Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-02, 12:16   #181
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Har du lyckats återskapa problemet på din egen dator?

EDIT: Tänkte informera dig om att jag sänkte inställningarna till lägsta möjliga utan att detta hjälpte
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator

Senast redigerad av AlleDahlle den 2015-08-02 klockan 14:42.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 00:21   #182
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag vill börja med att uppriktigt be om ursäkt, det var en fil som saknades!
Efter att ha gått igenom varenda fil och länk fattades det tydligen en liten men ack så avgörande fil.

Njut nu av körningen! Länken är densamma som tidigare. Följ länken nedan till tråden!
Posta gärna era första körningar här eller i screenshotstråden! Som utvecklare är jag mycket intresserad av alla varianter ni kan tänkas prova!

Var noga med att ta bort de gamla filerna innan du installerar för att undvika kompatibilitetsproblem.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35785




Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 00:23.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 00:31   #183
kevpa
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: åtvidaberg
Inlägg: 34
Standard Alla gör misstag.

Hej! Skönt att allting löste sig! nu ska jag köra som tusan. (Kommer säkert spåra ur för jag är en riktig galning) kanske inte. Men jag gillar att köra snabbt för att se vad tågen går för
kevpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 12:27   #184
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Laddade ner motorvagnspaketet nu och laddade upp min sandlådebana för att köra tågen på... Det gick som på räls och jag älskar att motorvagnen har originalljudet på. Men för mig som kör med de lägsta grafikinställningarna på min dator så var texten på instruktionsmanualerna väldigt svårtydda och suddiga.

Sedan var det svårt att ställa in belysning, och att få folk att stiga på/av tåget, även om jag lyckades manöverera dörrarna.

Kan man stänga av ATCn?

och somsagt, en manual på engelska vore en bra idé. Det är inte bara vi svenskar som laddar ner tåget. Särskilt viktigt är det nog att ha upphovsrättsmeddeladerna på engelska, så folk utomlands förstår att de inte får dela med sig av din motorvagn hos t.ex. rail-sim.de, UKTS eller liknande. Jag kan hjälpa till med översättningen om du vill...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 14:56   #185
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Laddade ner motorvagnspaketet nu och laddade upp min sandlådebana för att köra tågen på... Det gick som på räls och jag älskar att motorvagnen har originalljudet på. Men för mig som kör med de lägsta grafikinställningarna på min dator så var texten på instruktionsmanualerna väldigt svårtydda och suddiga.

Sedan var det svårt att ställa in belysning, och att få folk att stiga på/av tåget, även om jag lyckades manöverera dörrarna.

Kan man stänga av ATCn?

och somsagt, en manual på engelska vore en bra idé. Det är inte bara vi svenskar som laddar ner tåget. Särskilt viktigt är det nog att ha upphovsrättsmeddeladerna på engelska, så folk utomlands förstår att de inte får dela med sig av din motorvagn hos t.ex. rail-sim.de, UKTS eller liknande. Jag kan hjälpa till med översättningen om du vill...
Får hålla med ADDE angåeende manualen. Och särskilt delen där det står att de inte får ladda upp den på andra ställen.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 15:55   #186
madsenen
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 1
Standard

Bara en fråga var hittar man manualen? Är helt ny på 3D tåg och vet nästan ingenting om ämnet.

/Adam
madsenen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 17:28   #187
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Laddade ner motorvagnspaketet nu och laddade upp min sandlådebana för att köra tågen på... Det gick som på räls och jag älskar att motorvagnen har originalljudet på. Men för mig som kör med de lägsta grafikinställningarna på min dator så var texten på instruktionsmanualerna väldigt svårtydda och suddiga.

Sedan var det svårt att ställa in belysning, och att få folk att stiga på/av tåget, även om jag lyckades manöverera dörrarna.

Kan man stänga av ATCn?
Nej ATC är alltid på.

Vad synd att du inte kunde tyda texten på manualen. Men det går inte att komma ifrån. Låga texturer och låg texturfiltrering orsakar problemet. Samtliga texturer på tåget är högupplösta. Det är trots allt optimerat för att se så realistiskt som möjligt ut vid höga grafikinställningar.
Till frontbelysningen har du ett vrede ovan huvudet som pekar på den iställning du vill ha. Inställningen bekräftas med att motsvarade kombination tänds ovan vredet.

Jag fick väga användarvänlighet mot realism, och valde till 99 procent det senare. Det finns gott om användarvänliga motorvagnar, men den här är 99 procent riktiga varan. Därav att jag bifogade ett virtuellt utdrag från handhavandeboken för att räta lite frågetecken. Det tar ett tag att lära sig behärska den, men när du väl gör det kommer du aldrig vilja sluta köra

Angående dörrmanövreringen var det att antingen ha spelets tråkiga automatiska dörrsystem eller mitt egna som du kan manövrera från manöverpanelen vid dörren. Jag valde det senare. Man får helt enkelt vara med vid dörren varje gång man stannar för resandeutbyte, precis som i verkligheten. Glöm inte efterkontrollen

Citat:
Ursprungligen postat av madsenen Visa inlägg
Bara en fråga var hittar man manualen? Är helt ny på 3D tåg och vet nästan ingenting om ämnet.

/Adam
Hej Adam! Komigång-manualen har du som PDF i din .RAR-fil. Virtuella manualen har du i en Green Cargo-väska till höger om dig på golvet i samtliga hytter. Bara att dra fram den till bordet och läsa "on the go".

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 17:35.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 18:24   #188
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Jätte fint projekt du har gjort!

Kan man liksom "ställa" sig vid dörr öppning/stängnings knapparna precis som du har det på bilden? Hittar inte den funkionen någonstans.

Och när jag trycker på dörr stängning så stängs dörrarna inte.

Bromsen fungerar inte heller, den vill bara ställa sig på 0% hela tiden.
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2015-08-04 klockan 18:28.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 18:59   #189
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Nej ATC är alltid på.

Vad synd att du inte kunde tyda texten på manualen. Men det går inte att komma ifrån. Låga texturer och låg texturfiltrering orsakar problemet. Samtliga texturer på tåget är högupplösta. Det är trots allt optimerat för att se så realistiskt som möjligt ut vid höga grafikinställningar.
Till frontbelysningen har du ett vrede ovan huvudet som pekar på den iställning du vill ha. Inställningen bekräftas med att motsvarade kombination tänds ovan vredet.

Jag fick väga användarvänlighet mot realism, och valde till 99 procent det senare. Det finns gott om användarvänliga motorvagnar, men den här är 99 procent riktiga varan. Därav att jag bifogade ett virtuellt utdrag från handhavandeboken för att räta lite frågetecken. Det tar ett tag att lära sig behärska den, men när du väl gör det kommer du aldrig vilja sluta köra

Angående dörrmanövreringen var det att antingen ha spelets tråkiga automatiska dörrsystem eller mitt egna som du kan manövrera från manöverpanelen vid dörren. Jag valde det senare. Man får helt enkelt vara med vid dörren varje gång man stannar för resandeutbyte, precis som i verkligheten. Glöm inte efterkontrollen
Hmm, jag får se om jag lyckats bemästra ditt tåg även med ett dåligt grafikkort som jag har...

Angående dörrmodellen, Virtual Railroads, Train Team Berlin & Armstrong Powerhouse m.fl. har tagit fram en lösning där dörrarna inte stängs per automatik efter att passagerarna har klivit på, utan du får stämga dem själv ändå. Jag tror nog att ChrisTrains vet en lösning till detta så du kan kombinera TSs på- och avstigningsfunktion med din dörrsystem... Är den förresten korrekt? brukar ju vara Dør lykke = Dörr stänger annars...

Vill ju inte vara en sådan, men jag undrar om du är på gång med växellodor till motorvagnen? Där är ju Heavyeagle lite före, även om IC3:an fortfarande har begränsade antal växlar att skifta emellan när man kör den... saknar ju det med.

Alex: Tryck på vänster och höger inne i hyttvyn så når du sidorna och dörrarna därigenom.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 19:16   #190
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Märkte också att även om man har ändrat till framljus så är det fortfarande bakljus i reflektionen
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 19:44   #191
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hmm, jag får se om jag lyckats bemästra ditt tåg även med ett dåligt grafikkort som jag har...

Angående dörrmodellen, Virtual Railroads, Train Team Berlin & Armstrong Powerhouse m.fl. har tagit fram en lösning där dörrarna inte stängs per automatik efter att passagerarna har klivit på, utan du får stämga dem själv ändå. Jag tror nog att ChrisTrains vet en lösning till detta så du kan kombinera TSs på- och avstigningsfunktion med din dörrsystem... Är den förresten korrekt? brukar ju vara Dør lykke = Dörr stänger annars...

Vill ju inte vara en sådan, men jag undrar om du är på gång med växellodor till motorvagnen? Där är ju Heavyeagle lite före, även om IC3:an fortfarande har begränsade antal växlar att skifta emellan när man kör den... saknar ju det med.

Alex: Tryck på vänster och höger inne i hyttvyn så når du sidorna och dörrarna därigenom.
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 19:53.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 20:21   #192
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Nu har jag kört den och tycker att det är en toppenfin modell 5/5 högsta betyg! Gillar också att det plingar till när man trycker på infoknappen
En fråga om när hastigheten går ner från exempelvis 90 till 40 och hela tåget har passerat hastighetstavlan, brukar ATC:n pipa till om den nya hastigheten eller ska den vara tyst?

Senast redigerad av Henrik den 2015-08-04 klockan 20:32.
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 20:37   #193
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.
Är det något jag missat eller är det som för mig att gasreglaget upplevs som steglöst? Borde det inte vara endast åtta fasta lägen? Men vad vet jag? Finns ju en anledning till att jag inte blev lokförare :P
En annan lite intressant sak är att jag inte kommer upp i 180 km/h. Kan vara något jag missat.
Annars är det en fantastisk modell. Har sedan barndomen nästan haft en löjligt stor kärlek till Kustpilen och äntligen har man fått chansen att köra den!
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 21:31   #194
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
Nu har jag kört den och tycker att det är en toppenfin modell 5/5 högsta betyg! Gillar också att det plingar till när man trycker på infoknappen
En fråga om när hastigheten går ner från exempelvis 90 till 40 och hela tåget har passerat hastighetstavlan, brukar ATC:n pipa till om den nya hastigheten eller ska den vara tyst?
En ton vid höjande hastighet, vid passage av balisgruppen. Vid sänkande är det tyst.
Annars är det tonstöt på försignalsavstånd när det är sänkande. Vid orienteringstavlan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengtel Visa inlägg
Är det något jag missat eller är det som för mig att gasreglaget upplevs som steglöst? Borde det inte vara endast åtta fasta lägen? Men vad vet jag? Finns ju en anledning till att jag inte blev lokförare :P
En annan lite intressant sak är att jag inte kommer upp i 180 km/h. Kan vara något jag missat.
Annars är det en fantastisk modell. Har sedan barndomen nästan haft en löjligt stor kärlek till Kustpilen och äntligen har man fått chansen att köra den!
Du upplever det helt korrekt. Och det är delvis medvetet, delvis en tragiskt lång historia. Men på samtliga, och jag menar samtliga, Y2 i verkligheten har vårdlös hantering av reglaget resulterat i att det finns steg mellan stegen. Allt för lite realism?

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 21:35.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 21:43   #195
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag är väl medveten om att motorvagnen har automatlåda. Men det simuleras inte i spelet, utan motorvagnarna beter sig som diesel-elektriska eller ngt sådant. Det är det jag påpekar här!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009