Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-04, 12:30   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard Några Gbs på gång.

Nu har jag även fått till några Gbs från några bilder. Försökte att klistra och ändra för att få bort klottret, men gav upp. Såg värre ut efter att jag hade varit där själv och klottrat. Så det får ni stå ut med.

Nedanstående är på väg till Auran.







Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-04, 22:22   #2
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Kanon-fint som vanligt. Längtar efter dom.
Göran.
http://hem.wtnord.net/k00468/index.htm

GN
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 00:21   #3
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Det blir lite "för" realistiskt med klotter.

Snyggt jobbat!!

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 00:39   #4
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Nej nu drackarnsr!!!!!!!!!!!!

Bort med klotter och andra barnsligheter.
Jag vet att det finns vagnar som ser ut på det sättet ,men att lägga ut dom på Aurans site är att gå för långt.



Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 00:47   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

LOL drackarnsr!!!!!!!!!!!! blev det när jag skrev något helt annat

Jag hoppas att du tar kontakt med Auran och ber dom ta bort dessa "dekorerade" vagnar från download station

Om vi ska ha någon möjlghet att verka som seriösa järnvägsintresserade människor så är ju att sprida bilder på klotter det sämsta vi kan göra.

Jag är rädd för att dessa klottrade vagnar kommer att få de av oss som försöker ha en vettig dialog med trafikutövare för att få deras tillstånd att använda loggor och gå vidare med Trainz i en "försvenskad" version att förlora det lilla förtroende de haft för oss.



Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 04:24   #6
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Sitter här i ett kallt norrland och slänger in ett öga i forumen då och då och reagerar på en del saker här.

Klotter håller jag med om att det inte hör hemma i samhället oavsett var det dyker upp [}], MEN......

Bengan skrev
Citat:
quote:
Nu har jag även fått till några Gbs från några bilder. Försökte att klistra och ändra för att få bort klottret, men gav upp. Såg värre ut efter att jag hade varit där själv och klottrat. Så det får ni stå ut med.
Nedanstående är på väg till Auran.
Där har vi då orsaken till att det blev en del klottrat på vagnarna, som dessutom är snygga

Rc1166 skriver
Citat:
quote:Jag hoppas att du tar kontakt med Auran och ber dom ta bort dessa "dekorerade" vagnar från download station

Om vi ska ha någon möjlghet att verka som seriösa järnvägsintresserade människor så är ju att sprida bilder på klotter det sämsta vi kan göra.

Jag är rädd för att dessa klottrade vagnar kommer att få de av oss som försöker ha en vettig dialog med trafikutövare för att få deras tillstånd att använda loggor och gå vidare med Trainz i en "försvenskad" version att förlora det lilla förtroende de haft för oss.
Eftersom Bengan har skrivit varför det blev som det blev så tycker jag att det är lite väl magstarkt att be honom att plocka bort ett arbete som det förmodligen har använts flera timmar till att få till.

Dessutom så har jag svårt att se att någon eller några grupper/människor ska sitta och diktera vad folk ska lägga upp eller inte. Tar man på sig det/den ansvaret/rollen är man nog ute och cyklar.[}]

Slutresultataet av det är bara att folk slutar att modda till div. spel..för det är just var det är ...spel.

När det sedan gäller detta med användning av loggor så beror det väldigt lite på hur pass "snälla och förstående" företagen är, eller hurvida det släpps alster med klotter på eller inte.

(dessutom så finns det inte heller några loggor på bengans vagnar)

I nio fall av tio får du nej eftersom det strider mot t.ex. företagets policy vad det gäller användning av deras loggor, dom vill helt enkelt inte att deras loggor används hur som helt eftersom dom då lätt tappar kontrollen över hur deras loggor används..

Som exempel kan jag till berätta vad vägverkets jurister sa om att använda deras loggor på modeller.
Det blev ett nej just på grund av att dom helt enkelt vill ha kontroll på hur dessa används, även om det bara är i ett spel.

En annan stor orsak till ett nekande är även att företagen håller väldigt hårt i sina varumärkes skydd.
Jag kan räkna upp ett stort antal företag som använder ovan nämda policys.

Så att komma med ett påstående om att ett par vagnar med lite klotter på skulle förstöra någons arbete med att införskaffa tillstånd att använd loggor är helt befängt eftersom det är helt andra kriterier som gäller.[}]

Ett bra tips är att titta på företagens hemsidor om vad som gäller användningen av deras loggor, oftats så står der klart och tydligt vad som gäller

Nu har jag gnällt färdigt för i natt ..


Tomas/repman
The Vehicles shop
www.banbyggarna.com
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 12:24   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

men att lägga upp vagnar och lok med klotter på hjälper ju inte direkt att få använda företagens logos eller få till sammarbeten med dem eller hur? Det får snarare raka motsatsen om de ser att del är klotter på vagnarna, de bara drar öronen åt sig och ställer till trubbel så varför förstöra chansen?

Visst är vagnarna snygga, men det är ändå enkelt att få bort klottret från texturen. Jag har tvättat en Hbbins vagn så det syns inte att den var klottrad alls.

Bengan om du vill får du maila mig texturerna (och gärna fotona) så kan jag hjälpa till att tvätta dem.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 13:15   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tomas.
Är det dom här du vill ha? Plus korten på vagnarna.
Då mailar jag över dessa senare ikväll. Ska iväg och jobba andra delen nu av mitt pass.

Försökte själv att få bort klottret, men sidorna såg då värre ut än vad dom gör med klottret på. Lyckades bara tvätta till lite grann på kortsidorna.
Så om du lyckas tvätta rent dom, så skulle jag föredra detta.





Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 18:47   #9
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Jag tycker att klotret skall vara kvar. Gå ut och titta på verkligheten, en precis nygjord vagn hittar man sellan men däremot är ju det elendiga klotret synligtöveralt.
Göran.

GN
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 19:08   #10
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

OCh då ska man bara lägga ner sig ner och ge upp då? [8]


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 22:29   #11
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Nej men det ser ju ut som i verkligheten.
Göran.

GN
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-05, 22:51   #12
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

De gånger jag själv varit i kontakt med folk bland annat på GreenCargo har det inte uppskattats när klotter kommit på tal. Antingen har vi samma syn som övriga järnvägsbolag/arbetare har eller så har vi inte det. I det senare fallt kan vi glömma att få den hjälp vi så väl behöver.

Hur skulle det se om vi t.ex ska försöka att få ut material från Banverket från deras BIS-information (höjddata över spåren i sverige) och försöker skapa kontakter och sedan visar öppet att "ja klotter det har vi inget emot...det förekommer ju så då måste det ju visas här med". Som jag har sagt många gånger innan. Vill vi bli betraktade som seriösa finns det bara ett synsätt.

Vi har tidigare haft flera diskussioner om detta på forumet. I forumreglerna finns att vi inte ska "ta upp" det som ligger utanför lagen och i det området finns klotter.

Från regelsidan
§ 3.6 Piratkopiering, warez och annat olagligt - Forumet tillåter inga diskussioner om olovlig kopiering av filmer, avsnitt, program, spel eller annat. Även om lagen är lite suddig när det gäller kopieringen av upphovsrättsskyddad film, avsnitt & musik och meningarna skiljer sig om det är olagligt eller inte, så har vi bestämt att vi inte skall diskutera sådant i forumet. Andra olagliga diskussioner som dyker upp och som inte ligger inom detta område kommer att bedömmas av forumledaren och passande åtgärder kommer att tas

Vad var och en har på sina egna sidor kan vi inte råda över men på e-buzz/stw.se kommer inte klotter att tolereras.

Jag kanske bör tillägga att jag och övriga som är admin/moderator på forumet har absolut inget emot Bengan utan uppskattar det han gör både i fotograferingsväg och i ommålningsväg. Detta är mao inget personligt utan ett rent ställningstagande om en princip.
___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-06, 06:32   #13
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Jag förstår vad du menar. Kan vi få sådan info plus att någon kanske kan göra arbetståg med banverkets logga på så skall även jag ta bort bilder med klotter från mina hemsidor.
Göran.

GN
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-06, 14:06   #14
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Det här är en mer brännande fråga än man först kan tro. Det kan mycket väl framstå som ungdomar "inspireras" av att se klotter även i sån här form. Det behöver naturligtvis inte vara så men framstår det på det viset så förlorar vi i trovärdighet i det vi håller på med. Det räcker ju dessutom att bara en person lockas till skadegörelse av det vi gör så är skadan skedd.

Jag har själv hållt på med klottersanering i bussar och enda metoden är att så fort som möjligt ta bort det. Är det borta dagen efter så tröttnar de efter ett tag. Klotter genererar ännu mer klotter.

Annars väldigt snygga vagnar Bengan. Utan klotter passar de perfekt på en öde överväxt bangård.

/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-06, 18:38   #15
bexkman
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 18
Standard

Jag började tvätta lite på en vagn, för jag tycker att sånt är kul. Sedan såg jag att någon redan hade lovat att hjälpa till. Fast om den känner att det är lite mycket så kan jag tvätta den nedersta, så har jag något att göra. Maila mig en högupplöst variant i så fall.



Lite tvättad i ett hörn...
bexkman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
På gång med nytt forum Fredrik Off-topic 22 2005-03-26 12:04
Några frågor... Dm3 Trainz - Allmänt om Trainz 9 2005-01-30 13:06
Några bilder Deskgrunt Trainz - Allmänt om Trainz 0 2005-01-20 23:30
Några bilder från igår och idag. bombardier (avregistrerad) Off-topic 5 2004-05-31 21:49
Några filmer med ljud! Mson Off-topic 2 2004-02-12 14:50



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009