Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-22, 02:04   #1
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Thumbs up Korvtiger, lan, bengan och company.

Det är trevligt men lite besvärande med ert konstruerande och byggande av allehanda objekt till Trainz. Härliga gamla trävagnar som väcker barnaminnena från flydda dar då man åkte i dessa tillsammans med farsgubben mellan Boden och Kiruna, han var vagnreparatör på SJ på den tiden. Jag mins hur vi, jag och någon mina bröder fick följa med i just denna typ av vagnar med sina trådhyllor som vi klättrade upp och sov i. Dessutom var det ganska spännande att stå mellan vagnarna på gångborderna i bälgarna (dragspelen) som inte var särskilt täta och se ned på marken som rusade förbi. Det hände även att det var ännu äldre vagnar med öppna plattformar i ändarna med gångbord och grindar. Där var det roligast att stå längst bak i tåget och se bakåt längst spåret som slingrade sig bortåt genom landskapet Också de har var trävagnar i första, andra och tredje klass med träbänkar i tredjeklassen. Oftast så var det malmvagnar som behövde repareras men även vanliga godsvagnar och personvagnar och ibland hjulbyte till och med på lok.

Och nu till det besvärande, jag är tågtokig, era konstverk får mig att dräggla av "vill ha sjukan" så jag måste tvätta fejset gång på gång.

Men samtidigt blir man aldrig mätt och nöjd utan önskar MER! MER! ÄNNU MER! Själv är jag ingenting med 3D skaparprogram men skulle vilja se tex den treaxlade malmvagnen, MAS eller nått sånt hette den, som man använde på malmbanan ända fram till slutet av sjuttiotalet. Sedan också den stationstyp som fanns på många stationer efter denna bana, bla i Ljuså, och det mycket speciella stationshuset i just Boden eftersom jag just håller på försöka bygga den stationen som jag minns den från sextiotalet, plus några hållplatser efter linjen Luleå-Gällivare, kanske alla om jag orkar hålla igång det hela. Har kommit till Sävast i sydöst och Holmfors i norr.

Nä MÅNGA TACK MYCKET BOCK Från mig. Stig Westling
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 07:23   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Stickan.

Här finns det lite sämre bangårdsritningar över Boden.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....64&postcount=3

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...E5rdsritningar
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 13:20   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Otrolig roligt att ens arbete sätter igång sådana här minnen hos folk, och sådan här feedback gör en mycket glad i skälen och man får en stark vilja att fortsätta och göra klart sina projekt! Tack för det!

Jag vill själv ha de treaxliga malmvagnarna, men just nu har jag massor av annat att bygga. Har ritningar på Mas-vagnar från 1950, samt tidigare M2 ,1902 års modell, vilken är väldigt lik tidigare M3, 1903/1908-års modell. Jag kan be Lan lite snällt när han kommer tillbaka från fjärran land om någon dag att han ska bygga den. Jag tror nog att har gör det med nöje!

Om du har bilder eller ritningar på stationshusen du nämner så skulle jag (eller någon annan) kanske bygga dem om jag får tid.

Tack och lycka till med ditt eget bygge!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 15:16   #4
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Det har tydligen gått troll i Min Bodenbana, det här är minst tredje gången jag börjar med den, två gånger har hårddiskarna kraschat, och inatt så blev det kortslutning i nätdelen, tur att det fanns en i reserv, i yngsta grabbens trasiga maskin. kanske man skall spara den någon annanstans också. Man vill få den klar i allafall.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 01:50   #5
Ullis_vstg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Skövde
Inlägg: 34
Standard

Jag är en verklig gröngöling på att göra landskap i Trainz men jag försöker lära mig. Råkade i början av min "Trainz-karriär ut för ett missöde där flera veckors arbete försvann i en hårddisk-krasch.

Sedan dess har jag tagit för vana att spara ner både rutt och session för varje dag som jag arbetar på en extern hårddisk eller usb-minne. Nuförtiden är ju usb-stickorna ganska billiga så jag ger varje cdp ruttens namn + datum. Om jag skulle få för mig kan jag gå tillbaka till en version för flera månader sen.

Kanske ett helt överflödigt tips eftersom de flesta här är myckket bättre än jag, både på datorer i allmännhet och Trainz i synnerhet. . . . .
Ullis_vstg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 07:06   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Nej då, ack så behövligt tips som även jag skulle ha tänkt på.
Saken är att jag hade skapat min egen lilla republik där banan gick som ett hjul med Benstad i navet.
Sedan trixade jag ihop landskapet Göteborg-Lysekil i Trainz 2009. Laddade upp det till Trainz 2010 och DÅ - av någon helt oförklarlig anledning - så skrev den över min Bensland. Så nu är alltsammans väck Många timmars jobb bara borta. Tur att jag är en lugn person, annars hade nog inte datorn stått kvar här idag.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 15:00   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Nej då, ack så behövligt tips som även jag skulle ha tänkt på.
Saken är att jag hade skapat min egen lilla republik där banan gick som ett hjul med Benstad i navet.
Sedan trixade jag ihop landskapet Göteborg-Lysekil i Trainz 2009. Laddade upp det till Trainz 2010 och DÅ - av någon helt oförklarlig anledning - så skrev den över min Bensland. Så nu är alltsammans väck Många timmars jobb bara borta. Tur att jag är en lugn person, annars hade nog inte datorn stått kvar här idag.
Hälsningar
Finns en liten chans att du kan få tillbaka banan som skrevs över.
Högerklicka på banan i CM , och kolla om något av alternativen "Revert" eller "Revert to original" är markerade under "Edit".

Får du inte frågan om du vill skriva över, eller skippa objekt som redan finns, när du inst. något nytt?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 11:53   #8
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg

Får du inte frågan om du vill skriva över, eller skippa objekt som redan finns, när du inst. något nytt?
Hej!
Nej, det är det som är det konstiga. Jag skapade banan i Trainz 2009 med HOG och DEM-värden och kallade den för Göteborg-Lysekil. Sedan tänkte jag plocka upp den till Trainz 2010 också och gick in i Content Managern där, gick till arkivmenyn och hämtade CDP-n som jag hade. När det var klart så kom det upp ett litet meddelande om 1 error och tittade jag på detaljerna så hade den (minns inte texten) "asset... replaced" eller något sådant. Det som brukar komma upp då och då när man laddar ner något.
Skall testa det du föreslog när jag kommer hem (skriver detta på jobbet)
Hälsningar
EDIT: Tack för ditt tips Ekankal, men tyvärr så verkar det inte fungera i mitt fall därför att jag troligen redan öppnat filen och petat i den. Hur som helst. En del av jobbet var ju också gjort i Trainz 2009 så större delen av huvudstaden Benstad finns tack och lov. Dock allt jobb med den försvenskade versionen av en tysk bana är borta. Det är bara att spotta i musen och börja om igen
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2010-08-24 klockan 18:01.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009