Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-09, 21:11   #16
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Här är vad jag tycker.

1. Vi bör komma med förslag på järnvägar eller delar av järnvägar att bygga
2. Vi bör som sagt bygga det i moduler och sedan får någon / några klistra ihop alltihopa!
3. Alla gillar inte att bygga routes men kanske gillar att bygga hus M.M. Då kan man medverka med stations hus eller liknande.
4. Vi borde även komma fram till ett årtal samt årstid. Som det hela skall ta plats under.
5. Vi går igenom bygg regler M.M.
6. Vi tar ett beslut om bana samt årstid M.M. Och efter det så delar man upp banan i ett visst antal delar. Sedan så delar vi ut dom allt efter intresse.
Man kan säkert bygga på denna lista med minst 10 punkter till.. Men det är något i denna stil som vi bör göra. ( Enligt mig )

Här kommer mina förslag!
Rutt: Arvidsjaur-Gällivare (Det blir en ganska lång bana)
År: 1960-1970 tal
Årstid: hög sommar
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 22:00   #17
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Jag är beredd att bidra i mån av tid men mitt mål är att få klart DONJ under året....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 22:03   #18
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Och jag säger som Spyfrog.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 22:19   #19
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Och jag jobbar med mina banor och dom ska ut - men det tar lång tid.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 23:00   #20
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Även jag vill vara med och bidra till rutten såfall.

Min förslag:
Rutt: En bana som sträcker sig någonstan i mellan Sverige. Kanske med anslutande bibana?
År: 1960-1970-tal, möjligen 80-tal.
Årstid: hög sommar

Hade gärna sett rutten elektrifierad så vi kan köra X9, X7 mm. När dom är klara.
Samt användning av STW spåren med namn 4mNT Gråbrun A, 4mNT Sand osv.. Då det finns animerade växlar till dessa och spåren inte verkar allt för datakrävande.
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 01:27   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Suveränt! Utse en ledare för projektet.
Citat rapid94.
Citat:
Rutt: En bana som sträcker sig någonstan i mellan Sverige. Kanske med anslutande bibana?
Bra utgångspunkt. Inte bara "kanske" med anslutande bibana. Det är ett måste enligt min åsikt.

Varför inte starta med DONJ? om upphovsmännen tillåter detta. Bygg vidare ut mot kusten (Gävle) som med fördel kan vara en annan tidsepok. Bygg sen kustbanan upp till Sundsvall. Från Sundsvall västerut till Östersund. Sen söderut igen via Ljusdal och Bollnäs tillbaka till Gävle. Mellan Ljusdal och Hudiksvall ska naturligtvis Dellenbanan finnas i sin egna tidsepok.

Från Östersund finns inlandsbanan med korvtigers semaforer norrut mot Vilhelmina Jokkmokk och Gällivare, samt söderut till Mora via Sveg.

Utopi kanske, men det är vad jag vill se.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-02-10 klockan 01:38. Anledning: stavfel som vanligt i stridens hetta:-)
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 14:06   #22
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Jag är absolut positiv till att vi kan använda DONJ som utgångspunkt.
Spyfrog måste svara för sig för jag har inte frågat honom.

Det löser då ett av de problem som ni säkert insåg att vi brottades med.
Vi avser bygga klart DONJ och kan inte splittra oss för mycket.

Men om vi gör på detta viset så är ju allt det material vi bygger för DONJ på samma gång användbart här.
Och korsninagarna med Norra stambanan och ostkustbanan är ju områden som behöver samma landskap, hus och objekt.

Geografiskt så hör ju banorna till samma region så hus och byggander passar ju in, och vi kommer att producera mångsa sådana till.

I DONJ,s värld är det ju ständigt 1935 eller så men om man säger att, den föreslagna bana i heuvudsak är på 1960 talet utseendemässigt.
I alla fall i Ockelbo och Hamrånge/Åbydal där DONJ ansluter till norra stambanan och ostkustbanan så skiljer det sig inte så mycket mellan
ett 1930:tals och ett 1960 talsutseende.

DONJ:s grundbult är ju att den skall gå att köra multiplayer någon gång och allt skall vara nedladdningsbart från DLS så de delar,
dvs. DONJ och just kring anslutningspunkterna med de övriga banorna behöver i så fall ha assets som finns på DLS.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 21:03   #23
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Jag är absolut positiv till att vi kan använda DONJ som utgångspunkt.
Spyfrog måste svara för sig för jag har inte frågat honom.

Det löser då ett av de problem som ni säkert insåg att vi brottades med.
Vi avser bygga klart DONJ och kan inte splittra oss för mycket.

Men om vi gör på detta viset så är ju allt det material vi bygger för DONJ på samma gång användbart här.
Och korsninagarna med Norra stambanan och ostkustbanan är ju områden som behöver samma landskap, hus och objekt.

Geografiskt så hör ju banorna till samma region så hus och byggander passar ju in, och vi kommer att producera mångsa sådana till.

I DONJ,s värld är det ju ständigt 1935 eller så men om man säger att, den föreslagna bana i heuvudsak är på 1960 talet utseendemässigt.
I alla fall i Ockelbo och Hamrånge/Åbydal där DONJ ansluter till norra stambanan och ostkustbanan så skiljer det sig inte så mycket mellan
ett 1930:tals och ett 1960 talsutseende.

DONJ:s grundbult är ju att den skall gå att köra multiplayer någon gång och allt skall vara nedladdningsbart från DLS så de delar,
dvs. DONJ och just kring anslutningspunkterna med de övriga banorna behöver i så fall ha assets som finns på DLS.
Det vore kul att ha DONJ om utgångspunkt men hur går det till rent praktiskt? DONJ är ju inte klart ännu. Skulle ni utgå ifrån hur det är nu? Hur lägger man då ihop det senare rent praktiskt när DONJ blir klar?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 21:18   #24
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

DONJ är väll även byggt med DEM-data?

Såfall är det ju snyggast att använda DEM-data i övriga rutten också?
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 22:07   #25
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rapid94 Visa inlägg
DONJ är väll även byggt med DEM-data?

Såfall är det ju snyggast att använda DEM-data i övriga rutten också?
Ja, DONJ är byggd med DEM data mha TransDEM. Tyvärr fick jag lov att dela upp den i två TransDEM banor pga mängden Google map data som ligger under banan - TransDEM kraschade... men sen är det ihopslaget till en bana med ett mindre misspass - som nu orsakar den problematiska backen i Brattfors.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 22:59   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Utopier kanske men all vår början bliver svår !

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Suveränt! Utse en ledare för projektet.
Citat rapid94.
Bra utgångspunkt. Inte bara "kanske" med anslutande bibana. Det är ett måste enligt min åsikt.

Varför inte starta med DONJ? om upphovsmännen tillåter detta. Bygg vidare ut mot kusten (Gävle) som med fördel kan vara en annan tidsepok. Bygg sen kustbanan upp till Sundsvall. Från Sundsvall västerut till Östersund. Sen söderut igen via Ljusdal och Bollnäs tillbaka till Gävle. Mellan Ljusdal och Hudiksvall ska naturligtvis Dellenbanan finnas i sin egna tidsepok.

Från Östersund finns inlandsbanan med korvtigers semaforer norrut mot Vilhelmina Jokkmokk och Gällivare, samt söderut till Mora via Sveg.

Utopi kanske, men det är vad jag vill se.
Det kanske är i Dalarna basen i en Svensk Bana skall ligga? Men det viktiga just nu är väl att någon påtar sig rollen som "projektledare" ? Annars blir det knappast något gjort! Vem har orken och förmågan att våga ta detta steg? Själv är jag just nu involverad i ett otal projekt och dessutom erkänt urkass på "routebuilding". Om nån åtar sig detta jättejobb kommer det att bli ett lyft för Trainz i Sverige! Vem vågar och orkar?

Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med!

Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat.

Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential!

Ack ja,
det blev lite tankar från roten igen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 23:32   #27
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det kanske är i Dalarna basen i en Svensk Bana skall ligga? Men det viktiga just nu är väl att någon påtar sig rollen som "projektledare" ? Annars blir det knappast något gjort! Vem har orken och förmågan att våga ta detta steg? Själv är jag just nu involverad i ett otal projekt och dessutom erkänt urkass på "routebuilding". Om nån åtar sig detta jättejobb kommer det att bli ett lyft för Trainz i Sverige! Vem vågar och orkar?

Vi behöver en Svensk "Route" att samlas kring, utveckla, förfina och samarbeta med!

Tidsepoken är rätt ointressant, det mesta går att lösa med "Layers". Man bör ha en basbana med landskapet, sen kan man göra spårsträckningen i layers för olika tidsepoker och allting annat även tidsepokanpassat.

Tekniken med Layers har vi nog underskattat, men där finns stor potential!

Ack ja,
det blev lite tankar från roten igen.
Om man vill bygga modernt så är DONJ kanske inte lämpligt att utgå ifrån - man upphörde ju obevekligen 1970 så efter detta så finns inget kvar. Allmänt kan man väl säga att skall man köra modernt så finns det bara en 891mm bana av vikt i Sverige och det är Roslagsbanan. Valet av tidsepok till 1930 på DONJ har och göra med att vi på den tiden får med både järnhanteringen och massafabriken vilket ökar trafikmöjligheterna.

Skillnanden mellan 1930-1970 var dock ur DONJ synpunkt inte stor - till stor del är det samma vagnar och lok som trafikerar 1969 som det var 1929... det är bilarna som ändras samt att Ockelbo växer som skiljer sig.... samt att stambanan och Ostkustbanan slutar trafikeras av ånglok, elektrifieras och kör med D och sedan Da lok och till slut Rc lok.

Jag vet inte vilken tidsperiod som är mest intressant för folk att bygga här. Jag har en känsla av att många är lite yngre och därmed kanske vill bygga modernt och köra Regina och X40? Många vill ju gärna köra det de växt upp med - det är väl bara vissa av oss som är lite felkodade så vi väljer äldre tider.

En fråga som jag ställer mig är om det kanske inte vore lättast att utgå från BHJ och modernisera denna? Upp med kontaktledning över hela banan och du har något som kan motsvara modern tid ifall du slänger dit Regina som pendeltåg. Alternativt så har vi kvar bibanan utan el och kör Itino på den för moderna tåg eller Y7 om man vill vara lite retro. Huvudbanan elektrifieras och får en portal i vardera änden som kan skicka in lok för lite mera trafik.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 17:23   #28
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Om det finns intresse av modulbygge så har jag två moduler som kan vara av intresse. Själv känner jag inte att jag har tid att vara projektledare för ett banprojekt, men jag bidrar gärna med en banstump som jag byggt och kan bygga på om jag hinner, eller som någon kan bygga vidare på.

Den första modulen är av WNJ, det ligger en version av den i downloaddelen. Den är ju inte färdigbyggd, men det är något att utgå ifrån. En kort bit SJ-linje, elektrifierad, och sedan WNJ's bana till Forsvik. Har även slängt in en påhittad station som jag döpte till Torpa på vägen, men den kan ju tas bort. Har även en version som jag inte har släppt där linjen till Kvarstad är utlagd och bangården där är färdigbyggd med STW-Tomas' växelpaket. Tidsepok 1930-1950 sommar.

Den andra banan är ett eget ihopkok där jag ville ha en ordentlig bana att använda mitt signalsäkerhetspaket på och som var tänkt att släppas om det skulle bli "färdigt" någon gång. Som det ser ut nu så finns två stationer och en hållplats. Stationerna är avbyggda från verkliga förebilder, den ena är Strömstad, slutstation på linjen belägen fint vid havet, där är bangården utlagd (endast Tomas växlar är använda) några vägar har börjat läggas ut och höjdkurvor är gruvuthuggna. Sedan kommer massor av tomma baseboards innan nästa station som är en avbild av Tranås, en stambanestation med förbigångsspår pch godsmagasin. Där är staden hyfsat färdig och linjen bortåt är utformad och ganska färdig i någon kilometer. Därefter kommer en hållplats och så går banan vidare tills den tar tillfälligt slut där nästa station skall stå, som jag ej har bestämt vilken det skall vara än.
Tanken var att skapa en 1920-30-talsbana, en sidolinje hos SJ med passagerar- och godstrafik, grönsakerna skulle huvudsakligen vara Greenerys och ett tallpaket som jag hittat m.h.a. Ekan, tror jag det var. Jag kan säga redan nu att den inte kommer att kunna användas för MP.

Är det något som låter intressant?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 18:17   #29
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Det jag i min fantasi tänker mig lite smått utan att ha tillgång till kartor eller liknande just nu är följande:

Om man bygger med DONJ som bas så bygger man österut mot kusten och Gävle precis som svenolov skrev här ovanför.

Tidsperioden är på 70-talet där DONJ såfall är en bana som ständigt lever med nedläggningshot och endast har ett par persontåg per dag (och möjligen några godståg?) .

Från ändstationen på DONJ går en och elektrifierad system M bana öster ut mot Gävle. Och i Gävle fortsätter någon form av stambana norrut även denna elektrifierad dock med system H och halvt spår röjda stationer.

I Gävle skulle då finnas ett järnvägsmuseum och en lokförareskola och kanske en större bangård.

Detta är bara lite snabbt ihop skrivna ideér på tåget hem från Malmö. Så kom gärna med synpunkter och fler förslag.
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 21:38   #30
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rapid94 Visa inlägg
Det jag i min fantasi tänker mig lite smått utan att ha tillgång till kartor eller liknande just nu är följande:

Om man bygger med DONJ som bas så bygger man österut mot kusten och Gävle precis som svenolov skrev här ovanför.

Tidsperioden är på 70-talet där DONJ såfall är en bana som ständigt lever med nedläggningshot och endast har ett par persontåg per dag (och möjligen några godståg?) .

Från ändstationen på DONJ går en och elektrifierad system M bana öster ut mot Gävle. Och i Gävle fortsätter någon form av stambana norrut även denna elektrifierad dock med system H och halvt spår röjda stationer.

I Gävle skulle då finnas ett järnvägsmuseum och en lokförareskola och kanske en större bangård.

Detta är bara lite snabbt ihop skrivna ideér på tåget hem från Malmö. Så kom gärna med synpunkter och fler förslag.
Jag har inget emot att någon gör något med DONJ som grund men vi kanske iaf skall hålla oss lite till geografin och lite inom historien?
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad).
Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970.
Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG).

I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet.

1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet...

Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009