Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-22, 20:38   #466
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Saknar Svenolovs kommando MSL Change Cabin Command till Tane.

Någon som vet, om versionen från TS2010 fungerar i Tane?

Den är så pass gammal, så att den har Build Version 2.4.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-22, 23:02   #467
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tror att den är utdaterad, särskilt om den heter något med MSL.

Vad exakt gör scriptet?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-23, 14:27   #468
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tror att den är utdaterad, särskilt om den heter något med MSL.

Vad exakt gör scriptet?
MSL Change Cabin Command flyttar lokföraren från A till B änden på loket t.ex. eller på t.ex. Reginan från Motorvagn till Manövervagn vid vändning via kommando.

Finns även dessa funktioner från TS2010. Där jag bara har sett sistnämnda i Tane (MSL Trafikplatser 3.31.b1 som är samma i TS2010)

MSL AutoPilot Setup II

MSL Door Control 2.49 (Är väl samma, som Lennarts Dörrkontroll om jag inte tar fel)

MSL HUD 2009 Setup

MSL Trafikplatser 3.31.b1

Autopiloten, där man kan bestämma lite fler grejer själv.

Har inte installerat dessa i Tane, då jag inte vet om dom fungerar ordentligt. Kanske någon annan redan har testat och kan ge svar på detta.

Lastluckskontrollen från Lennart, som är med på listan. Förmodar jag, att den dyker upp senare på nya hemsidan tillsammans med hans Dörrkontroll.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20160523_0003.jpg (103.8 KB, 210 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20160523_0002.jpg (105.5 KB, 210 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20160523_0001.jpg (101.8 KB, 210 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-05-23 klockan 14:29.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-23, 15:29   #469
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tror det är commandon som Svenolov la upp långt innan han bakade in dessa i sina generella script ??????
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-23, 20:22   #470
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

MSL Trafikplatser är den enda av dessa som jag har hört talas om, resterande måste ha försvunnit längs vägen.

Du kan ju testa att flytta över rulen från TS2010. Fungerar den där bör den fungera även i TANE, då det bara är ett script och scripting API:t har inte förändrat särskilt mycket på sig sedan dess.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-24, 17:20   #471
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Med detta säger jag adjö till Tane MOD – och utan tack. Att bygga i Tane har sina svårigheter, det är mycket som borde ha åtgärdats. Några frusterande exempel: Om man ska ändra skärmbilden under byggats gång måste man först högerklicka på skärmen varvid kompassrosen förflyttar sig. Kartbilden i minimappen ligger fast i nord-sydlig riktning oavsett hur banan ligger i skärmen. Mer finns.

Men det värsta handlar om JVS ljussignaler som Tane misshandlar. Tane har tydligen bestämt sig för att den första signaturbokstaven i mastern skall vara en stor bokstav - ibland blir den stor, ibland liten. Eftersom jag har använt med av endast små bokstäver i ljussignalerna har jag ändrat till Tane-rätt. Men dom rätta byter Tane tillbaka till felaktiga.

Jag är helt övertygad om att det inte är fel i våra JVS-signaler.

Banan jag hoppar av ifrån är Nynäsbanan Mod. Jag har gjort samtliga vägskydd och lagt ut banans alla signaler. Ingen station fungerar signalmässigt till följd av att Tane byter ut små bokstäver till stora och tvärtom Min bedömning är att det är lönlöst att bygga vidare med Nynäsbanan MOD i Tane.

Jag ger inte upp så lätt. Jag ger mig nu i kast med Nynäsbanan Old – och får börja med att lägga in samtliga vägskydd. För att undvika att komma vilse till följd av minimappen måste vägskydden läggas in bakifrån. Man börjar söderifrån med att lägga in vägskyddets södra infotavla, sedan försignalen Fvsi och vägskyddets vsi. Sen får man fortsätta omvänt norrut innan fällbommer och kryssignaler kan aktiveras och provkörning ske.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-25, 23:49   #472
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Med detta säger jag adjö till Tane MOD – och utan tack. Att bygga i Tane har sina svårigheter, det är mycket som borde ha åtgärdats. Några frusterande exempel: Om man ska ändra skärmbilden under byggats gång måste man först högerklicka på skärmen varvid kompassrosen förflyttar sig. Kartbilden i minimappen ligger fast i nord-sydlig riktning oavsett hur banan ligger i skärmen. Mer finns.
Det är bara att rotera minimap-kartan med piltangenterna. Om du istället för gå in i minimappen bara zoomar ut kameran direkt i världen så kommer du automatiskt att hamna i minimappen. I denna version av minimappen är dessutom kompassen åt samma håll som du hade kameran åt när du zoomade ut och roteras som du flyttar kompassrosen, på exakt samma sätt som det gjort i Trainz sedan åtminstone TRS2006.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Men det värsta handlar om JVS ljussignaler som Tane misshandlar. Tane har tydligen bestämt sig för att den första signaturbokstaven i mastern skall vara en stor bokstav - ibland blir den stor, ibland liten. Eftersom jag har använt med av endast små bokstäver i ljussignalerna har jag ändrat till Tane-rätt. Men dom rätta byter Tane tillbaka till felaktiga.

Jag är helt övertygad om att det inte är fel i våra JVS-signaler.
Inget som sker varken för master eller scenerysignaler för mig. De namn som jag skriver in är de som står där. Är du säker på att du inte råkar hålla ned shift-tangenten efter att ha skrivit in startparentesen eller liknande?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 10:35   #473
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det är bara att rotera minimap-kartan med piltangenterna. Om du istället för gå in i minimappen bara zoomar ut kameran direkt i världen så kommer du automatiskt att hamna i minimappen. I denna version av minimappen är dessutom kompassen åt samma håll som du hade kameran åt när du zoomade ut och roteras som du flyttar kompassrosen, på exakt samma sätt som det gjort i Trainz sedan åtminstone TRS2006.


Inget som sker varken för master eller scenerysignaler för mig. De namn som jag skriver in är de som står där. Är du säker på att du inte råkar hålla ned shift-tangenten efter att ha skrivit in startparentesen eller liknande?
Mycket säker på uppgifterna. Jag inte bara dubbelkollar, trippelkollar också. Funderar på om det kan ha något med databasen att göra. Däremot fungerar det äldre signalsystemet förträffligt - genomgående bara små bokstäver i konfigurationen,

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-04, 13:04   #474
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard outsideview felvända !!!!!

Har ingen annan än jag märkt att outsideview i cabview nu pekar 90 grader fel ???

Jag har skickat en bug report till N3V om detta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 13:07   #475
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

hehehe, läste senaste nyhetsbrevet från N3V, och de har ju börjat med en lista på nyuppladdade lok... Vettetusan dock om jag skulle klassa "BK Tag class Ma" som ny, är inte det STW's jääättegamla lok?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 21:42   #476
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej på er !

Okay, nu så har jag tänkt satsa på TANE och köpt det på DVD i en affär i Göteborg, när jag ända var tvungen att resa dit (men det är en annan historia).

Min första reaktion är att det är väldigt mycket av allt "gammalt" som inte fungerar i spelet.

Utan att ha bemödat mig läsa igenom alla tidigare inlägg så frågar jag om det finns något vägskydd som fungerar. Det är väldigt mycket rött i listan på saker och ting i Surveyorn.

Allt "JVS" och "SVS" material är rött. Det sistnämnda är oanvändbart när "main" finns, men inte bommar och signaler !!
Inte heller de "gamla goa" signalerna, typ L Block 2, R block 4 etc fungerar !!

HELA totala banan "Bensland" som jag pulat med, till och från, under lång tid, måste byggas upp på nytt. Det är en mängd saker som inte fungerar. Var kanske inget vidare köp att "satsa på framtiden". Skulle nog fortsatt med 10-an eller 12-an och väntat något år tills TANE blivit varm i kläderna.

Att bygga Svenskt är utan tvekan inte något att tänka på i nuläget. Får starta om från början och bygga Kanadensiskt.

(Hittar inte Skärmbilderna från själva TANE - var de nu sparas någonstans? Har tagit skärmdumpar och klistrat in i Photoshop istället)

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg JVSrott.jpg (76.9 KB, 72 visningar)
Filtyp: jpg svsrott.jpg (117.7 KB, 73 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 21:50   #477
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Vägskyddet, signaler m.m. finner du uppdaterade till Tane på den nya Hemsidan.

http://www.banbyggarna.se/stl/
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 02:15   #478
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

benkegbg: Har du uppdaterat spelet till den senaste versionen?
Det var mycket som funkade dåligt i dom första ver. av TANE, men problemen har blivit färre och färre efter varje uppdatering som har släppts.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 02:55   #479
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Samtliga JVS L och JVS R signaler har utgått! (Med andra ord alla tracksidesignaler som tillhör Svenolovs signalsystem) Ta bort samtliga signaler och STL-script och ladda ned dessa på nytt från STLs hemsida som Bengan länkar till. Se till att skriva över gamla saker.

Det som inte finns på sidan stödjs inte i TANE!

På hemsidan finns det moderna vägskydd och alla de moderna och äldre signaler som stödjs. Det ska vara komplett med samtliga typer av huvudsignaler, försignaler, vägsignaler osv.. Men som sagt finns inga tracksidesignaler då dessa inte fungerar helt korrekt. Det är istället master+scenery-signaler som gäller, så det kan hända att gamla banor från TS20xx måste få nya signaler. Anledningen till detta har behandlats tidigare i denna tråd.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-06-18 klockan 02:56.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 10:58   #480
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Jag använder STL-X och osynlig master, det fungerar utmärkt.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009