Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-06, 14:54   #1
u16802273
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
Standard Hur redigera man texturerna i Images2TGA

Hur redigera man texturerna i Pevsoft Images2TGA
hur når man Ms Paint ?
Kan någon hjälpa mig en bra beskrivning
File ?
Options ?
SetUp - EDitors ?
med mera
Kan du ge mig en bra hur man gör installation
Hälsningar Kenta978
__________________
K.A
u16802273 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-06, 22:22   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Försöker mig på en beskrivning åt dig! Det är inte sååå svårt, men sen beror det på vad du vill göra en ommålning av och hur "deluxe" du vill ha det (MS Paint är ju inte bästa för att göra ommålningar av enl mig, använder själv GIMP och det funkar jättebra, och man kan få det rätt snyggt!).

1a bilden:

Du öppnar .texture-filen med Images2TGA.

Välj "File"-> "Save as", och spara den då i samma mapp som den låg i från början. Den BÖR ha ändelsen .bmp för att ändra i Paint (.jpg blir inte lika bra kvalité som .bmp). Ha kvar rutan (Images2TGA) uppe!!

2a bilden:

Vi ändrar en skylt på en X12a, från "Jönköping" till "www.e-buzz.se/forum".

3a bilden:

Skylten är ändrad i Paint, och ser nu ut sådär. Spara bilden, med samma namn, på samma ställe och i samma format (.bmp 24-bits färg).

Vi återgår till Images2TGA, och går återigen i "File". Välj denna gång "Open", och välj då din nyss sparade .bmp fil. Spara den nu, men skriv .texture efter namnet. Godkänn överskrvningen.

Öppna nu ÅTERIGEN xxxx.texture i Images2TGA, där din nya ommålning är. Denna gång:
File->Save as, och spara som xxxx.tga.

Då ska även en text-fil ha skapats. Om så skett, så ta bort .texture-filen (döp helst bara om ifall den INTE skulle fungera). Det går även att använda bara .texture-filen, men försök att använda .tga hellre, det är ett bättre format (tror jag, lättare att hantera iaf).

Kan säkert ha jättefel och det kanske inte fungerade, håller inte på så jättemycket med .texture-filer och kunskaperna kan vara gamla (Hinner nämligen inte prova om det funkar just nu, tyvärr!)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlös.jpg (197.5 KB, 26 visningar)
Filtyp: jpg 1a jonkoping.jpg (75.6 KB, 26 visningar)
Filtyp: jpg 2a ebuzz.jpg (187.2 KB, 26 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009