Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-17, 03:33   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Sv trävagnar paket 2

Snart är första utgåvan av andra trävagnspaketet klart för släpp. Innehåller två vagnar denna gång, BCo5 och BCo9. Vagnen med öppna plattformar passar ju utmärkt till de 2-axliga trävagnarna jag släppt tidigare medan den nya vagnen med inbyggda plattformar kanske blir lite ensam... Nåväl, då har jag nått att göra till nästa släpp oxå ju.

Det återstår arbete som synes, men egentligen bagateller i sammanhanget... På båda vagnarna ska plattformarna bli hela och klara såklart...

Inredningarna är ett snabbjobb på båda men ska vara mer färdigt i nästa släpp. Väggarna invändigt står i alla fall där dom ska.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trvp2_01.jpg (162.9 KB, 554 visningar)
Filtyp: jpg trvp2_02.jpg (99.3 KB, 548 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-11-17, 15:25   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Va trevligt att se dessa vagnar! Kul att RW är igång!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-27, 13:29   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Vad tyst det blev... Har du stannat stilla i sista stund?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-10-09, 17:15   #4
DeVisesSten
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 59
Question Nyheter?

Hejsan!

Hur går det?
Tacksam för svar!
__________________
//Calle
DeVisesSten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 10:19   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

har ju haft en period av "paus" i TS-byggandet, men pausen är slut... Dessa vagnar är definitivt inte bortglömda eller nedlagda, tvärtom. Ska bara bli klar med 30-talarna först, sen måste ju dom ha ett lok också...

Sen så, efter det så det blir det dessa. Precis som med 30-talarna så blir det ett antal olika vagnar, trävagnarna fanns ju i en herrejösses mazza varianter. BCo9 var naturlig för mig att börja med eftersom vi har två av den i Nora och för att spinna vidare på det så kommer jag bygga Co4 2001 och DFo5 2753 som även dom finns i Nora. Sen får ni gärna komma med förslag på trävagnar ni vill se.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DF05_2753.jpg (175.3 KB, 318 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2017-07-13 klockan 10:21.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 16:00   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
har ju haft en period av "paus" i TS-byggandet, men pausen är slut...
Toppen mazz, detta var mycket trevliga nyheter
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 04:35   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Dörrar, fotsteg o lite annat fix, sen lägger jag upp en första version av BCo9-an.

Passar utmärkt i ett 30-t tåg med Da framför...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bc09_100.jpg (169.2 KB, 257 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 04:41   #8
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Dörrar, fotsteg o lite annat fix, sen lägger jag upp en första version av BCo9-an.

Passar utmärkt i ett 30-t tåg med Da framför...
Riktigt snyggt!!!
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 11:22   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Trevligt att du är igång igen! Snyggt!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 13:41   #10
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile Kul !


roligt, trodde du lagt ner TS
förnämlig vagn, utom dörren:-)...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 13:59   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg

roligt, trodde du lagt ner TS
förnämlig vagn, utom dörren:-)...
Vadå? grönt e väl fint?

Nejnej, det går absolut inte att hålla sig ifrån TS...

tack för trevliga kommentarer.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 02:49   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

BCo5-an är ju egentligen inte så mycket kvar för att kunna släppa... Grinden måste finnas med då. Ny modellering, även om den som sitter på C3-vagnarna nog skulle fungera.

Antalet polygoner i ett hjul bleknar möjligtvis vid en jämförelse... Inte ens halvvägs, alla detaljer tänkte jag skulle med.

Kanske snålat lite på ringarna, ser lite kantiga ut. Får se sen i simulatorn hur det ser ut.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nygrind.jpg (154.9 KB, 163 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 19:37   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Bra Mazz!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 20:57   #14
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tjusigt!

Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra.

Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-09, 21:26   #15
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tjusigt!

Polygonräknaren är nog inget man ska vara alltför rädd för. Dagens datorer klarar rätt mycket och nästa generation än mer. Har man dessutom LOD så bör det inte vara några problem med flera tiotusental trianglar på en vagn. Mina vagnar med solgrindar har inte ens LOD och rullar på bra.

Som jämförelse kan du ta mina modeller på solgrindar som jag gjorde till teakvagnarna till Trainz: 1387 trianglar för den lilla varianten (som du visar på bild) och 1807 trianglar för den breda varianten (som användes på C3d med efterföljare). Jag modellerade alla delar på dem, men använde ett litet trick för att få ned antalet trianglar; jag använde triangelprofil istället för rektangelprofil på alla smidesdetaljer. Man drar ihop den kortsida på rektanglarna som sitter vänd in mot vagnsmitten, så man får trianglar som pekar inåt. Formen på järnbitarna syns inte så tydligt i alla fall, då de är ganska små. I alla fall är det svårt att komma tillräckligt nära i Trainz för att kunna se någon skillnad. Eftersom grinden är så pass mörk så kom jag undan med detta trick i alla fall. Jag sparade över 300 trianglar per grind på detta sätt. Dock så lär det väl sparka tillbaka på en i framtiden när detaljgraden i simulatorerna ökar och man kan zooma in ännu längre och se alla byggfusk...
Precis, på det sättet du gör så får du ju djupet, men det är bara när man tittar "inifrån" som man skulle kunna se skillnaden. Bra metod!

På ledstänger med typ diameter på kanske 25-30 mm använder jag i princip samma metod, men tvärtom, där är triangeln utåt istället, samt trianglarna inåt tar jag bort. Eftersom det är så liten detalj så upplever man inte kantigheten förrän man är mycket nära. Byggfusk va ordet sa Bull...

Den här gången tänker jag "jä**s" med simulatorn och faktiskt göra samtliga strukturer i grinden inklusive alla smidesknorrar. Naturligtvis tar jag bort trianglar som inte har någon relevans, så som ändarna på tuberna som ju kommer täckas av smidesdetaljer. De olika detaljerna låter jag ha relevanta synbarhetsgränser, så på 40 meter så är t.ex. tingeltanglet ute ur bildhanteringen. Jag vill se om detta håller på riktigt också, då är det ju bara att modellera det man vill ha med framledes, så är man väl förberedd för kommande datorer/simulatorer.

Edit:
Stämmningsbild, lite tingeltangel på plats.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nygrind05.jpg (164.8 KB, 139 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2018-08-10 klockan 01:55.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009