Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-24, 18:53   #1
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard Projekt Ohsabanan

Här har jag tänkt redovisa mitt byggande av Ohsabanan.
Ohsabanan är en smalspårig (600 mm) järnväg som ligger mellan Värnamo och Alvesta i Småland. Järnvägen blev färdig 1910 och var i drift till 1967. 1970 bildades föreningen Ohsabanan som varje sommar kör museitåg. Järnvägen går mellan Ohs Bruk, där ett pappersbruk fanns, och Bor. I Bor var det omlastning mellan normalspår och smalspår. Järnvägen är ca 14,5 km lång.

För den som vill läsa mer om Ohsabanan så finns föreningenshemsida: http://www.ohsabanan.com/
Det finns även lite böcker om järnvägen, t ex, "Skogen tar tåget" och "Ohsabanan och Rusken runt - en resa i natur och kultur".

Till mitt bygge använder jag mig av en DEM-karta över det aktuella området. Jag har tänkt att bygga järnvägen som den ser ut idag. Om jag har ork kanske jag gör en version som den såg ut någongång mellan 1910 - 1967.
Jag har även tänkt bygga Bors normalspåriga station.

Här nedan visas en bild över området.

Hoppas du tycker detta projekt verkar intressant!
Ursus94
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ karta2.jpg (193.3 KB, 422 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 19:08   #2
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 138
Thumbs up

Detta verkar mäkta intressant!! Här kommer de första hejja-ropen
Ser fram emot fler bilder!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 21:07   #3
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Tack Egonrow! Hejja-rop lär nog behövas, det är rätt mycket att göra
Än så länge har jag inte gjort så mycket, bara lagt ut rälsen. Förutom det ser det ut som ett månlandskap med lite blå fläckar!

Skickar med två bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Linje.jpg (44.3 KB, 415 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Tåg.jpg (51.4 KB, 416 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 21:50   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Kul att du fick till det och att du har startat en tråd om det hela. Hoppas att det blir lika spännande att följa, som D.O.N.J-tråden.


Men jag tänker sticka in med ett inlägg här, som jag kanske egentligen skulle ha lagt i den andra tråden.
Vill bara upplysa dig, innan du har kommit för långt med spårläggning och annat bygge.
När du gör kartan och använder dig av HOG, så kan du lägga in samma kartbild en tredje gång på denna plats (se bild). Sen kan du justera i linjen under, hur många bord bortom spåret du vill ha kvar. Så plockar HOG bort alla dom övriga borden för dig. Annars får du senare sitta och plocka bort dom för hand. Finns bra många bord, på din kartbild, som du aldrig kommer att använda.

Bygger du banan enbart för Cab-körning, då skulle jag rikta in mig på ett bord från spårdragningen (alternativ 2 bord). Vill du ha för båda varianterna, Cab-körning och även kunna titta på tågen på håll, så skulle jag köra på 3-5 bord från spårdragningen beroende på hur kuperad terrängen är.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image3.jpg (199.7 KB, 412 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (213.8 KB, 412 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-29, 00:29   #5
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

En liten uppdatering!
Jag har inte hunnit göra så mycket, men de mesta av spåren är lagda. Det är bangården i Ohs som skall göras färdig. Annars är bangårdarna ganska färdiga. De plus linjen skall justeras lite innan jag är nöjd.

Bild 1: Bangården i Ohs. Där spåret, det står ett lilla lok står på, slutar ska vagnhallen och motorlokstallet ligga.
Bild 2: Visar en av de branta backarna. Den brantaste på verklighetens Ohsabana är ca 41 promille brant.
Bild 3: Järnvägens bangårdar, förutom Ohs, är ganska lika varandra och enkelt uppbyggda. De är i princip bara ett rundgångsspår. Bilden visar Bors bangård.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Ohs Infart.jpg (253.2 KB, 359 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Första Backen.jpg (41.9 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Bor.jpg (51.2 KB, 354 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 11:18   #6
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Riktigt snyggt måste jag säga! en liten undran bara är du säker på det är 41 prommille? då om jag inte missminner mig var ohsabanan kongressicerad (ber om ursäkt för min stavning) dvs ägarna fick statligt bistånd i form av lättare kunna lösa in mark från andra mark ägare för järnvägens ändamål, jo vad vill jag få sagt om jag inte minns fel var maxlutningen till banor av kosta systemet som det även kallades 30 promille med en max kurvradie på 100m ute på linjen?
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:19   #7
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Kul att du gillar det!!

Att det är 41 promille är jag säker på. Jag själv tycker inte det märks så mycket när man åker med tåget, utan man måste stå i backen för att riktigt se hur brant det är.
Tror du inte det där med markinlösningen som du beskrev mer var för de lite större järnvägarna med persontrafik. I boken "Skogen tar tåget", om du har tillgång till den, står på sidan 256 och några sidor framåt det lite om banbygget och problem med markägare. På sidan 262 står det även lite om banas lutning.

Jag får passa på att tacka för alla mycket fina 600 lok och vagnar som du har byggt!! Har du några planer på att bygga "Ohsaloket", alltså motorloket från NAEJ? Om du vill så kan jag hjälpa dig med bilder och mått?
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 02:38   #8
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

En liten fråga till alla som bygger med DEM-kartor:
Hur gör ni med bangårdar som lutar för mycket? Ändrar ni landskapet så det blir bra?
Några av mina bangårdar lutar lite för mycket på sina ställen. Det blir lite jobbigt att växla på sådana bangårdar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Bor Lutning.jpg (45.8 KB, 295 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 10:41   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
En liten fråga till alla som bygger med DEM-kartor:
Hur gör ni med bangårdar som lutar för mycket? Ändrar ni landskapet så det blir bra?
Några av mina bangårdar lutar lite för mycket på sina ställen. Det blir lite jobbigt att växla på sådana bangårdar
I DONJs fall har vi försökt att platta ut dem. Det blir ogörligt med växlar mm annars enligt min mening.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 12:14   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag plattar också till dem. Tänker mig att våra bangårdar bör väl i stort sett ligga vågräta - annars kan ju vagnarna rulla av sig själva. Korvtiger kanske vet mer.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 13:40   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Som sagt bangårdar var normalt vågräta, men det fanns undantag, men då handlade lutningen om några enstaka promille och oftast bara på delar av bangården. Sådana bangårdar utmärktes med en tavla "Lutande bangård" och där var det extra viktigt att se till att vagnarna var ordentligt fastbromsade innan man gick hem för natten. Undantag är förstås rangerbangårdar som hade en viss lutning för att vagnarna av sig själva skulle börja rulla.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 10:25   #12
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Kul att du gillar det!!

Att det är 41 promille är jag säker på. Jag själv tycker inte det märks så mycket när man åker med tåget, utan man måste stå i backen för att riktigt se hur brant det är.
Tror du inte det där med markinlösningen som du beskrev mer var för de lite större järnvägarna med persontrafik. I boken "Skogen tar tåget", om du har tillgång till den, står på sidan 256 och några sidor framåt det lite om banbygget och problem med markägare. På sidan 262 står det även lite om banas lutning.

Jag får passa på att tacka för alla mycket fina 600 lok och vagnar som du har byggt!! Har du några planer på att bygga "Ohsaloket", alltså motorloket från NAEJ? Om du vill så kan jag hjälpa dig med bilder och mått?
Okej, jo det är en hel del som du säger, men som bromsare (på ÖSlJ) vet man att 41 prommille är trotts allt en hel del för att hålla tåget i jämnfart.

jo jag har den boken, konstigt nog nämner de inget om nån markinlösning i den formen. exempel på "småbana" som använd kongresstionens alla regler, lilla Fengerfors Järnväg (2km, 600mm) hade samma problem men det blev omtvistat men löstes till järnvägens favör, pga kongresstionen.
då de inte använde samma tillväga gångsett får man tolka ohsabanan inte var kongresserad där av mycket möjligen den höga backen.

Jo jag har tidigare gjort henne men blev inte nöjd och lade den åt sidan, men jag funderar på att göra en ny version av henne, då skulle det uppskattas med bilder som det vore okej.
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 11:51   #13
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Jo det är brant när man kommer som bromsare!

Jag ska till Ohs i helgen. Du kan ju skicka ett PM eller skriva här vad det är för bilder du vill ha, så ska jag försöka fixa det
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 00:59   #14
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Har provkört hela banan idag. Dels för att se vad det är för tokigheter man har missat att snygga till, och dels för att se hur väl gångtiderna stämmer med verkligheten. Precis som det borde så stämmde gångtiderna. Det tar ca 45-50 min att köra sträckan Ohs - Bor utan uppehåll på mellanstationerna.

Tack för era svar angående lutande bangårdar! Jag har börjat räta upp de ställen som var värst.

Om någon undrar så är bilden från Stensjön och visar ett av tågen som jag provkört banan med idag
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Stensjön 2.jpg (52.4 KB, 217 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 22:57   #15
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Det är ett tag sedan som jag uppdaterade den här tråden. Det beror på att jag har varit bortrest och inte haft tillgång till trainz. Men idag har jag byggt lite på banan. Än är det lite jobb kvar med att justera rälsen. Jag vill vara så nogrann så möjligt så det tar lite tid. På de ställen som jag anser mig vara färdig med rälsjustering har jag börjat "plantera" ut skog. Det mesta av banan går genom skog och lite kalhyggen. Jag har gjort det lätt för mig och använder mig av "Svenskskog". Det går ganska snabbt att göra snygga skogar tack vare Svenskskog!

Skickar med ett par bilder som visar lite av den ny planterade skogen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Ekebohult Skog.jpg (72.2 KB, 178 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Första Backen Skog.jpg (116.0 KB, 177 visningar)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009