Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-29, 21:09   #1
Alf Ödlund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 2
Standard Återuppliva västgötabanan?

Jag har länge tänkt att det skulle vara roligt att bygga upp spår, bangårdar och landskap från den för länge sedan rivna Västgötabanan, eller delar av den.
Är det överhuvudtaget möjligt att göra en sådan sak i någon tågsimulator?
Är det förenat med mycket jobb?
Är det svårt?
Kan man få tag på ålderdomliga ånglok och vagnar som passar till banan?
Vilken simulator lämpar sig för ett sådant projekt?

Alf
Alf Ödlund besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 09:10   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alf Ödlund
Jag har länge tänkt att det skulle vara roligt att bygga upp spår, bangårdar och landskap från den för länge sedan rivna Västgötabanan, eller delar av den.
Är det överhuvudtaget möjligt att göra en sådan sak i någon tågsimulator?
Är det förenat med mycket jobb?
Är det svårt?
Kan man få tag på ålderdomliga ånglok och vagnar som passar till banan?
Vilken simulator lämpar sig för ett sådant projekt?

Alf

Hej Alf!

Att återskapa VGJ är möjligt redan nu men det kräver mycket jobb. Enklast lär det nog dock bli i MSTS-2 som kommer 2009. Där kommer många av de svenska järnvägarna redan finnas med i en spårdatabas och jag tar förgivet att det kommer vara ganska enkelt att lägga till nya om man har kartkordinater eller gpsinformation.

KRS som är den senaste simulatorn klarar på ett ganska enkelt sätt att ta emot gpsinformation och utav den sedan rita upp 1 spår så man vet i sitt bygglandskap var man ska lägga rälsen.

Om dte kräver mycket jobb? Svar ja. Eftersom det inte finns mycket material varken lok, vagnar eller hus e.t.c som passar till 891 mm så skulle man bli tvungen att göra det mesta själv. Dock kanske någon byggare vaknar till liv om man skulle sätta igång och visa att man höll på med en bana.

Jag tror dock att MSTS-2 kommer ha bäst förutsättningar när det kommer under 2009. Kanske kommer KRS att ha utvecklats vidare så att det förbättras och också lämpar sig för sådant bygge.

Jag skulle iaf börja med att samla på mig information. All information jag bara kunde komma åt för det lär du behöva för att kunna återuppbygga VGJ (eller delar av det). Ju fler spårscheman, ritningar på stationer, hus, lok ja allt du kan komma över är värdefullt och så klart foton från hur det ser ut idag.

Hoppas jag inte skrämmer bort dig men jag tror att ett smart sätt hade varit att börja med Anten-Gräfsnäs för där finns det ju kvar och det är inte alltför långt avsnitt heller.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-04, 09:05   #3
Alf Ödlund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 2
Standard Tack

Tack för ditt svar. Inser att jag måste lära mig hur det här med GPS-koordinater fungerar.
Vet du om man skulle kunna börja jobbet i den MSTS-version som finns nu och sedan fortsätta i den nya 2009?

Alf
Alf Ödlund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-04-04, 10:49   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alf Ödlund
Vet du om man skulle kunna börja jobbet i den MSTS-version som finns nu och sedan fortsätta i den nya 2009?

Alf
Hej!

Det går nog inte, tyvärr. Spårdatabasen blir olika mellan nuvarande och nya MSTS.
Jag själv blev lite besviken av detta, men jag bygger på ändå. Många kommer att fortsätta med nuvarande MSTS.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009