Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-24, 15:06   #16
Tootie
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 25
Standard Förslag

Finns där någon som har lust att göra en riktigt nybörjar-guide för 3D-modellering?
Hur man lägger upp blueprints etc, eller andra typer av tillvägagångs-sätt.

Sökt "hela" webben för tutorials men många är inte ens tutorials utan bara en kort beskrivning av hur de har gjort, inte hur man gör. Andra tutorials missar små detaljer och finns såklart ingen troubleshooting om man fastnar.

Skulle vara högst uppskattat

Eller är det bättre att gå en utbildning i 3D Studio innan man börjar ge sig på saker?
Tootie besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 15:23   #17
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Men Railsim har väl inte kommit ut?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 15:37   #18
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Traindriver94
Men Railsim har väl inte kommit ut?
Jo, det kom ut i oktober förra året.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 00:13   #19
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tootie
Finns där någon som har lust att göra en riktigt nybörjar-guide för 3D-modellering?
Hur man lägger upp blueprints etc, eller andra typer av tillvägagångs-sätt.

Sökt "hela" webben för tutorials men många är inte ens tutorials utan bara en kort beskrivning av hur de har gjort, inte hur man gör. Andra tutorials missar små detaljer och finns såklart ingen troubleshooting om man fastnar.

Skulle vara högst uppskattat

Eller är det bättre att gå en utbildning i 3D Studio innan man börjar ge sig på saker?
Prova Zanoza Modeler. Det är som en enklare variant av 3DS, i Zanoza får man jobba lite mera för hand, tar lite mera tid, men samtidigt är den enklare att lära sig.

Finns utmärkta tutorials till Zanoza också, som de här:
http://www.zmodeler2.com/?mode=docs

Lite filmer hur man gör, den första är den enda du behöver:
http://jpracing.racerplanet.com/modu...hp?op=&cid=132


Så lärde jag mig att göra 3D modeler, specielt den där filmen är bra. En sak till Zanoza modeler exporterar utmärkta .3ds filer.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 04:56   #20
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Vet att tråden är gammal, men jag vill be er om hjälp.

Eftersom MSTS2 är nedlagt och många bestämt sig för att ge KRS en chans så tycker jag att det är kanon om vi bygger egna banor som vi sedan kan lägga ut för nerladdning. Det jag ska komma till är att vi bör hjälpa varandra igenom att göra guides. En sak som kanske är självklar för en person kanske en annan inte alls har vetat om, så skapa guider om allt möjligt (som inte redan finns) så kan ruttbyggare gå in och titta i de olika guiderna för att kanske hitta nya hjälpmedel vid spårbygge osv osv.

Förstår ni vad jag menar? Ingen guide är för uppenbar!


Bra/Dåligt ?

__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 20:01   #21
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Skulle vilja ha en guide på hur tågets bin-fil är uppbyggd. Har jag förstått rätt om man kan jämföra bin-filen med eng-filen (eller wag-filen) i MSTS? Vore bra att veta vad som är vad!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 15:23   #22
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nu har jag kommit en bit på min rutt i RW och skulle hemskt gärna vilja veta hur man gör tunnlar. Nån (Micke L kanske!?) som skulle kunna göra en guide på det?

Och medans jag frågar, hur stor är varje tiles? Har säkert läst dte nånstans, men glömt bort...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 15:30   #23
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hej, tror inte att det behövs en guide, jag tror du förstår om jag förklarar Om du inte förstår så gör jag en guide

Jag brukar börja med att lägga spåren jag vill ha i tunneln (jag brukar använda "tunnel tracks 01" men det finns ju lite olika nu.

Sedan gör du själva berget som du vill att tunneln ska gå igenom.

Sedan väljer du "Tunnel Hole Decal" som finns där du hittar broar m.m. Det är en svart ruta som funkar på samma sätt som vattnet. Du kan förstora och förminska den så att den passar ditt tunnelhål. Så du sätter alltså dekalen på berget så blir det ett hål (när man är i spel-läge). Så när du kör så är det ett hål in i berget. Glöm inte att du behöver denna dekal även på utfarten av tunneln

Sedan väljer du bara "ingång" till tunneln. Tror att SAD har gjort några till sin rutt, och sen finns det några som följde med i spelet
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 17:39   #24
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hej, tror inte att det behövs en guide, jag tror du förstår om jag förklarar Om du inte förstår så gör jag en guide

Jag brukar börja med att lägga spåren jag vill ha i tunneln (jag brukar använda "tunnel tracks 01" men det finns ju lite olika nu.

Sedan gör du själva berget som du vill att tunneln ska gå igenom.

Sedan väljer du "Tunnel Hole Decal" som finns där du hittar broar m.m. Det är en svart ruta som funkar på samma sätt som vattnet. Du kan förstora och förminska den så att den passar ditt tunnelhål. Så du sätter alltså dekalen på berget så blir det ett hål (när man är i spel-läge). Så när du kör så är det ett hål in i berget. Glöm inte att du behöver denna dekal även på utfarten av tunneln

Sedan väljer du bara "ingång" till tunneln. Tror att SAD har gjort några till sin rutt, och sen finns det några som följde med i spelet
Tack Micke! Ska prova, finns ett ställe på min oelektrifierade bibana som skulle haft en tunnel...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 19:02   #25
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hej, tror inte att det behövs en guide, jag tror du förstår om jag förklarar Om du inte förstår så gör jag en guide

Jag brukar börja med att lägga spåren jag vill ha i tunneln (jag brukar använda "tunnel tracks 01" men det finns ju lite olika nu.

Sedan gör du själva berget som du vill att tunneln ska gå igenom.

Sedan väljer du "Tunnel Hole Decal" som finns där du hittar broar m.m. Det är en svart ruta som funkar på samma sätt som vattnet. Du kan förstora och förminska den så att den passar ditt tunnelhål. Så du sätter alltså dekalen på berget så blir det ett hål (när man är i spel-läge). Så när du kör så är det ett hål in i berget. Glöm inte att du behöver denna dekal även på utfarten av tunneln

Sedan väljer du bara "ingång" till tunneln. Tror att SAD har gjort några till sin rutt, och sen finns det några som följde med i spelet

Tack Micke!
Behövdes ingen guide, var inte så svårt...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 111.jpg (145.0 KB, 159 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 23:25   #26
UKJ
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 55
Standard dubbel korsningsväxel korsningar

Hej jag undrar om någon kan förklara hur man får till en dubbel korsningsväxel samt kan förklara hur man får till enkelkorsningar på ett snyggt sätt.
UKJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 15:23   #27
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Hej, Jag sitter med mitt Dalarna 1920 och turen har kommit till smalspåret som fanns kring Domnarvet och Kvarnsveden. För detta så använder jag PP smalspår och deras lok och vagnar och deras smalspårs Trackrule. Det jag söker är en lite guide hur man gör egna rules. Jag får inte ens igång editorn som man gör trackrules med men kan använda notepad++ och editera i. Själva editeringen fattar jag någorlunda men var ligger dessa trackrules (kujus) som jag skulle vilja kopiera och försvenska till promillelutning, km/tim osv osv? Finns det kanske ett externt program som klarar av detta idag?

M v h
hans Pursche
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 16:34   #28
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag skulle också uppskatta en sådan guide.

Se min fråga om att lägga till spårtyper till existerande trackrules: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35482

En relaterad fråga är hur man får till mjuka doseringar av kurvor. Nu blir det ett hack i rälsen där doseringen börjar. Påverkar trackrule detta?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 17:36   #29
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag skulle också uppskatta en sådan guide.

Se min fråga om att lägga till spårtyper till existerande trackrules: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35482

En relaterad fråga är hur man får till mjuka doseringar av kurvor. Nu blir det ett hack i rälsen där doseringen börjar. Påverkar trackrule detta?
Mjuka doseringar måste skapas genom att använda Easements aktivt för själva övergångskurvan. Det är ganska irriterande att använda och kräver en del försök för att få det rätt. Gör en skarv på spåret när du är klar med kurvan (split + weld) för annars när du klickar i Superelevation på nästa kurva kommer den ta allt spår som är med fram till en skarv. Så har du mindre kurvor du inte vill ha lutning på så kommer de lutas också om de inte är separerade med skarvar. Så har det iaf blivit för min del.

Jag brukar därför skarva spåret strax innan kurvan början och strax efter för att bara dosera den delen av spåret. Det går säkert göra på andra sätt men jag tycker detta sätt fungerar för mig.
https://www.youtube.com/watch?v=g9F90HcVYuY#t=20

Hur man skapar och editerar trackrules har jag ingen vidare koll på dessvärre.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-13, 18:16   #30
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tack Basse! Och suck... Jag brukar aldrig bygga med Easements, tycker det är helt hopplöst, med undantag för om jag vill förlänga en redan byggd kurva med samma radie. Men jag ska experimentera lite med det och se hur det blir.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009