Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-28, 19:07   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Morsning Tane!

Har skrivit ett långt brev om mitt elände Tryckte på fel knapp och allt försvann. Men budskapet är enkelt; det går inte att ominstallera Tane. Användarnamn och lösenord liksom tidigare registrering godkänns inte.

Har hållit på i två dagars tid att komma åt Tane SP1. Går inte, jag lämnar därmed Tane.. Kan berätta mer om någon så önskar. Korvtiger kan fylla ut.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 16:50   #2
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Här måste du göra något fel. Jag har installerat om TANE åtskilliga gånger och det har jag haft lika lite problem med som det har varit med alla de övriga Trainz jag äger.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 17:18   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Otaliga gånger har du lämnat TANE nu ! Men det är nog som CGD säger:
Du gör nåt fundamentalt fel.

Vore bra om du fixar att få TANE att fungera - det är suveränt och det vore synd om vi mister en så duktig ruttbyggare som du bara för att du inte får igång TANE. Hoppas nån kan få dig på rätt spår igen !!!!!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-29, 23:19   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Här måste du göra något fel. Jag har installerat om TANE åtskilliga gånger och det har jag haft lika lite problem med som det har varit med alla de övriga Trainz jag äger.
Skulle tro att Korvtiger är bättre är bättre att förklara vad som händer. Om jag förstått saken rätt har N3v hyrt in i bolag som kontrollerar, att man inte har registrerat en produkt mer än en enda gång. Har jag gått ut ur Tane (och 2012 och möjligtvis också 2010) kan jag inte registrera mig igång.

För någon månad sedan lade jag in Tane på nutt. Via Trainzportal kunde jag hämta hem två zipfiler som uppdaterade mitt Tane till senaste versionen. Inget krav på användarnamn och lösenord. Gick bra.

Till följd av en ominstallation av datorn installerade jag Tane på nytt. I Trainzportal finns en ny zipfil "Tane-SP1-Online-Patcher" med ett annorlunda utseende. Nytt var dessutom att patchen krävde användarnamn och lösenord.

När jag installerade Tane angav jag ett nytt användarnamn och lösenord. Det fungerade inte för SP1 - inte heller något av mina gamla registreringar och försök med nya kombinationer.
Nu kör jag med Tane, buildd 74885.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 09:36   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ja, det är helt uppenbart att du missar något Nisse, jag har använt samma användarnamn och lösenord till allt som rör Auran/N3V/Trainz sen jag började med Trainz (TRS2006) för 8 (eller om det var 9) år sedan, och har aldrig haft några problem med registrering av nya versioner av spelet.

Men du ger så luddiga förklaringar på hur du strular till det, så JAG fattar ingenting, och kan därför inte ge dej någon bra ledtråd.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 11:32   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ja, det är helt uppenbart att du missar något Nisse, jag har använt samma användarnamn och lösenord till allt som rör Auran/N3V/Trainz sen jag började med Trainz (TRS2006) för 8 (eller om det var 9) år sedan, och har aldrig haft några problem med registrering av nya versioner av spelet.

Men du ger så luddiga förklaringar på hur du strular till det, så JAG fattar ingenting, och kan därför inte ge dej någon bra ledtråd.

Jag har inte varit med om något liknande förrän nu trots att jag använt allt från 2004 till Tane SP1. För drygt 14 dagar sedan ominstallerade jag datorn. Lade in 2010- Samtidigt fick jag en varning om epostbluff av F-Secure. Screenshots finns. När jag gick vidare med registreringen uppgav SimulatorCentral att Nv3 bara godkänner en (1) installation. Jag lyckades registrera 2010 – väldigt omständigt, fick skriva in serienumret tre gångar!

2012 gick inte att registrera efter att patchningen genomförts. Kör vidare med oregistrerat 2012.

Tane 31,8 GB gick in bra. Men alla försök att registrera mig misslyckades, så ock försöken att uppdatera till SP1. När jag köpte datorn i slutet av juli installerade jag Tane, registrerade mig och uppdaterade till SP1 problemfritt. Någon gång mellan det datumet och 14 september gissar jag att N3v hyrde in MandrillApp för att kontrollera lösenorden. Mandrill App beskrivs av Korvtiger i tråden ”Varning Tane” (skriv in i Sök). Titta också på screenshotet ”Epostbluff” som ligger före Korvtigers inlägg.

Fundera sedan.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 12:21   #7
Bambistor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 278
Standard

Får jag fråga varför du har gjort en ominstallation, om datorn nu är så pass ny?
__________________
Jerka
Bambistor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 17:24   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Du skriver att du har problem med registrering, frågan är om du byter och ändrar användarnamn och lösenord lite huller om buller??

Du kan nämligen bara registrera varje version/serienummer 1 gång tillsammans med ett och samma användarnamn och lösenord, sen finns det registrerat och sparat hos N3V/My Trainz (se bild på mina registrerade versioner
som är kopplade till mitt användarnamn och lösenord).

Med andra ord, försöker du registrera ett redan registrerat serienummer tillsammans med nya/andra användaruppgifter så slår det bakut.

Jag gissar att det är där du strular till det, gå in på My Trainz, och klicka på Serial Number (markerat med en svart ram runt på min bild) och kolla vilka versioner/serienummer som du redan har registrerade,
innan du krånglar till det för mycket i onödan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz reg.jpg (141.6 KB, 102 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2016-09-30 klockan 17:34. Anledning: förtydligat bild
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 18:24   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bussigt Ekan,
hoppas det får Nisse på spåret igen !? Han behövs i gänget

Bild på min lista:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg serial.jpg (245.3 KB, 100 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 21:49   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bambistor Visa inlägg
Får jag fråga varför du har gjort en ominstallation, om datorn nu är så pass ny?
Drabbades av en svår infektion till följd av det elaka spionprogrammet Trojan. Trots säkerhetsprogrammen kan det gömma sig kvar på något sätt. Trojan får inte spridas vidare - exempelvis in i Forum.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 22:54   #11
Bambistor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Gävle
Inlägg: 278
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Drabbades av en svår infektion till följd av det elaka spionprogrammet Trojan. Trots säkerhetsprogrammen kan det gömma sig kvar på något sätt. Trojan får inte spridas vidare - exempelvis in i Forum.

Nisse
Hur vet du att du fick en infektion? Om du bara fick en varning, så var det ju rätt onödigt att ominstallera
__________________
Jerka
Bambistor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-30, 22:59   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Du skriver att du har problem med registrering, frågan är om du byter och ändrar användarnamn och lösenord lite huller om buller??

Du kan nämligen bara registrera varje version/serienummer 1 gång tillsammans med ett och samma användarnamn och lösenord, sen finns det registrerat och sparat hos N3V/My Trainz (se bild på mina registrerade versioner
som är kopplade till mitt användarnamn och lösenord).

Med andra ord, försöker du registrera ett redan registrerat serienummer tillsammans med nya/andra användaruppgifter så slår det bakut.

Jag gissar att det är där du strular till det, gå in på My Trainz, och klicka på Serial Number (markerat med en svart ram runt på min bild) och kolla vilka versioner/serienummer som du redan har registrerade,
innan du krånglar till det för mycket i onödan.
Genom att använda mitt nya lösenord i 2010 har jag lyckats komma in i My Trainz värme. Alltså kikar jag på texten i den rödramade rutan. Första raden tror jag betyder vad jag skrivit hela tiden. Andra raden obegriplig. Handskrev den och skrev in den i Google Translate. Resultatet citeras:
"Denna registrering anläggning i monifored; Om musen upptäcks användaruppgifter kommer att registreras."
??????
Får väl fylla i serienumret och klicka någonstans.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-01, 00:37   #13
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Nisse, du ska INTE fylla i serial number i rutorna, utan klicka där det står Serial Number i den vänstra kolumen (se ny bifogad bild).
Då ska du få fram vilken/vilka Trainz-versioner som du redan har registrerat, så BÖRJA med det innan du gör något annat.

Du skriver ju i ett tidigare inlägg att du redan har lyckats registrera, samt även uppdatera, ditt TANE en gång tidigare, så börja inte att experimentera med några nya användaruppgifter.

En mer korrekt översättning av texten i den röda ramen=

Serienummer får/kan endast registreras en gång och kan inte överlåtas.
• Denna registrering övervakas; Om missbruk upptäcks kommer användaruppgifterna att registreras.

-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz.jpg (125.1 KB, 83 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-01, 23:00   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Den rödramade texten i screenshots en bit uppåt i tråden jämte screenshot ovan bekräftar att jag har helt rätt i mina onda aningar. Har man registrerat sig är man fast i dyngan.

Det är just dynga det handlar om. Man köper en vara utan att man informeras om att köpet handlar om en engångsprodukt - d v s köper man en Trainz-skiva kan man bara använda den en gång.

Men det finns en lösning. Kan man ta sig in i TrainzPortal kan man med hjälp av en "support ticket" kontakta skriftligt Support Trainz Portal.com. Försök inte - det finns inga svar på vad en support ticket är, vad den kostar och var man hitta biljetten.

Jag förtydligar: Köper man ett seriöst program (det finns många sådana) kan man spara installfilen och serienumret så länge avtalet gäller. I bekräftelsen finns adrss till hjälp.

Slutsatsen: N3v är ett oseriöst program.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-02, 01:29   #15
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Nisse, jag har svarat utförligt på ditt mejl som du skickade till mej, du skulle ha läst det först innan du häver ur dej sånt här NONSENS och gör dej till allmänt åtlöje.
Det enda dina inlägg bekräftar är att du antingen inte läser dom svar du får, eller så förstår du inte innebörden av svaren.

Och jag rekommenderar att du slutar att offentliggöra dina egna fullständigt felaktiga slutsatser du drar om både ditt och datt, det bevisar bara att du är helt ute och cycklar.

I ditt senaste inlägg påstår du att Trainz är en engångsprodukt som bara kan användas en gång.
Man kan använda och installera Trainz(skivan) hur många gånger som helst, men man kan bara registrera en viss version av spelet en gång, dom uppgifterna finns sedan sparad hos N3V, är det så svårt att fatta det.
MAN BEHÖVER BARA/SKA BARA REGISTRERA VARJE VERSION EN GÅNG.

Du skrämmer ju bort eventuella nykomlingar till Trainz med din korkade och helt grundlösa propaganda om allt från Trainz-Trojaner till fan vet allt.
Tänk på det .

Och jag tänker inte be om ursäkt för att jag blir rent ut sagt förbannad av att läsa allt trams som du påstår dej veta, som i själva verket bara är en massa rappakalja.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009