riktningen för trafikanter mot Eskilstuna, Västerås och Köping. Mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs kan man numera endast ta sig med egen bil eller buss. Ett triangelspår har byggts för trafiken från Västerås som inte längre behöver angöra Kolbäck.

Eftersom jag är en nostalgiker har jag valt att försöka efterlikna banan under "storhetstiden" i början av 1960-talet. Persontrafiken avvecklades med rälsbussar (Hilding Carlsson fram till november 1958 och därefter Y6r). Godstrafiken sköttes fram till samma novemberdag med hjälp av E- och B-lok som dragkraft. Därefter tog T21 över tills dess att de ansågs för klena och T44 gjorde sitt intåg. Ett speciellt inslag gjorde det blandade tåg som gick tidigt på morgonen för bland annat skolresor till Västerås. Det drogs av ett litet ånglok (litt J vill jag minnas). Senare byttes loket ut mot en Z-lokomotor. I tåget gick, som personvagn; en tvåaxlig BF4 som jag vurmade speciellt för. Den vagnen kommer att bli ett måste i min rutt!

I Surahammar hade bruket ett eget växellok som skötte den omfattande växlingen för brukets räkning. När jag var liten var det ett gammal K-lok som bruket köpt av SJ. I oktober 1953 anlände så ett grönt under från Esslingen i Tyskland. Det var brukets något modifierade lok av samma typ som SJ:s litt V3. Men det här loket var grönt med silverdekorer. Det döptes i folkmun helt sonika till "Esslingen" därför att det stod så på kylargallret. Jag var själv på plats (nästan åtta år gammal) när loket levererade. Åtskilliga gånger fick jag senare åka med lokförarna Spennare och Henriksson under deras växlingspass.

Det snygga V3-loket som finns för RW vore en nåd att stilla bedja om att få till min bana ;-).

Nog snackat! Här kommer ett par nytagna bilder (trots det ruggiga höstrusket).

http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1396539133
Du med godståg å järnvägsbron i Kolbäck.

http://web.stw.se/forum/attachment.p...1&d=1396539133
Parti av Kolbäcksån i Kolbäck med Du och godståg.

Bygget går nu vidare. Efter justering av bangården i Kolbäck för att optimera den kommer en del utsmyckning till och sedan går linjen mot Hallstahammar, Surahammar och Ramnäs vidare...

Behöver jag säga att det är j-t kul? Likt Totte är jag ju pensionär och kan sitta vid datorn precis så länge jag vill (nästan). Åtminstone så länge som hustrun är på jobbet ;-)

Vi hörs!
Bifogade bilder
  
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 19:46   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Spännande med en ny svensk rutt! Detta ska följas noggrant.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:10   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Trevligt att en ny rutt till har blivit av.
Lycka till!
Jag har landställe utanför Nora. Det finns spår från Ervalla till Nora. NBJV har hand om den.

Senast redigerad av Totte den 2014-04-03 klockan 20:18.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 20:06   #4
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Bygget av banan går vidare!

Än så länge koncentrerar jag mig på Kolbäcks bangård och dess omdelbara närhet. Målet är att det ska vara så lika originalet från början av 1960-talet som det går. Visst måste en hel del kompromisser göras, men i alla fall.

Dagens stämningsbild visar rälsbussen mot Ramnäs (en Y6:a) som väntar på avgång framför stationshuset i Kolbäck en majdag 1962.
Bifogade bilder
 
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 20:46   #5
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Snyggt!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 23:03   #6
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Man tackar! och "en gör så gôtt en kan"!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 18:51   #7
LasseJ
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Man tackar! och "en gör så gôtt en kan"!
trevligt, från en tid då järnvägen var hjärtat i byn.... Lycka till!!

Hälsar

Lasse J
PS
Du maskinen får det att vattnas i munnen.... saknar en stål Du i mina reminisense ktiviteter inte minst på Trollhättan rutten...
DS
LasseJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 18:15   #8
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Vad gör jag för fel?

Hej!

Jag har just försökt aktivera Mazz häftiga signaler i min nya rutt (Kolbäck-Ramnäs).

Först fick jag bara upp signalerna (inte de lustiga röda romberna) vilket naturligtvis innebar att signalerna inte fungerade!

Nu har jag fått in "bollarna" och signalerna visar upp sken, men mycket egendomligt sådant. Ser mer ut som tecknade skivor som antingen lyser med fast sken eller som blinkar, Bifogade bild kanske kan visa vad jag menar.

Vad gör jag för fel?

/Med vänliga hälsningar
"Tågny"
Bifogade bilder
 
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 18:27   #9
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Testa att kopiera filen signlight.ace från någon annan svensk rutt som använder dessa signaler (Stockholmsrutten, Trollhättanrutten) till din rutt och se om det blir normalt.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 19:00   #10
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Testa att kopiera filen signlight.ace från någon annan svensk rutt som använder dessa signaler (Stockholmsrutten, Trollhättanrutten) till din rutt och se om det blir normalt.
Tack Bönan!

Det var tydligen mycket läääääääääänge sedan jag senast byggde in signaler i en rutt. Hade totalt glömt bort detta och körde naturligtvis med den gamla (ursprungliga) texturen. Nu funkar det bra. Nu ska jag bara se till att koppla signalen till rätt växel så att jag får grönt när jag vill komma in på stationen.
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 19:08   #11
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av torpal Visa inlägg
Tack Bönan!

Det var tydligen mycket läääääääääänge sedan jag senast byggde in signaler i en rutt. Hade totalt glömt bort detta och körde naturligtvis med den gamla (ursprungliga) texturen. Nu funkar det bra. Nu ska jag bara se till att koppla signalen till rätt växel så att jag får grönt när jag vill komma in på stationen.
.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 16:43   #12
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Multi-tågmöte i Kolbäck

Så när dagens byggarbete är klart är det kanske på plats att visa ett par bilder av ett tågmöte i Kolbäck.

Tåg från / till fyra håll finns inne på stationen för utbyte av passagerare. På spår 1 står rälsbussen (en Y6:a) avgångsberedd mot Ramnäs. På spår 2 har persontåget från Stockholm via Västerås just gjort ett kort uppehåll före den fortsatta färden mot Köping och Hallsberg.

På spår 3 håller man på att lasta resgods och ta ombord passagerare på en X9:a. Dessa motorvagnar gick under en period som expresståget "Mälardalen" mellan Stockholm och Karlstad t o r. Då gjordes inga uppehåll i Kolbäck. Men idag blev det ett undantag innan X9:an ska gå vidare mot Västerås och Stockholm.

Vid "TGOJ-plattformen" (spår 4) står en av TGOJ:s färgglada motorvagnar (en så kallad "Kålmask") YBoa2 redo att snart ge sig iväg på TGOJ:s CTC-sträcka mot Eskilstuna.

Ute på godsbangården bidar ett Du med typiskt godståg sin tid. Det gäller ju att banan mot Dingtuna och Västerås ska bli fri igen sedan X9:an rullat igenom.

En gammal SJ landsvägsbuss skymtar på genomfartsleden bakom stationshuset.

Ha en trevlig helg!
Bifogade bilder
  
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 17:10   #13
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 18:03   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Va häftigt det ser ut!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:06   #15
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Skumt lok i Kolbäck

När jag stod på perrongen i Kolbäck och väntade på mitt tåg hem till Stockholm igen efter väl förrättat byggjobb på Kolbäcks bangård kom ett "skumt" lok sakta glidande förbi.

Det var ett gul-grönt lok i samma färgsättning som TGOJ:s "kålmaskar". Och mycket riktigt det var ett TGOJ-lok: ett Bt (nr 305). Första gången jag såg ett sådant i verkligheten (alltså den virtuella verkligheten). Det är Micke321 som pillat litet och satt embryot till den här läckra rapid-pendangen för TGOJ på spår.

Vi får förhoppningsvis se mer av denna loktyp i just Kolbäck!
Bifogade bilder
 
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009