Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-02, 20:01   #61
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Bengan:

Jag installerade den versionen av Xoa4: orna som ligger på hemsidan och har testkört samtliga manövervagnar till Xoa4 och Xoa7-serierna men jag kan inte få en endaste av dem att röra sig ur fläcken utan att ha en tillkopplad motorvagn, vare sig i CAB-mode eller DCC. Låter väldigt mystiskt då samtliga av dessa har min vagnsengine-config <kuid:328014:1043> Engineconfig 4 axlar bromsad KKP.

Är du säker på att du laddat ned senaste versionen av dessa från hemsidan och inte har en gammal version av cdp-filen?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 20:40   #62
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Är texturfilerna till Dg-loket sprade i fel format? De fungerar nämligen inte i mitt Trainz 2010, Trainz Mesh Viewer varnar för att de inte är sparade i 24-bits TGA eller något liknande (problemet fixade jag lätt, men vore kul om en fungerande version finns på hemsidan )
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 21:58   #63
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hur det fungerar i TS2010 och tidigare tror jag inte varken jag eller Korvtiger orkar hålla på att testa. Det viktiga är att de fungerar i TANE !!!

Arkeologiska problem får ni fixa själva, precis som du gör !!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 22:19   #64
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bengan:

Jag installerade den versionen av Xoa4: orna som ligger på hemsidan och har testkört samtliga manövervagnar till Xoa4 och Xoa7-serierna men jag kan inte få en endaste av dem att röra sig ur fläcken utan att ha en tillkopplad motorvagn, vare sig i CAB-mode eller DCC. Låter väldigt mystiskt då samtliga av dessa har min vagnsengine-config <kuid:328014:1043> Engineconfig 4 axlar bromsad KKP.

Är du säker på att du laddat ned senaste versionen av dessa från hemsidan och inte har en gammal version av cdp-filen?
Är dom senaste från hemsidan. Jag tog bara bort manövervagnarna och installerade på nytt. Provar att radera enginefile imorgon och installerar den på nytt. Kanske den ligger kvar och spökar efter open Edit och submit, så att den gamla blir kvar.
__________________
Bengan
Bengan besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 22:21   #65
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Hur det fungerar i TS2010 och tidigare tror jag inte varken jag eller Korvtiger orkar hålla på att testa. Det viktiga är att de fungerar i TANE !!!

Arkeologiska problem får ni fixa själva, precis som du gör !!!!
Så TANE klarar av annat än 16 och 24-bits-TGA texturer alltså?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 23:41   #66
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Blev test redan ikväll. Samma resultat, manövervagnarna går att köra utan motorvagn.

SJ_Xoa7_TS20xx_TANE hemladdad från hemsidan efter uppdateringen den 28/3-2016 och SJ_Xoa4_BJ_Xa_TS20xx_TANE 29/3-2016.

Hur dom fungerar i Cab-läge har jag ingen koll på, men när du testade i DCC-läge.

Satte du då dit en förare i både manövervagnen och motorvagnen eller var det bara förare i motorvagnen och att du sedan kopplade av manövervagnen, så att föraren blev kvar i motorvagnen.

Testa utan att sätta ihop dom och med en förare i varje vagn.
__________________
Bengan
Bengan besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 00:07   #67
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tga-formatet stödjer flera sorters bit-kodning, dessa är de man ser idag:
16 bitar (5 bitar per kanal i RGB samt en Alpha-bit)
24 bitar (8 bitar per kanal i RGB, standard för vanliga färgbilder)
32 bitar (samma som 24 bitar, men med 8 extra bitar för en alphakanal)

Alla dessa stöds i både TS2010 och TANE mig veterligen.

Alla texturerna till Dg är i 24-bitars tga-format och det ska fungera i både TANE och TS20xx. Men texturerna till Dg (men ej till Ds) är RLE-encodade (en typ av ganska ineffektiv, men väldigt simpel komprimering) när jag kikar närmare på dem nu. Antagligen så är det detta som TS2010 klagar på.

Eftersom detta var väldigt lättfixat så har jag tagit mig tid att uppdatera paketet på forumet med okomprimerade texturer, så det borde fungera fint i både TANE och TS20xx nu.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 00:57   #68
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Nej du Bengan, jag blir inte klok på det här. Har försökt igen, men det enda jag lyckats med är det motsatta, att manövervagnen förhindrar själva motorvagnen från att röra sig:

1. Jag skapar en ny bana.
2. Jag drar ut två bitar spår
3. Jag placerar ut en Cox7 på det ena spåret och en Xoa7+Cox7 på det andra
4. Jag väljer Quickdrive
5. Jag väljer DCC-mode i menyn
6. Försöker köra enbart manövervagnen (som har blivit tilldelad en förare) Men reglaget hoppar tillbaka till 0 så fort jag försöker vrida på det för att jag inte har någon tillkopplad motorvagn -> släpvagnen går inte att flytta ur fläcken. Strömavtagaren går inte att fälla upp då manövervagnen saknar sådan.
7. Försöker nu flytta Xoa7+Cox7 tåget. Samma sak som på Cox7:an. Fäller sedan upp Strömavtagaren, DCC-kontrollen går nu att vrida runt utan att den hoppar tillbaka till 0, så långt helt korrekt. Men tåget kommer bara upp i 2km/h
8. Jag kopplar ifrån Cox7 från Xoa7:an och motorvagnen sticker iväg som en pil.
9. Den frånkopplade manövervagnen står där den står, går inte att rubba, ens efter att en lokförare tilldelats den.

Kan inte återskapa ditt problem Bengan men vi verkar ha ett annat, att manövervagnen bromsar fast motorvagnen när de är ihopkopplade. Misstänker någon konflikt mellan att Trainz tolkar manövervagnen som ett lok, men att vi ser den som en vagn. Måste kika närmare på detta.
Men Cab-mode fungerar utmärkt! Du får väl lära dig att köra tåg på riktigt, så du faktiskt kan utnyttja all scriptfunktionalitet som Svenolov implementerat!

Är det någon annan här som har testat och upplever samma problem som Bengan?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 11:27   #69
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tga-formatet stödjer flera sorters bit-kodning, dessa är de man ser idag:
16 bitar (5 bitar per kanal i RGB samt en Alpha-bit)
24 bitar (8 bitar per kanal i RGB, standard för vanliga färgbilder)
32 bitar (samma som 24 bitar, men med 8 extra bitar för en alphakanal)

Alla dessa stöds i både TS2010 och TANE mig veterligen.

Alla texturerna till Dg är i 24-bitars tga-format och det ska fungera i både TANE och TS20xx. Men texturerna till Dg (men ej till Ds) är RLE-encodade (en typ av ganska ineffektiv, men väldigt simpel komprimering) när jag kikar närmare på dem nu. Antagligen så är det detta som TS2010 klagar på.

Eftersom detta var väldigt lättfixat så har jag tagit mig tid att uppdatera paketet på forumet med okomprimerade texturer, så det borde fungera fint i både TANE och TS20xx nu.
Perfekt! Och tack för förklaringen. Det är som du säger RLE-grejen som TS2010 klagar på, den är nämligen standarnd som när man sprar som TGA i GIMP så har lärt mig den vägen att det inte fungerar. Kul dock att TANE klarar av det, kan spara någon sekund i extraarbete

Ska pröva manövervagnarna senare idag och se om de fungerar.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 12:53   #70
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Manövervagnen verkar fungera som den ska för mig, den står helt stilla och är orubbar med både modelltågskontrollen och i Cab-mode. Motorvagn+manövervagn funkar också jättebra och verkar inte vara så seg i starten för mig.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 16:29   #71
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Förstår inte, varför dom går att köra hos mig. Egentligen inget stort problem för mig, då jag ändå ska ha dom ihop kopplade, men det känns fel på något vist.

Samma fenomen har jag på alla manövervagnar, att dom går att köra med AI-förare i till Drive to Trackmarker (x). Samma sak med Dm3 mellandel och X31.
På Dm3 mellandel och X31 mellandel, så borde inte dom vara körbara utan manövervagn eller Dm-loket A/B och att det inte borde gå att sätta dit en förare i dessa

Kan sätta ut AI-förare i allt, förutom mellanvagnarna till X9. Så dom två är OK för mig.

Xoa5/X5 kan jag sätta ut AI förare i båda manövervagnarna och i mellanvagnen. Här är båda manövervagnarna körbara, men själva mellanvagnen går inte att köra (Ok, att mellanvagnen inte kan köra utan manövervagn, men ska det gå att sätta ut en förare i den?).

Kan koppla ihop vagnarna med varandra, bortsett från Xoa5/X5. Xoa5/X5 stannar ca:25 meter från mellanvagnen, när den får order att koppla till den, sen är det tvärstopp. Tar jag bort ordern och vill koppla ihop själv via hastighetsvredet. Så går vredet tillbaks till 0 direkt (som det ska, utan ström). Med en massa klickande på vredet, så fick jag manövervagnen att förflytta sig dm för dm till mellan vagnen och när jag väl hade kommit fram och fått dom ihop kopplade, så fungerade dom som dom ska.

Nu är ju frågan, ska det egentligen gå att sätta en förare i mellandelen till Dm3, X31 och mellanvagnen till X5 (finns ju ingen förarplats där) och dom borde ju inte vara körbara utan Dm A/B och manövervagn. Samt att manövervagnarna inte borde vara körbara utan motorvagnen.

Är det verkligen ingen annan, som har detta fenomen?

Det är som sagt, inget större problem för mig. Då jag ändå ska ha dom ihop kopplade. Men om det är som korven skrev, att dom ligger och bromsar emot varandra, så är väl detta inte bra.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (149.3 KB, 109 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (299.9 KB, 107 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 17:43   #72
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Prövade precis dessa varianten med vredet och kom fram till samma sak.

5. Jag väljer DCC-mode i menyn
6. Försöker köra enbart manövervagnen (som har blivit tilldelad en förare) Men reglaget hoppar tillbaka till 0 så fort jag försöker vrida på det för att jag inte har någon tillkopplad motorvagn -> släpvagnen går inte att flytta ur fläcken. Strömavtagaren går inte att fälla upp då manövervagnen saknar sådan.
7. Försöker nu flytta Xoa7+Cox7 tåget. Samma sak som på Cox7:an. Fäller sedan upp Strömavtagaren, DCC-kontrollen går nu att vrida runt utan att den hoppar tillbaka till 0, så långt helt korrekt. Men tåget kommer bara upp i 2km/h
8. Jag kopplar ifrån Cox7 från Xoa7:an och motorvagnen sticker iväg som en pil.
9. Den frånkopplade manövervagnen står där den står, går inte att rubba, ens efter att en lokförare tilldelats den.

Men när jag ger AI-förarna kommandot Drive to Trackmarker (X). Då kör manövervagnen dit med AI-förare utan motorvagn.

Manövervagn X31 går att köra om man fäller upp strömavtagare, fast denna saknas på manövervagnarna.

EDIT: X31 mellanvagn går att köra, när strömavtagare fälls upp, fast manövervagn saknas. X5 mellanvagn. Strömavtagare går inte att fälla upp utan manövervagn, så X31 mellanvagn borde ha samma funktion.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2016-04-03 klockan 17:48.
Bengan besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 00:42   #73
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vad är det för versioner och build-nummer på Trainz ni har testat det här på, Bengan och Jockes? Har ni båda laddat ned STL Source från hemsidan?

Dagens nyheter på hemsidan:
* STWs spårpaket (vill minnas att jag uppdaterade detta till TS2010)
* Mitt smalspårspaket + två rail-only spår för 1435mm spårvidd
* LAns uppdaterade växelklotspaket
* Malmlokshytt
* Malmtågsväxellok littera Od
* Det avskydda persontågsloket Pb
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 04:24   #74
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tane. Build 81296, 4.3.

Provade i DCC precis som du. Hastighetsvredet fjädrar tillbaks direkt på manövervagnen utan motorvagn. Går inte att fälla upp strömavtagaren, då det inte finns någon att fälla upp.

Så vagnarna fungerar helt OK, så långt. Men så fort vagnen har en AI-förare och denne får en order till att köra hit eller dit, så struntar vagnen i om den har en strömavtagare eller motorvagn tillkopplad.
__________________
Bengan
Bengan besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-04, 07:00   #75
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Önskemål till smalspårspaketet.

Gatuspår 891mm. Tänkt försöka mig på Roslagsbanan och då ska den gå hela vägen ner till Humlegården från Östra och då behöver jag gatuspår.
__________________
Bengan
Bengan besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009