Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-12, 20:14   #1
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard Om man vill konfigurera bromsarna på loken?

Nå´n som vet vad alla inställningarna betyder under bromsegenskaperna i lokens engine-fil? Under flowsize osv? Jag tycker nämligen att loken är alldeles för bra på att bromsa, vilket jag skulle vilja lätta upp lite.

När man kör så brukar man vid inbromsning kunna se hur mycket trycket sjunker i huvudledningen. Har för mig att man på ett RC behöver sänka med 1 bar för att få en hyfsad broms och då är man väl nere på kanske 3-5 hacket, medan ett Ue med sämre broms har större retardation än det redan på första hacket? Fördröjningen är helt ok på bromsarna iaf på Ue men för kraftig enligt mitt tycke...

Någon som tycker annat?

Mvh
__________________
M Hauguth
hauguth besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 18:05   #2
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Ni som bygger de svenska loken i simulatorn....hur har ni gjort när ni ställt in värdena på bromsarna?

mvh
__________________
M Hauguth
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 15:28   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hauguth
Ni som bygger de svenska loken i simulatorn....hur har ni gjort när ni ställt in värdena på bromsarna?

mvh

Hallå hauguth. Sent omsider ser man denna tråd. Mitt svar kanske inte är helt det du söker, men lite passar nog in.

Jag har konfigurerat om samliga svenska lok och vagnars enginge-specar till andra värden. Det jag ändrat på är endast delen under pressure. Tror dock inte att det påverkar hur hårt bromsarna tar, däremot påverkar det värdena du ser för huvudledningen m.m. Jag har satt värdena till 5.0 bar vid fullt laddad huvudledning och 3.5 bar vid full inbromsning. För lok som använder initial-brake är värdet i första hacket satt till 4.5 bar. Högtryckssidan ligger runt 9.6 bar. Detta motsvarar på ett ungefär trycken för svenska fordon.

Denna ändring tycker jag ger mer verklighetskänsla då jag ser realistiska värden på alla mätare.

Värdena jag har är:

compressor 0.011248
mainreservoir 0.0081548
highspeedexhauster 0
brakepipe 0.0061301
brakeinitial 0.0056029
brakefull 0.0045976
indbrakefull 0.0045976
trainbrakepipe_start 0.0052029
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009