Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-12, 00:09   #391
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Verkar som att jag missat dessa!

Om du laddar ned asset-packet från hemsidan igen så ligger de i en cdp som heter More_assets.cdp.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-12, 07:50   #392
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Tack!

Nu saknas ingenting!
Kanske datumet skulle uppdateras på assetpacken.
//Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-29, 21:39   #393
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard STL Linjestolpe problem?

STL's Linjestolpe visar inte 3-fas hög. Är det bara jag som drabbats?
Den ändrar heller inte färg. Får ett felmeddelade, se bild 4.
Jag har dubblett av STL Linjestolpe i Content Manager, men båda visar samma fel. En av dem ska bort, men vilken?
Bild 1 STL Linjestolpe, visar en knasig hög återledning.
Bild 2 STW Linjestolpe, visar normal 3-fas hög återledning.
Båda objekten är track-object.
Bild 3 STL stolpar i Content Manager.
Bild 4, felmeddelande ang. STL linjestolpe.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg STL Linjestolpe.jpg (158.8 KB, 209 visningar)
Filtyp: jpg STW Linjestolpe.jpg (149.9 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg STL stolpar i CM.jpg (102.7 KB, 208 visningar)
Filtyp: jpg STL Linjestolpe krasch.jpg (106.1 KB, 208 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-30, 00:45   #394
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Låt oss börja bakifrån! Felmeddelandet kommer fram när man stänger(arbetar?) med en propertyruta där det tillhörande objektet är borttaget(raderat).
Eftersom du får detta meddelande så kanske det är så att du arbetar med fel objekt? Det är lätt hänt, träffbilden på dessa objekt är ganska stor, man kan hålla koll på "undo" symbolen i menyraden, om den blinkar till och det inte har hänt vad man förväntade sig så kanske man har pillat på fel objekt!

Med detta sagt så kan jag se på bilderna att koden i propertyrutans "namefält" inte stämmer överens med namnkoden, "!= inmatad kod", saknas en nolla på slutet i "namefältet", detta kanske får olika betydelse hos de båda stolparna.
Om du sparar banan med olika namn namnkoden och i "namefältet" så kommer den tidigare sparade namnkoden synas nästa gång du öppnar banan.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-06-30, 20:11   #395
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har kollat själv och det är helt klart något fel med texturen till de olika återledningar. Ska be Lan kolla på det när han har tid. Under tiden kan du använda STWs original-linjestopar, de fungerar.

Jag har också dubblett av stolpen med samma namn och båda verkar ingå i det officiella paketet på hemsidan. Oklart vad det är för skillnad på dem. Lan?

Felmeddelandet är orelaterat till problemet med texturerna, se Blomssons svar.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 00:13   #396
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Ja, något fel är det. Om man startar en ny bana och provar att sätta ut en stolpe och börjar konfigurera den så uppstår spöket direkt. (Se bild där jag bara angett återtledning 3-fas hög).

Jag brukar aldrig sätta ut nollor i slutet på namnet. Endast om de finns inuti kodsträngen. Det blir inte så grötigt på kartan med en massa långa namn då.

Exempel: En stolpe skall vara "grön" och ha en "Höger utliggare, 1 center", inget annat. Blir kort och enkelt: 5 1.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hjalpkraftledning.jpg (123.2 KB, 180 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-05, 13:15   #397
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Verkar som att jag missat dessa!

Om du laddar ned asset-packet från hemsidan igen så ligger de i en cdp som heter More_assets.cdp.
Gjorde ominstallation på Tane, innan jag installerade sp2 och nu har jag installerar allt material från Banbyggarna och får en missing kuid på banan WNJ (annars allt med på övriga saker).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (275.5 KB, 152 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 00:08   #398
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Verkar vara en av Ekans snygga ommålningar på STWs byggnader som jag missat. Eftersom ingen annan verkar sakna den så skickar jag den per mail.

Kommer att uppdatera asset-packet när jag uppdaterar banan någon gång i framtiden. Förhoppningsvis missar jag inte lika mycket saker då!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-06, 09:39   #399
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Verkar vara en av Ekans snygga ommålningar på STWs byggnader som jag missat. Eftersom ingen annan verkar sakna den så skickar jag den per mail.

Kommer att uppdatera asset-packet när jag uppdaterar banan någon gång i framtiden. Förhoppningsvis missar jag inte lika mycket saker då!
Länk till den saknade kuiden.

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31327

Det gula torpet i första inlägget.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 14:42   #400
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Som ni kanske märkt så är det en del trassel med STL Järnvägstavlor igen efter uppdateringen till TANE SP2. Vi håller på att jobba på det. Det mesta har varit lättfixat, men lutningsvisarna visade sig vara lite klurigare och krävde mer jobb. Då jag ändå inte tyckt om hur de fungerat, då de både tillåtit felaktiga inställningar och hade flera inställningar som inte finns på riktigt så passade jag på att scripta om dem med ett enklare UI. Det enda man behöver göra nu är att skriva in lutning och avstånd till nästa tavla så ställer tavlan automatisk in texturer och om det ska var H eller pilsymboler samt vingarnas lutning. Har dessutom sett till att gamla lutningsvisare kommer att se likadana ut efter uppdateringen så vi inte får samma problem som med förra uppdateringen av tavlorna. Men eftersom de gamla tavlorna tillät en del felaktiga inställningar så kan jag bara garantera att de är identiska om man ställt in dem korrekt i föregående version.

Såhär ser det nya UI:t ut:

Lutningsvisare_new_ui.jpg

Men varför nöja sig där? Som jag kom på och berättade om i en annan tråd, något som Blomsson visade sig ha ruvat på i flera månader, var att man kan nyttja Trainz sökfunktion. Då kan man söka reda längs med spåret efter nästa lutningsvisare och räkna ut distansen och höjdskillnaden till den!
Entré: magisk knapp!

Lutningsvisare_snabbknapp.jpg

Genom att trycka på Framåt som är markerad i bilden så letar den reda på nästa tavla som vi ser i bakgrunden. Den räknar ut avståndet dit, 94 meter i detta fallet och den genomsnittliga lutningen 11‰. Dessa fylls då i istället för de tidigare värdena ovan. Bakåt gör samma sak, men åt andra hållet. Så man kan välja om man vill ställa in allt manuellt som i tidigare version, eller bara placera ut tavlorna och låta dem räkna ut avstånd och lutning själva.

Dessa förbättringar kommer göra livet mycket trevligare när jag ska sätta ut lutningsvisare på WNJ kan jag tala om!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-05, 19:14   #401
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Du är en riktig klurgubbe du, men du får till det helt suveränt, snyggt jobbat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 20:37   #402
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Åhh, vad smart! Har länge saknat nåt som gör det där automatiskt. Har aldrig använt lutningstavlor i Trainz då jag aldrig förstått hur de ska skyltas...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-08, 23:50   #403
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Detta kommer bli mycket lättare nu! Men byggaren måste fortfarande förstå var visarna skall placeras på banan. Hänvisar (som vanligt) till Banläran Band I (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1916), sidorna 440-443. Dessa finns att beskåda här:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/2_439-444.pdf
Dessvärre är kvalitén på scanningen inte den bästa, så Bild 580 som visar exempel på placeringen syns inte så tydligt. Men texten ger kanske lite ledtrådar om placeringen.

Kort sagt så skall början och slutet på alla backar markeras. Korta och mindre branta backar kan sammanslås till och man skriver då ut genomsnittslutningen (det är den som knappen räknar ut).

Visaren fungerar så att den vänstra vingen (den som lutningstalet står på) visar om lutningen som kommer är uppför, utför, eller om det är plan mark, vilket markeras med H för Horisontell. Trianglar uppåt eller nedåt betyder att lutningen är ringa (mindre än 5‰ men mer än 1‰). Visaren läses alltså baklänges, från höger till vänster. Så man ser på den högra vingen om man kommer från en nedförsbacke, uppförsbacke, eller plan mark samt på den vänstra vingen om man kommit fram till en nedförsbacke, uppförsbacke, eller plan mark.

Sedan gäller det förstås att förstå vad stigning med 7‰ betyder. Promille betyder ju per tusen, så en stigning med 7 promille betyder att spåret höjer sig 7 meter var 1000:e meter (= 7 mm per meter).

Har du eller någon annan funderingar så är det bara att fråga!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 16:02   #404
crille40
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Borås
Inlägg: 139
Standard

Kanske till och med jag kommer sätta u tavlor

/Crille
crille40 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-08-09, 22:45   #405
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag har redan från Trainz 2006 använt mig av lutningstavlor på samtliga mina banor. Lutningsstolparna, modell äldre, är hämtade från STW, som Ekankal har fixat till så att de fungerar även i TANE. Stolparna är till skillnad med STL:s, sorry LAn, väldigt tydliga med vingar i tre lägen.

Men att lägga in lutningsstolparna rätt är inte lätt. Först skall man klura ut mellan vilka höjder stolparna skall gälla. Sen skall höjdskillnaden räknas ut - exempelvis från A 50 meter till B 60 meter, vilket gör 10 meters höjdskillnad.

Sen sträckan räknas ut, vilket inte är världens enklaste sak. Vill någon veta hur är det bara att efterlysa bruksanvisning.

Nästa steg kan vara nog så knepigt om man inte har en räknemaskin tillgänglig. Räkna så här: Höjdskillnaden dividerad med avståndet gånger 1.000 vilket ger lutningen i promille.Pröva med penna och papper: 5,72:534x1.000.

Därmed sagt att Korvtigers "uppfinning" är minst sagt välkommen. Varje bana ska ha lutningstavlor, det är ett måste. Så ock för mig som fortsätter den mödosamma vägen i 2010. Modell Korvtiger underlättar avsevärt för TANE-byggarna.

Men att klura ut var stolpen skall stå är lika svårt i TANE som i 2010.

Tips: En plan sträcka, ex. en bangård, betecknas med att tjänstgörande vinge står i 45 graders vinkel med bokstaven H.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009