Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-08, 19:37   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Mr. President ! Får jag föreslå en omfattande "utrensning" ! De boards jag blåmarkerat kring Staveby tror jag man kan ta bort utan att förlora något väsentligt. Samma är det väl runt linjen i övrigt ? Ett stort jobb, men det är väl bara förunnat stora Presidenter att utföra ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Staveby.jpg (76.6 KB, 184 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-08, 21:41   #17
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack LAn för tipset.

Det är precis vad jag försöker göra. Problemet är kanske att jag är lite överambitiös och gärna vill behålla det mesta.
Speciellt till vänster om Övre Fryken, som den långa sjön heter i verkligheten. Annars blir det liksom "hål" i horisonten och insjön blir till ett hav istället. Jag råkade radera ett baseboard av misstag och fick resultatet på bilden. Det är det jag försöker undvika. Men annars tar jag nog bort det mesta enligt ditt förslag.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bit borta.jpg (69.6 KB, 176 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 09:59   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det ser alltid fel ut från luften. Jag har börjat röra mig max 10 meter över marken när jag kollar. Det är ju ingen flygsimulator vi jobbar med!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 19:36   #19
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nä nu spelar Trainz mig ett spratt
Helt utan anledning så har en kort snutt järnvägsräls plötsligt blivit en rälsbit jag inte lagt själv. Den har ändrat textur, blivit rak och det värsta - det går inte att radera och ändra! Den visar sig som track och inte object. Klickar jag på den så får jag upp i listan samma textur som all övrig intilliggande räls.

Jag försöker bryta upp splinepunkten, men det går inte. Jag raderar rälsen framför och efter och klickar med delete på rälsbiten, det fungerar inte.

Jag provar i alla fall och ser om det är ett objekt. Deletar på den som om det vore ett object. Fungerar inte. Försöker flytta splinepunkterna både i object menyn och track menyn. Går inte. Försöker flytta hela rälsbiten som object, fungerar inte.

Kör en "repair database". Provar alla möjligheter enligt ovan - fungerar ändå inte. Nu börjar jag bli verkligen irriterad. Så vad kan man göra för att bli av med f-nskapet?

Dessutom så har det uppstått mycket djupa hål här och där. Det är inte första gången det inträffar heller. De kan jag ju alltid fixa till, men den här rälsbiten är en svårare nöt att knäcka. Någon som vet?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hål i marken.jpg (117.5 KB, 158 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-07-09 klockan 19:38.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 20:26   #20
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Har du provat alla andra varianter, alltså att försöka deleta den som en spline, ett track-objekt, etc. etc.?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 23:36   #21
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nä, dra mig baklänges...
För nu har jag verkligen ställt till det.
Jag försökte på alla tänkbara sätt få bort det där spåret, men det hamnar i "ouppklarade fall".
Fungerar inte vad jag än gör. Provat alla upptänktliga varianter utan resultat....

Beslöt därför att försöka nyinstallera rutten. Jag har ju sparat den som en CDP häromdagen, utan den där retliga rälsbiten.

Jag raderade rutten i Content Managern och valde arkivmenyn, Import CDPs...
Allt tycktes löpa fint, den läser och läser, men så slutar den med Failed to install, och det är just kuidnumret på min rutt !
Så den kom aldrig tillbaka . Så nu är hela rasket borta, weck, gone, dissappeared, kaputt och god natt.....

Inte ens efter att ha kört en database repair.
Så nu sitter man med skägget i brevlådan och får börja om på nytt.
Fasiken vet om jag har lust. Lägger nog ner projektet ett tag och så får vi se om jag återupptar det senare någon gång....

Eller om någon annan vill försöka. Jag har ju CDP-filerna kvar, fast de tydligen inte vill fungera hos mig....

Hälsningar

EDIT EDIT: Ser också att CDP-filen är på bara 342 MB. Originalfilen är (var) på omkring 800 MB. Någonting har försvunnit på vägen när jag sparade rutten som en CDP. Detta trots att meddelandet jag fick var att rutten sparats successful.
Jag tar Time-out på 2009 och hoppar över till 2010. Rutten finns faktiskt där också. Den är dock inte lika bearbetad som den hann bli i 2009.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Install CDP.jpg (37.6 KB, 152 visningar)
Filtyp: jpg Install failed.jpg (33.7 KB, 152 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-07-10 klockan 07:57. Anledning: TILLÄGG till texten
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 11:45   #22
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Att CDP-filen minskat i storlek kanske skall vara så. Jag har öppnat rutten i Trainz 2010 och sparat om den som en CDP.
Content Managern säger att filen är 796,57 MB men den blev bara 341,48 MB stor sparad som CDP.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 12:20   #23
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Att CDP-filen minskat i storlek kanske skall vara så. Jag har öppnat rutten i Trainz 2010 och sparat om den som en CDP.
Content Managern säger att filen är 796,57 MB men den blev bara 341,48 MB stor sparad som CDP.
Låter normalt.
CDP-filer blir alltid betydligt mindre (mätt i MB), än vad objekten är i CM.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 14:23   #24
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Nä nu spökar det !
Jag gick tillbaka till Trainz 2010 och öppnar rutten där. Se och häpna - den där mystiska rälsbiten finns där också! Och som inte det vore allt så fattas det en rälsbit lite längre upp längs linjen. Och dessutom är linjestolparna placerade i vinkel ut från rälsen. Det finns varken väg eller osynlig räls eller något som stolparna är förknippade med. Fasiken vet hur detta gått till !!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mystery2.jpg (60.4 KB, 130 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 18:47   #25
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har du prövar på att ta bort rälsbitarna med Object Spline?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 21:18   #26
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Nisse!

Object, object spline, track spline, track object, object, session-layer, route-layer .... alla upptäckliga varianter. Rälsen ligger fastspikad och går inte att radera, flytta eller ändra. Har tröttnat och lagt min räls ovanpå.

Stöter jag på flera motgångar också i 2010-an så lägger jag ner projektet och tar upp ett annat. Nämligen försöka lära mig spela keyboard. Trainz får vila till pensioneringen?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mystery3.jpg (102.0 KB, 119 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 22:08   #27
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Ja men, vad nu då ?

Presidenten i Bensland kan väl inte bara lägga av och börja spela keybord? Hur skulle det bli om alla presidenter slutade bestämma och började spela munspel i stället??? Att ta bort några vilsekommna rälsbitar kan väl inte vara ett stort problem för en president ;-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 17:28   #28
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Ack LAn, om det vore så enkelt.

Nu har rälsbiten spökat till det ordentligt och vuxit. Som ni kan se på minikartan. Rälsen går långt långt bort och ansluter till en plats långt långt upp i norr. Dessutom har min räls som jag lagt ovanpå blivit avklippt och dragen åt höger istället, långt långt bort....

Sådana här spökbitar har dykt upp tidigare, det är inte första gången. Även vägar har blivit drabbade tidigare. (se bild).
Så som ni förstår börjar musten gå ur mig. Det blir nog snart munspelet i alla fall
Hälsningar
En trött president.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Spöklinjer2.jpg (87.1 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg Spöklinjer.jpg (52.5 KB, 104 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 02:46   #29
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag ser i din profil att du använder TS2009. Vilken servicepack (build) har du? Jag rekommenderar att du inte ska använda SP4 (trainz version 3.3) om du bygger i TS2009.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 08:14   #30
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Svenolov.

Jag har sett din kommentar om instabil version av Trainz 2009.
Det är rätt att jag har använt mig av vers. 3.3 build 44653. Men de senaste inläggen rör Trainz 2010 vers.3.3 build 44088. Kanske lika instabilt där också med tanke på allt trolleri med vägar och räls som försvinner eller byggs ut till det oändliga.

Nu har också ett objekt försvunnit för mig. Kanske jag själv tappat det vid överföringar mellan programmen. Om någon känner igen byggnaden på bilden så är jag tacksam för tips om var jag hittar det igen.
Bild före och efter försvinnandet.

Det andra mystiska är rälsen som försvunnit.Det gäller räls av chakz0r som heter 2m NT, 16m NB och så vidare. Rälsproblemet känner jag till. Man skall ta bort raden "icon3 <kuid:41462:60000>" i configen.
Har gjort så, men rälsen återuppstod inte för det. Däremot kan jag lägga ny räls efter ingreppet.

Dessutom har en hel del vägar försvunnit och blivit räls (!) istället, fast som streckade vita linjer.

Mystiken tätnar som ni ser och det här inlägget har blivit en följetong. Så jag säger: fortsättning följer....
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Benstad.jpg (117.7 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg Benstad3.jpg (109.4 KB, 125 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009