Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-31, 08:24   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är bra Nisse,
det finns fler saker som talar mot färdiga dubbelspår (AI-trafik m.m.).
Jag skall fila till ett enkelspårigt betongspår idag som jag laddar upp när det blir klart.

EDIT:
Gjutit betongklumpar till slipers, kan detta duga i Älvsjö ?
Preview
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20151031_0004.jpg (261.9 KB, 181 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-31 klockan 10:22. Anledning: preview
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-31, 12:35   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Per Pande Rolfsen ...

... var norsk ingenjör och patenterade 1957 sitt Panderol clips, en rälsbefästning som är helt allenarådande idag. Mitt betongspår har nu även det Panderol clips:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20151031_0000.jpg (267.3 KB, 153 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 15:39   #18
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Banan igen

En armé av utomjordingar på marsch? Eller kan det vara mini-skyskrapor?

Nej! Här handlar det om Catenary height tool av Chakz0r, ett fiffigt redskap med vilket rätt höjd och rätt placering kan ställas in för kontaktledning.

Bilden visar samtliga kontaktpunkter för Älvsjö södra bangård - d v s hur kontaktledningarna tar sig fram. Att i det här läget byta räls som Lan föreslagit gör jag helt enkelt inte. Bilden motiverar.

Rälsbytet kommer att ske från Älvsjös utfart mot Kongl Hufudstaden.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Catenary.jpg (263.0 KB, 144 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 16:25   #19
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bara du inte använder dubbelspår för då blir det omöjligt att byta till nytt spår med replace assets. Om du enbart använder enkelspår blir bytet enkelt !!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 19:28   #20
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Fy för dubbelspår (eller flera)

Hej Nisse!
Som Lan påpekade (fritt tolkat), avsky konstruktioner med dubbelspår (eller flera parallella spår)! Har själv gått i fällan att använda dubbelspår. DÅ går det inte att använda verktyget "Replace", vilket snabbt och enkelt byter ut ursprungliga spår med nya, utan att redan installerade "signal-markers" eller andra track-objects, exempelvis Catenary tool, försvinner. Ett tips som jag haft stor nytta av.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-01, 20:35   #21
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Ekv för stödet, men Nisse är en envis men duktig landskapsbyggare, så vi får väl hoppas att han lyssnar till "rörelsen"
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-20, 22:22   #22
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Från Älvsjö och upp mot Kungl- Hududstaden blir dubbelspåret i form av två enkelspår. I övrigt en färgsprakande blandning med tyngdpunkt på Ekans räls.

Älvsjö är en komplicerad station eftersom Nynäsbanan har spårvägar som korsar stambanan. Sju utfartssemaforer säkrar säker ramfart. AI-systemet fungerar över förväntan väl-.

Nu går marschen vidare p+å nyanlagt dubbelspår, typ LANs nya SWE-spår. Men då och då tvingas jag nog återgå till Älvsjö för tvingade justeringar. Bl a vägrar infartssemaforerna följa mina givna order; fel antal vingar visaNisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-21, 23:00   #23
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Årstabron

Den långa marschen från Nynäshamn till Stockholm är nära sin slutpunkt. Stockholms city är inom räckhåll sedan Årstabron har passerats.

Jag har gått igenom över hundratalet bilder av bron – och bara hittat en som visar hela bron! Det är svartvita gamla bilden här under och under den min tolkning. Därtill lite närbilder, i tur och ordning södra landfästet, ön och norra landfästet.

Ön är sig inte lik i dag. Endera har ön sjunkit eller så har vattnet höjts. En tredje möjlighet är förstås att bron tyngt ner ön. Här går får och betar. Det är kungens får som exporterats dit från Gärdet till följd av huvudstadens vargskräck.

Södra landfästet bjuder på en liten berg- och dalbana samtidigt som banan ändrar spårbredd; från fem meter till fyra. Som byggare får man inte alltid som man önskar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Old Årstabron.jpg (166.8 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg Mod Årstabron.jpg (96.6 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg Södra fätet.jpg (146.9 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Ön.jpg (127.7 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Norra fästet.jpg (168.3 KB, 92 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-22, 11:28   #24
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Härliga bilder. Snyggt jobbat.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-01, 15:46   #25
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det var 26 oktober som jag bytte Forum-tråd från ”Nynäsbanan i Trainz” till ”Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm”.

Stryk ”kanske”! Just nu befinner jag mig 54 meter fram infartsväxeln till Stockholms central.

Vägen dit har varit knepig och har redovisats. Och vägen mot målet blev ännu knepigare därför att mellan Årstabron och Riddarholmen skall Södermalm passeras under jord. I tråden ”Bergstunnel för två spår” skildrar jag hur jag gått tillväga; det svåraste projektet jag gett mig in på och dessutom,
mot oddsen, slutfört.

Resultatet har blivit en 1.593 meter lång böjd tunnel som innehåller 149 vertexcies (dom runda ringarna). Hur många utliggare för kontaktledningarna som installerats går inte att räkna. Det handlar om i storleksordningen 600, som alla placerats in exakt i tunnelväggen.

En annan knepig sak var varit bredden mellan de två spåren; tre olika att leka med, standard 5 m, broarnas amerikanska mått och Lans tunnel.

I södra infart ligger Stockholm södra station helt osynlig därför att stationen ligger under en bred väg. Ovanpå norra tunnelmynningen står ett stort hus. Det är vad bilderna här under redovisar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg S Södra.jpg (168.7 KB, 45 visningar)
Filtyp: jpg Tunnel norr.jpg (194.6 KB, 45 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009