Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-07, 13:04   #91
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Kanske ändå inte...

Det ser - av din hänvisning till bilden att döma - ut som om det INTE är den vagnen jag menar. Eller så kanske Pocher gjorde fel. För såvitt jag minns hade den DF5:an öppna plattformar i bägge ändarna.

När det gäller CF3:an kan det säkert vara så att det är en BF4:a jag menar. En sådan gick nämligen i det så kallade "arbetartåget" på vardagsmorgnar mellan Västerås och Surahammar. Men den hade "solgrindar", LAn:s utmärkta variant var väl - såvitt jag kan bedöma - en privatbanevariant med andra grindar.

Låter hoppfullt att du kanske smäller ihop ytterligare ett antal vagnar när höstrusket infinner sig. Må detta rusk komma snart ;-)

Jag har ju lyckats konvertera flera av dina vagnar till MSTS / ORTS, men ännu inte lyckats få hjulaxel med hjul att snurra kring sin egen axel. I stället bär sig bägge hjulaxlarna åt som en väderkvarnsvinge och snurrar bägge kring en tänkt mitt punkt. Ytterst skumt. Men det är givetvis mig och min bristande förmåga det är fel på...

Lycka till med dina fortsatta övningar och Tack för dina utmärkta byggen och informativa "bruksanvisningar". Värdefull kunskap du sprider!
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 19:10   #92
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

DF5 har öppna plattformar i båda ändarna, kanske bara är lite svårt att se på bilden då det är mycket saker i bakgrunden.
På den här bilden kanske det syns bättre:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KAGA00081

CF4/BF4 är samma vagn, den bytte bara littera vid litterareformen 1956 då man tog bort tredjeklass.
SJs CF4 byggd av Lan finns här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=30469&page=2
Den har det utseende dessa vagnar hade vid leverans med det gamla märkningssättet (före 1924). Dessa märktes sedan om med först vit emalj (samma som på mina teakvagnar och brunmålade plåtvagnar) och till sist till att monogrammet byttes ut mot bokstäverna "SJ" som på 40 och 50-talsvagnarna, vilket nog är så du minns dem.
SJs variant hade inte solgrindar som andra tredjeklassvagnar utan enklare rutmönstrade grindar så som du kan se på Lans vagn.

Om du minns någon vagn BF4 med solgrindar så är det mycket möjligt att det är någon privatbanevagn. Surahammar-Västerås låg ju på forna SWB så under 40-50-60-talet rullade säkert många gamla SWB-vagnar kvar med SJ-märkning efter förstatligandet. Många privatbanevagnar blev ju ofta kvar i trakterna kring sina hemmabanor.
Kollade i ändringstrycket till särtryck 263 och hittar där 9 vagnar med littera CF4 som övertogs av SJ 1945 som tillhört SWB. Dessa hade samma dimensioner som SJs egna CF4: or men mindre plattformar. Grindarna är dessvärre inte utritade så det syns inte om det är solgrindar eller rutnätsgrindar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-07, 19:18   #93
torpal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
Standard Vilken lektion!

Stort tack för ännu en härlig lektion i vagnlära! Det är uppenbart att minnet börjar svika rejält. Och detta även på sin mammas gata.

Nåja, men du kanske får lust till DF5:an och den andra "postvagnen" du hoppade över.
Jag är ju speciellt intresserad av - just - postvagnar. ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning
"Tågny"
torpal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 16:56   #94
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Plåt och teak

Har installerat Korvtigers plåt- och teakvagnar. Det har inte gått bra. Kuid 2:328014:100:1 saknas. Länk fungerar inte. Finns kanske i min dator som är på hopplös reparation. Inte mycket hjälp det heller.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:13   #95
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har installerat Korvtigers plåt- och teakvagnar. Det har inte gått bra. Kuid 2:328014:100:1 saknas. Länk fungerar inte. Finns kanske i min dator som är på hopplös reparation. Inte mycket hjälp det heller.

Nisse
Nu hade du tur Nisse, det är Korvtigers Brygga-Bälgbibliotek som jag just importerat till TANE så jag bifogar en cdp.
Bifogade filer
Filtyp: cdp Brygga_balg_bibliotek.cdp (173.2 KB, 56 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:39   #96
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Hurra!

Första gången jag har haft tur i Trainz.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 18:24   #97
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Hurra!

Första gången jag har haft tur i Trainz.

Nisse
Hoppas turen håller i sig! Kolla DL för det kommer snart att blixtra till om dina älsklingslok.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009