Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-17, 16:18   #16
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard Arbetet fortskrider

En uppdatering. Arbetar oförtrutet vidare men det går långsamt. Texturering på gång Lite mer modellerande skall väl till också.Bifogad fil 73275

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 17:10   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Proffsklass !!!

Snyggt! Keep working
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 18:02   #18
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Vackert.

Vilken skillnad det blir, när texturerna börjar falla på plats.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 23:05   #19
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kan bara instämma med föregående talare .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-17, 23:59   #20
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ser fantastiskt ut, kommer att bli riktigt bra det där!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-07, 15:23   #21
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard Hytt på gång

Har börjat kämpa med hytten, är ju nästan mer arbete med den än själva loket.
Skall börja med fyren men är lite osäker hurr den skall textureras, verkar som om man har ett antal varianter för ollika intensitet i elden. Sen kommer man ju till allt som skall animeras men den dagen den sorgen
MVH

ÅkeBifogad fil 73611

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-08, 00:23   #22
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ångbroms med dubbelt handtag, det har jag aldrig sett förut och aldrig noterat även om jag har sett flertalet bilder på Thors hytt!

Tjusigt värre blir det där i alla fall!
När du börjar bli klar med hytten ska jag hjälpa dig att få det att fungera med STLs ångloksscript som kommer att släppas snart (vilket år som helst nu! ). Det är inte så mycket animering oftast, de flesta reglage sätter man bar ut en attachment så är det klart. Det är bara de avancerade sakerna som eldstadsluckor, vattenpelare och dubbelhandtagade ångbromsar som behöver animeras på det traditionella viset.

Fyrens inre tror jag bara är en vanlig textur, glöden får man sedan har man en polygon med alpha i fyrboxöppningen vars färg/intensitet styrs på något mystiskt sätt av Trainz. Det har vi faktiskt inte fixat på STL-loken, det kanske vi borde kolla på LAn?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 17:57   #23
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

I somras när Ulj ´s rälsbuss kolliderade med en lastbil råkade jag ha ärende till Uppsala, så kameran åkte med i bilen och en avstickare gjordes till Bärby där ångtåget stod väntande på att bärgningen av rälsbussen skulle bli klar. Detta medförde ju att jag i lugn och ro utan störande moment av en massa folk överallt kunde ta ett hundratal bilder. Observerade inte dubbelkommandot till ångbromsen på plats och blev lite perplex när jag studerade bilderna. Det finns också hastighetsmätare på båda sidorna, är detta vanligt? Mycket tacksam för all hjälp jag kan få med loket, särskilt vad gäller script och liknande
Lite frågor om manometrar och annat, se bild. Antar att manometer för tryckluftsbroms inte fanns på BLJ´s tid.
MVH!
Åke
Bifogad fil 73612

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 00:58   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Japp, det är en manometer till tryckluftsbromsen, en så kallad trippelmanometer med tre visare kombinerat i ett hus. Det är svensk standardmodell för Knorrs tryckluftssystem, finns på i princip alla tryckluftbromsade ång- och ellok fram till 1950-talet. Översta visaren är övertrycket i lokets bromscylinder, mellersta i huvudbehållaren och undre i huvudledningen. Visar tryck i kg/cm^2. Jag har högupplösta texturer till sådana om du behöver.
Denna är definitivt ditsatt efter att Knorrbromsutrustningen sattes upp i början av ULJ-tiden, fanns ingen anledning att ha den tidigare. Eventuellt hade man en liten manometer för ångbromscylinderns tryck tidigare.

En grej är lite intressant. Den översta visaren på trippelmanometern för bromscylindern är graderad olika för lok som har direktbroms (alltså tryckluftsbromsat lok) och lok som har ångbroms på loket. Direktbroms har en max cylindertryck på 3.5 kg/cm^2 och ångbromsens cylinder har samma maxtryck som pannan. Dessa har därför olika graderade manometrar, direktbromsade lok i regel till 10 kg/cm^2 och ångbromsade 25 kg/cm^2. Men denna trippelmanometer är vad jag kan se på bilden en för direktbromsade lok med en maxgradering på 10 kg/cm^2, även om loket är ångbromsat med ett maxtryck på 12 kg/cm^2. Frågan är hur man gör här, har man samma skala men har sagt att man inte använder högre tryck än 10 kg, eller har man spänt om manometern så den visar ett lägre tryck än det faktiska? Har en hyttbild där man ser att manometern visar ett tryck på 8 kg i alla fall.

Den lilla manometern är för trycket i ångvärmeledningen. Direkt till vänster om cola-flaskan så ser man en säkerhetsventil som sticker upp. Denna sitter på ångvärmeledningen som också skymtas, vars ånga skruvas på med ventilratten som döljer sig bakom flaskan. Rakt över flaskan kan man se ett rör som går upp genom taket, det är avloppsröret från säkerhetsventilen för att hytten inte ska fyllas med ånga om den skulle blåsa. Efter säkerhetsventilen på ledningen sitter den tunna ledningen upp till manometern fast. Har äldre (kanske 10 år gamla..) bilder på Thor där denna manometer saknas och det inte finns spår av skruvhål heller, så den är nog nyuppsatt. Men det känns lite konstigt, BLJ borde väl ha haft ångvärmda tåg åtminstone? Så omoderna kan man ju inte ha varit, eller?

Den svarta saken som sitter på eldarens främre vägg som skymtar bakom regulatorn vet jag faktiskt inte vad det är. Men det ser ut som en handpump av något slag och min gissning är därför en primitiv, manuell smörjpress. Det går ut ett litet rör i botten på den som sedan böjer upp över pannan. Saknar dessvärre bra bilder för att se vart röret tar vägen sedan, men du har säkert så du kan leka följa John. Det kan vara så att den går till ångbromsens smörjning, då denna saknar den vanliga cylindriska smörjblåsan, utan istället har ett rör som försvinner iväg. (Det är röret som går uppåt på höger sida om ventilhuset)

Har aldrig varit med om ett ånglok med dubbla hastighetsmätare förut! Om det finns någon så är det enbart en, och de sitter alltid på förarsidan. Är du säker på att det är en hastighetsmätare även på eldarsidan? Jag har kollat på bilder på Thors maskineri och det ser bara ut som att det är drivning till hastighetsmätaren på lokförarsidan nämligen.

Den svarta cylindern är mycket riktigt elektrisk belysning av vattenståndsglaset. Sitter även en som man skymtar i taket i bildens överkant som lyser upp pannmanometern.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 10:13   #25
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Hej, den "svarta saken" är elskåp och vridknappar för elbelysningen! På ULJ var man hi-tech vettu.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-11, 13:22   #26
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard

Aj då, måste ha hallicunerat, bregriper inte hur jag fått för mig att det finns en hastighetsmätare på eldarsidan. Kanske jag sett manometern för ångvärmen som en hastighetsmätare.
Det verkar inte som om BLJ haft ångvärme till tågen. Bägge boggievagnarna förefaller att ha haft någon form av eldstad i vagnen, åtminstone i BCo4 som finns i Jädraås (någon form av vattenburet system som värms upp av en eldstad under vagnen). Behovet av ångvärmeledning var väl inte så stort då det oftast bara var en personvagn i tågen.
Alltid lika spännande med fördjupad kunskap om de olika attiraljerna i ett ånglok. Vad gäller utrustningen för tryckluftsbroms så är det väl något som jag tänkte utelämna, försöker att göra en version av loket från BLJ-tiden.
Elskåpet måste väl ha funnits även när loket var på BLJ, loket var ju försett med ånggenerator åtminstone under 50 och 60-talet. Så till och med BLJ kunde vara high tech ibland.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 19:23   #27
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Ja, menade BLJ men skrev fel där. Jag känner ju bara till Thor som ULJ-lok.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-24, 20:00   #28
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Aj då, måste ha hallicunerat, bregriper inte hur jag fått för mig att det finns en hastighetsmätare på eldarsidan. Kanske jag sett manometern för ångvärmen som en hastighetsmätare.
Det verkar inte som om BLJ haft ångvärme till tågen. Bägge boggievagnarna förefaller att ha haft någon form av eldstad i vagnen, åtminstone i BCo4 som finns i Jädraås (någon form av vattenburet system som värms upp av en eldstad under vagnen). Behovet av ångvärmeledning var väl inte så stort då det oftast bara var en personvagn i tågen.
Alltid lika spännande med fördjupad kunskap om de olika attiraljerna i ett ånglok. Vad gäller utrustningen för tryckluftsbroms så är det väl något som jag tänkte utelämna, försöker att göra en version av loket från BLJ-tiden.
Elskåpet måste väl ha funnits även när loket var på BLJ, loket var ju försett med ånggenerator åtminstone under 50 och 60-talet. Så till och med BLJ kunde vara high tech ibland.

Åke

BLJ 6 har ångvärme.
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 17:06   #29
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 155
Standard Nästan färdig med modellen

Har väl börjat närma mig stunden då det är dax att lämna den trygga moddeleringsbubblan och ta i tu me animeringen av slidstyrningen.

Polygon stinn har modellen blivit , överbyggnaden 20983, boggien: 9194 ( som ju blir väsentligt mer när maskineriet kopierats över till andra sidan), hytten: 21176. Är lite orolig att det blir för mycket för spelet men det är väö fullt möjligt at skava av en deö utan att det märks.

Har också börjat med tendern som Spyfrog gjort en modell av och överlåtit till mig. Det är tendern till Donj´s falulok som i det stora hela stämmer väl överens med thor. Lite justeringar av mått och texturer skall till.

[ATTACH][ATTACH][ATTACH]Skärmavbild 2017-02-08 kl. 16.13.16.jpg[/ATTACH][/ATTACH][/ATTACH]
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmavbild 2017-02-08 kl. 16.18.47.jpg (233.2 KB, 96 visningar)

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-08, 23:21   #30
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

20000 polygoner för själva loket är ingen fara alls! Den värsta av mina teakvagnar ligger på 22000 polys utan boggies om jag inte missminner mig och det gick fint före TANE, även i tiotal på samma bana. Om du vill ha något att jämföra med så ligger lok+ alla attachments (utan tender) på det inbyggda australiensiska ångloket, VR Dd, på ca 60000 trianglar så du har en bit kvar! Om du dessutom LOD:dar detta så är det absolut ingen fara!

Det ser för övrigt mycket snyggt ut, kommer att bli lysande det där!

Som sagt, så hojta till om du behöver hjälp med något, eller om du saknar texturer till manometrar. Jag och Lan har en mindre samling med sådana som vi gärna delar med oss av!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009