Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-19, 13:44   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Automatisk/manuell dörrkontroll (TRS2006)

Jag presenterar informationen för dörrkontrollen under den här rubriken eftersom det inte skall diskuteras så mycket under Downloads-rubriken. Denna rule kan laddas ner från 'Downloads' och eventuella frågor ställs i den här tråden.

Översikt

Detta är en ”rule” (regel) skriven för TRS2006 som är tänkt att kunna användas generellt till alla tåg som har animerade dörrar. Den kan också hantera stationer som har passagerarstöd så att du kan t.ex. förhindra påstigning och/eller låta dörrarna vara öppna tills det är dags för avgång. Dessutom kan den hantera dörrarna automatiskt vid stationer som inte har passagerarstöd. Du bestämmer själv nivån på automatiken, från helt automatisk till helt manuell.

Finesser
• Öppnar/stänger dörrarna automatiskt/manuellt varhelst du själv vill.
• I manuellt läge kan du tillåta endast avstigning (stationer med passagerarstöd)

Hela paketet består av
• MSL Door Control - the rule, nedan kallad DC.
• MSL Control Library - rutiner för att hantera knappanelen.
• MSL Trackmark - en klonad variant av Auran’s original TrackMark.


MSL Door Control (kuid: 177292:200010)
För varje tåg som skall ha denna dörrkontroll måste du i Surveyor öppna en ny instans av DC. Inställningarna, egenskaperna (properties) för DC är som följer:

1. Alla vagnar (dörrar) i tåget hanteras av loket, så du måste ange vilket lok som denna DC är knuten till.
2. Show button panel. Om du vill visa knappanelen i ’driver’ så markerar du denna ruta. Här kan du också bestämma positionen på panelen.
3. Automatic door opener. Om du vill att dörrarna skall öppnas automatiskt när tåget stannat vid en station markerar du denna ruta.
4. Automatic door closer. Om du vill stänga dörrarna automatiskt efter påstigning eller en viss tid, markera denna ruta.
5. Use Regina type doors. Detta är en special variant för nuvarande version av Regina endast. Läs mer om de olika varianterna nedan.
6. Use MSL compatible doors. Läs mer om de olika varianterna nedan.
7. Show driver information. Om markerad, öppnas ’Message Window’ i driver och ger en del nyttiga meddelanden till föraren.
8. Show additional information. Visar lite mer teknisk information om banan och stationerna. Är främst avsedd för lagring av information i log filen, för utvärdering av problem som kan uppstå.

Varianterna (modes) som kan väljas är 3 st. Regina, MSL eller ingen alls. En förklaring till varför det finns 3 olika varianter är kanske på sin plats. Att det finns en Regina variant kanske inte behöver förklaras, för den är ganska unik. Den använder strömavtagarens skript för öppna/stänga dörrarna, men jag har ändå valt att behålla den för att det är en fin modell och när man kör den manuellt fungerar den ganska bra med DC trots att den öppnar dörrarna på båda sidorna. MSL varianten är den absolut bästa av de tre. Den kräver dock en del av er användare för att få den att fungera, men det är inte svårt och det är väl värt att testa.

Svårigheten med denna regel har varit, och är fortfarande, stationerna som har passagerarstöd. De bestämmer när tåget skall öppna dörrarna, och sköter om av och påstigning. Stationer med passagerarstöd fungerar som övriga industrier i Trainz.
När man använder DC så blockeras av och påstigning, men att förhindra att dörrarna öppnas går inte. Det är alltså DC (loket) som sköter om dörrarna och av/påstigning. För att förhindra att dörrarna öppnas av stationen så måste man vidta en mer drastisk åtgärd. Mer om detta finns att läsa i PDF-filen som går att ladda ner från Downloads.

Om man inte väljer någon av varianterna (Regina eller MSL) kommer DC att fungera som följer. I och med att stationerna envisas med att öppna dörrarna när du stannat så kommer dörrarna alltid att öppnas och stängas även om du valt manuellt läge. Passagerarna kommer dock inte att kliva ombord förrän DC har tillåtit detta och du kan fortfarande manövrera dörrarna manuellt.

Om du väljer Regina finns inte ovanstående problem. Regina lever i sin egen värld och ignorerar totalt vad stationen säger. För att tala om för Regina att man har stannat vid en station finns en speciell TrackMark. Den används också för de andra moderna och den beskrivs mer i detalj i PDF-filen.

Om du väljer MSL så ignoreras stationens dörröppning liksom Regina. För denna variant krävs en liten modifikation i vagnens config.txt fil. Det som behöver ändras i config.txt finns att läsa om i PDF-filen.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_001.jpg (144.4 KB, 380 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-08-24 klockan 22:59.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 06:33   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Exclamation Några kända problem med DC.

Använd INTE DC till C20, version 05. Jag har provat DC på C20_v04 och C20_v05 och konstaterat att version 05 inte fungerar alls med DC, medan version 04 fungerar perfekt. Faktum är att C20_v05 inte fungerar så bra ihop med SP2-stationer över huvud taget. Då C20 och stationen försöker manövrera dörrarna samtidigt så blir det kaos när också DC försöker göra detsamma. Jag har tittat på koden för C20 och det är upplagt för konflikter.

Använd heller INTE DC på två lok i samma tåg. I nuvarande version, 2.62, kan man inte ha ett lok i vardera änden med varsin DC. Detta kommer att åtgärdas i nästa version, så att man kan skifta lok i driver utan att problem uppstår.

Edit: Åtgärdad. Se nästa post.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-08-26 klockan 20:12.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 23:11   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Automatisk/manuell dörrkontroll (TRS2006)

Ny version igen, 2.63, förmodligen den slutgiltiga i detta utförande. Men kom gärna med ideer om förbättringar. Två större funktioner har tillkommit i denna version (finns också att läsa om i den uppdaterade PDF-manualen).

Nytt i MSL Door Control: Om du har ett lok i vardera änden på tåget så kan denna version av DC hantera detta när du är i Driver. I Surveyor väljer du bara ETT lok som tidigare, det lok som är först i tågets färdriktning. När du är i Driver kan du ändra körriktning på vanligt sätt eller genom Turnaround funktionen i MSL Trackmark. DC som är knuten till själva tåget känner av detta och det nya loket tar över dörrarna.

Nytt i MSL Trackmark: Turnaround train som skiftar förarhytt och körriktning.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_003.jpg (127.3 KB, 341 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-08-26 klockan 20:14.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 04:22   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Fråga från Affe

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Sevnolov... Jag fattar inte hur man instellerar din dörrkontroll... Jag försöker få in den i DC menun men den kmr inte in.... Hjälp tack!!
Innan jag svarar vill jag veta om du har TRS2004 eller TRS2006. Läs också ovastående inlägg.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:29   #5
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag har TRS06 ... Jag försöker installera det in i spelet ... sedan när jag startar trainz så finns inte funktionen i "edit siesson"...har läst adobe men försår ännu inte varfö jag inte får in det
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-01-20 klockan 10:33.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 12:42   #6
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Jag har TRS06 ... Jag försöker installera det in i spelet ... sedan när jag startar trainz så finns inte funktionen i "edit siesson"...har läst adobe men försår ännu inte varfö jag inte får in det
klicka på "Edit seasson rules" i Surveyor. (Den knappen som ser ut som ett papper), Sen klickar du på "Add". Där finns dem.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 12:45   #7
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Robban... det e det som är problemet jag klickar på add sedan så kommer det inte framm någon sak... det e bara de 3 vanlig rulen som finns det kommer inte fram någon ny när jag klickar på "MSL Door controle lr vad den hette"

Kan du hjälpa mig med det problemet??
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 12:51   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Jag har TRS06 ... Jag försöker installera det in i spelet ... sedan när jag startar trainz så finns inte funktionen i "edit siesson"...har läst adobe men försår ännu inte varfö jag inte får in det
Starta Surveyor och välj "Edit Session" från menyn uppe i vänstra hörnet.
Lägg till en ny (Add) "MSL Door Control".
Välj edit och redigera egenskaperna för kontrollen.
Spara.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg EditSession.jpg (22.4 KB, 256 visningar)
Filtyp: jpg DoorControl.jpg (121.3 KB, 256 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2007-01-20 klockan 14:35.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 13:03   #9
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Det är på EDIT SEISSON menyn jag inte får in controllen... lr hur menar du??
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 14:34   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Det är på EDIT SEISSON menyn jag inte får in controllen... lr hur menar du??
Om jag förstår dig rätt så ser du inte kontrollen i denna meny...eller?
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DoorControl_2.jpg (105.1 KB, 250 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 15:39   #11
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Jag har TRS06 ... Jag försöker installera det in i spelet ... sedan när jag startar trainz så finns inte funktionen i "edit siesson"...har läst adobe men försår ännu inte varfö jag inte får in det
Om du öppnar Content Manager Plus (CMP), finns det något under fliken Open for Edit? Om ja, markera det som finns och tryck CTRL + M. Stäng sedan CMP och starta TRS2006, fungerar det då?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 16:15   #12
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Joo jag ser controllen i den lilla rutan men jag ser den sedan inte i den stora rutan när jag väljer den!!
Nej tyvärr rojje!!
Jag får inte in den i EDIT SIESSON menyn... jag har commitat och open for editat men får inte in den i spelat !
__________________


Senast redigerad av Affe den 2007-01-20 klockan 19:38.
Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 04:07   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
Joo jag ser controllen i den lilla rutan men jag ser den sedan inte i den stora rutan när jag väljer den!!.....
Då vet jag inte vad det kan bero på. Kan du lägga till andra regler (rules) utan problem?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 12:05   #14
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Question

Andra kan jag tilllägga men det e bara en enda som inte funkar och det är "MSL Door Control"...Är det en rule jag måste tilllägga extra för att dörrkontrollen ska funka eller??
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009