Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-22, 18:23   #421
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det fixar säkert korvtiger när han kommer ut ur Sa.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 18:46   #422
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tänkte, "jag kollar en för säkerhets skull, annars är det säkert något fel på dem". Kollar en och det råkar naturligtvis vara den enda av dem som fungerar.

Nej, denna tagg gör ingen skillnad. Det är inte normalmappen det är fel på, det är alpha:n. Av någon anledning så har lokbodyn en tga-textur som den säger skall innehålla en alpha kanal, men som inte gör det. Ser inte heller vad den ska vara bra för och det verkar fungera när jag plockar bort den. Uppdaterar på hemsidan straxt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 20:44   #423
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Är det något, som jag kan ha glömt att skicka med?

Alla fyra ser helt OK ut för mig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-08-22 194000.jpg (286.1 KB, 155 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 21:56   #424
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nej, det var jag som klantade mig när jag förminskade texturernas storlekar, tydligen så försvann alpha-kanalen på vägen. Det är åtgärdat på hemsidan nu!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-22, 22:06   #425
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Är det något, som jag kan ha glömt att skicka med?

Alla fyra ser helt OK ut för mig.
Fungera för mig!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-23, 15:48   #426
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Kan bekräfta att det är ok nu

/Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-09, 00:40   #427
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vi håller på att fixa klart det sista med uppdateringen av STL Järnvägstavlor, de kommer att komma ut inom ett par dagar förhoppningsvis. Detta kommer att tätt följas av WNJ banan version 3. Men tills dess kommer här ett litet paket:

* Byggnader från GSJ, Göteborg-Särö Järnväg

Lite blandade byggnader från banan, så som banvaktarstugor och hus.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-09, 10:42   #428
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Tackar!!!!

Alltid trevligt när ni göra nya prylar.
//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-10, 20:37   #429
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

STL Järnvägstavlor version 2.1 för TANE är nu äntligen släppt på hemsidan! Vi ber om ursäkt över att detta dragit ut på tiden, men vi hoppas att det kommer att vara värt det!
Med denna uppdatering fungerar tavlorna i TANE SP2 igen, och en hel del saker har blivit fixade, när vi ändå höll på.

- Buggen med texten som försvann från tavlorna är åtgärdad och den genomskinliga km-tavlan är fixad.
- Kilometertavlorna, 200-meterstavlorna och lutningstavlorna har fått uppdaterade propertyrutor med diverse hjälpmedel, vilket jag visat tidigare i denna tråd. Det medföljer ett dokument som beskriver hur de fungerar.
- Vissa tavlor har storleken justeras på så att de har korrekta mått.
- Vissa tavlor har stolpe som standardval när en ny tavla sätts ut. Bland annat kilometer och lutningstavlorna.
- Siffrorna på U-talvorna har fått en tydligare font.
- Monteringslinjalen har fått en transparent bakgrund för att man lättare ska kunna se de tavlor man justerar.

Sedan har vi med Blomssons hjälp justerat standardhöjden på alla tavlor, så att en nyutsatt tavla automatiskt hamnar på korrekt höjd. På grund av hur Svenolov implementerade detta tidigare så innebär det tyvärr att höjden på redan utplacerade tavlor kan komma att ändras något. På de äldre tavlorna har jag inte märkt av det, men man kan komma att behöva justera höjden på vissa moderna tavlor som redan är utsatta på banor. I det flesta fall bör det räcka att gå in och trycka på standardhöjdknappen för att de skall hamna på en bra höjd.
I övrigt så ska uppdateringen inte påverka redan utsatta tavlor, men om ni är oroliga så kan det vara en bra idé att dra en säkerhetskopia på era banor innan ni installerar uppdateringen, för säkerhets skull.

Detta har krävt en pytteliten uppdatering av STL Source, som nu är på version 4.33.2. Ni behöver enbart installera cdp:n STL_Source_v4.33.2_TANE.cdp, resten är inte ändrade. Taveluppdateringen kräver denna version av STL Source.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 00:21   #430
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Så var det då äntligen dags för nästa etapp av mitt banbygge:

* WNJ, Westergötland- Nerikes Jernvägar version 3.0

Numer bestående av fem stationer. Alla paket med dependencies som finns på STLs hemsida som behövs ska vara listade. Samtliga andra dependencies finns nedpackade i Asset-paketet som finns att ladda ned intill banan. När ni installerar dessa assets, skriv över redan installerade grejer, då jag har uppdaterat en del saker för att fungera i TANE. (Mestadels justerat alpha-kanaler på träd som blev konstiga i SP2) Har inte införskaffat tillstånd från originalskaparna för att få distribuera (eller justera) deras material, men jag hoppas att de inte har något emot detta! Det gör ju det hela lite enklare för er som ska ladda ned banan.

Förhoppningsvis har jag inte missat något, men om ni hittar något fel, eller någon asset som saknas, så får ni väl tjoa till!

Som vanligt, utgå från Base-sessionen om ni ska köra tåg, eller om ni ska göra egna sessioner, då denna session innehåller inställningarna på alla objekten på banan.

Mycket nöje!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 04:50   #431
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard Lutningstavlorna

Tack Korvtiger för lutningstavlorna. Passar ju verkligen in på Dem banan:



Samt, var ett nöje att lägga in!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 05:35   #432
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 292
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Tack Korvtiger för lutningstavlorna. Passar ju verkligen in på Dem banan:



Samt, var ett nöje att lägga in!
PS. Har flyttat den högra lutningstavlan till höger sida av avsett spår. Kunde annars ställa till kaos för lokeldaren?????
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 09:20   #433
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Så var det då äntligen dags för nästa etapp av mitt banbygge:

* WNJ, Westergötland- Nerikes Jernvägar version 3.0

Numer bestående av fem stationer. Alla paket med dependencies som finns på STLs hemsida som behövs ska vara listade. Samtliga andra dependencies finns nedpackade i Asset-paketet som finns att ladda ned intill banan. När ni installerar dessa assets, skriv över redan installerade grejer, då jag har uppdaterat en del saker för att fungera i TANE. (Mestadels justerat alpha-kanaler på träd som blev konstiga i SP2) Har inte införskaffat tillstånd från originalskaparna för att få distribuera (eller justera) deras material, men jag hoppas att de inte har något emot detta! Det gör ju det hela lite enklare för er som ska ladda ned banan.

Förhoppningsvis har jag inte missat något, men om ni hittar något fel, eller någon asset som saknas, så får ni väl tjoa till!

Som vanligt, utgå från Base-sessionen om ni ska köra tåg, eller om ni ska göra egna sessioner, då denna session innehåller inställningarna på alla objekten på banan.

Mycket nöje!


Tack för detta! jag har bara kollat på banan men efter skolan ska det köras ÅNGLOK !
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 10:51   #434
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

När jag försöker ladda ner Assets får jag svaret "Webbsidan kan inte hittas". Är det bara jag som har det problemet?
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-09-13, 11:40   #435
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
När jag försöker ladda ner Assets får jag svaret "Webbsidan kan inte hittas". Är det bara jag som har det problemet?
Jag hade inga problem. Kolla internet anslutningen och uppdatera sidan "F5"
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009