Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-17, 13:46   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard HB Vägskyddssystem (Swedish crossing system) - Diskussionstråd

Jag skapar en diskussionstråd till HB Vägskyddssystem för att hålla tråden HB Vägskydd ren och ämnad för information om uppdateringar och nya funktioner till Vägskyddssystemet.

Här kan ni kommentera, fråga, diskutera, felanmäla osv om alla delar av vägskyddssystemet. Men snälla, läs manualen innan ni börjar fråga och felanmäla vägskyddet.

Man ska också vara medveten om att vägskyddet är konstruerat för att fungera som ett vägskydd gör i verkligheten, vilket innebär att bygger man fel så kommer också vägskyddet att fungera fel!

English
I create this thread for the Swedish crossing system (HB Vägskyddssystem) to keep the thread HB Vägskydd clean and aimed for information about updates and new functions for the crossing system.

This is a place for comments, questions, reports etc about all parts of the system. In the Swedish section above I tell the users to read the manual before reporting errors, unfortunately there isn't any manual or other information in English.

One should also be aware the the system is designad to work in the same way as it should be doing in the real world, it means that if you build wrong i will work incorrectly!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 08:00   #2
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej!

Jag saknar en kuid: <kuid2:609407:100031:4>.
Jag har letat ut och in på hemsidan.

Förresten, Fantastiskt jobb du har gjort!
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 11:26   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tack för berömmet!

Objektet du saknar är Balisgruppen och hittas på hemsidan under Järnvägsteknik/Signalsystem.

Såg att den inte hade rätt kuidnummer i texten på hemsidan (undrar hur det kan komma sig), får fixa det under dagen!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-31, 16:09   #4
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard Test i Trainz 2022

Har laddat ner alla Hb-prylar och började testa bl.a. vägsignalerna och se hur det skulle fungera i Trainz plus 2022.


När jag exempel ville testa "Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1" så kraschade spelet omedelbart då man bara klickade på den.

Man hinner knappt se hur objektet ser ut i "preview-rutan" i surveyor 2.0 så har spelet stängt ner utan någon som helst meddelande.


Testade också lägga ut en "Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1" och klickade i rutan där man väljer mellan dubbelriktad eller enkelriktad signal, då tackade spelet för sig och stängde ner.



Jag vet inte om detta är redan ett känt problem i tidigare utgåvor av Trainz.

Har inte testat så mycket mer än så.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 13:48   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Kul att du vill använda mina "pryttlar" desto tråkigare om de inte fungerar!
I T:ANE (som jag använder) fungerar det utan problem och smärtfritt, skulle aldrig släppa något som inte fungerar som avsett, testar väldigt mycket i mina projekt! I TRS2019 har jag inte hört något alls, men har sett på bilder att någon enstaka använder det och då borde problemen som du beskriver ha uppdagats direkt.
Så som du beskriver hur spelet "stänger ner", tycker jag det talar för att spelet försöker arbeta med data som har värdet "null", jag har gått igenom koden och kan inte se något som skulle kunna få ett spel att göra så som du beskriver. Det är ju basala och standardiserade kontroller som görs, är de ändrade i TRS2022 så blir det många problem, men fler borde ju i så fall ha liknande problem med krascher kan jag tycka!

Den gemensamma nämnaren hos de objekt som du nämner i inlägget är att de behöver en länkad Vägkur och en länkad Spårlogik för att fungera. Vid avsaknad av vägkuren så visas ett felmeddelande i propertyrutan men i övrigt händer ingenting.
Den andra gemensamma nämnaren är att de bägge utför en sökning efter specifika objekt utefter spåret, s.k Tracksearch.
Det finns ytterligare saker som sker, återkommer till det vid behov men det är inget som borde kunna åstadkomma det du beskriver.

Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1
När du klickar på rutan för att välja mellan enkelriktad och dubbelriktad så utförs en tracksearch, i villkoret för att det ska kunna utföras finns krav på att det finns en länkad vägkur, egentligen GameObjektID hos kuren, och den kontrolleras mot "null" så att det finns ett värde, är värdet "null" så utförs ingen sökning och ett felmeddelande visas. Kontrollen mot noll är basal och görs på miljarder (kanske va att ta i) ställen i mina olika projekt.
Testlösning?
  • Skapa en vägkur och namnge den.
  • Stäng proertyrutan, nu ska namnet synas på vägkurens utsida.
  • Skapa för säkerhetsskull en spårlogik, kan behövas senare.
  • Namnge den, stäng propertyrutan.
  • Länkat objekt syns på vägkurens utsida.
  • Skapa V-signalen.
  • Öppna propertyrutan namnge V-signalen.
  • Stäng propertyrutan, länkat objekt kommer att synas på vägkurens utsida
  • Öppna propertyrutan, kontrollera att det finns en länkad vägkur
  • Klicka på länken enkel/dubbel
Vad hände: Om allt gick bra ska ändringen ske, annars så ligger problemet djupare än så och då kräver felsökningen systematisk bortplockning av kod vilket är svårt att genomföra på distans och jag vet ju inte heller vilka kunskaper du har i programmering.

Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1
Om jag förstår dig rätt så släcker spelet ner direkt när du försöker öppna propertyrutan, eller sker det redan när du placerar ut objektet?
Ifall den föreslagna lösningen ovan fungerade så går den inte att använda på den osynliga V-signalen.
Skillnaden mellan dessa två typer av V-signaler är att den osynliga gör samma saker direkt när den skapas alternativt när propertyrutan öppnas, som den synliga gör efter manuell påverkan (den gör visserligen det också ifall den är inställd som enkelriktad). Det går då inte att lösa genom att namnge objektet så att det länkas till vägkuren eftersom man inte kommer så långt att man kan namnge objektet. Annars är förfarandet samma som beskrivits ovan.

Surveyour 2.0 (S2)
Du nämner i inlägget att du arbetar i S2, det verkar vara ett orosmoment i felsökningen. Finns det inte möjlighet att arbeta i någon form av "classic"-läge för att se om objekten fungerar där?

Jag har varken TRS2019 eller TRS2022 och har inga planer på att skaffa någon av dessa under en snar framtid, enl. N3V ska det som är gjort i T:ANE också fungera i TRS2019, hur det är i 22:an vet jag inte.
Det är svårt att felsöka i program man själv inte äger...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2022-09-01 klockan 13:51.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 17:37   #6
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hej!


När det gäller Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1 såstängs spelet ner då man klickar på filen i "Assets Palette", alltså där man väljer vad man vill ha för hus, fordon, spår eller träd osv om du förstår vad jag menar.
Man hinner alltså aldrig ens placera ut den på bygget.



När det gäller S2 så kan man bygga i gamla läget om man vill. Bara det att jag faktiskt föredrar det nya läget efter att man lärt sig det, tycker faktiskt den är bättre i byggläget än det gamla Surveyour, men att en del små förbättringar kan göras.

Men kan alltså om man vill kan man byta fram och tillbaka.
Så jag ska testa och se om spelet kraschar i gamla läget eller inte. Återkommer med svar senare.


När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.



Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.


Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009