Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-30, 19:04   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard En bit av Värmland för Trainz 2010

Hej!

Vill bara meddela att jag snart kommer att publicera en rutt för Värmland under denna tråd.
Den är baserad på mitt tidigare inlägg "DEM-karta med Kil i navet".
Kartan är densamma som för Trainz 2009 som publicerades i den tråden, men nu omarbetad för Trainz 2010, version 3.3, build 43434.
Räls har lagts mellan de större orterna, några småstationer har lagts till (fast långt ifrån alla) och större sjöar är fyllda med vatten. På en del ställen finns också vägar utlagda. Så håll utkik här för den kommer snart.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:01   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej igen!

Här är en bit av Värmland. Banan är ofullbordad. Det vill säga den obearbetad och saknar all "kosmetika" såsom hus, vägar, träd, buskar och så vidare.

Den är skapad med hjälp av höjddata från en satellit. Program som använts är Radio Mobile och HOG. Räls är utlagd, ungefär som jag tror det är i verkligheten. Lite vägar här och där. Kanske något grästrå och sten men mycket återstår att göra. Jag har bara "duttat" lite vegetation så det är långt ifrån klart.

Du kan fortsätta med att lägga ut hus, vägar, träd, buskar och så vidare. Alltså, allt efter din egen fantasi, eller försöka återskapa efter verkligheten med hjälp av Eniros eller Googles kartor.

Jag har inte haft för avsikt att banan skall vara exakt efter verkligheten utan bara som ett projekt att jobba vidare med.
Jag har lagt ut lite stationer här och där ungefär som de ligger (eller låg) i verkligheten. Men inte alla stationer finns med, så du får lite jobb att söka rätt på dessa.

Naturligtvis får du också försöka återskapa de industrier som saknas i rutten. Det kan vara allt från Pappersbruk till Gruvor. Senare kommer jag kanske att publicera rutten igen, och då komplett med all vegetation, vägar, industrier, stationer och så vidare.

Jag vet inte heller om det skall vara dubbelspår eller enkelspår på vissa ställen. Banan är inte heller elektrifierad, utan du får själv sätta ut stolpar och dra ledningar. Ja, med andra ord så är det jättemycket att göra !

Hela rutten omfattar järnvägslinjer mellan Arvika i väster och Kristinehamn i öster. Torsby i norr och Åmål i söder. Se karta i mina tidigare inlägg.
Rälsen jag använt är TSM Track <kuid2:293946:100502> som jag också lagt med i mappen där banan ligger på MediaFire. I mappen ligger också en del andra saker som kanske behövs, men om det fattas ytterligare saker så är de inte viktiga. Du måste ändå måla om marken och lägga ut hus, vägar, träd och så vidare.

Jag har använt mig av svenskt material för det mesta. Stationerna är dock engelsk, AJS invisible station med flera. Regionen är Sweden Region Deskgrunt <kuid:189041:1022>. Det mesta ligger i mappen.
Du kan också enkelt byta ut saker i Trainz 2010 till dina egna favoriter. Gå in under Main menu, Replace assets...

Här är några skärmbilder på rutten. Som du ser är ballasten lite hur som helst. Det beror på att när jag gjorde kartan så lade jag ut ballast ungefär där rälsen skulle gå. Sedan lade jag ut rälsen och på en del ställen rätade jag ut den och ballasten kom då att hamna utanför.

Du kan också se att det ser lite zig-zag formad ut på vissa ställen. Det beror på att jag ändrade upplösningen från 10 till 5 m i surveyorn. När du målar underlaget så blir det bättre i 5 meter än 10. Du ändrar det genom att högerklicka på "Add ground". Se sista bild.

Övriga bilder är från Torsby, Arvika, Edane, Kil, Kristinehamn och tunnlarna vid Brunsberg.

Lycka till med ditt byggande. Hör gärna av dig med kommentarer och hur det går. Skicka det i så fall i ett annat forum, inte här i Download.

HÄR ÄR LÄNKEN till filerna som ligger på MediaFire. Den är rätt stor så ha tålamod om det tar tid att ladda ner alltsammans. Kil.cdp är själva rutten och Värmland runt.cdp är en session. Resten är kanske vad som behövs.

Hälsningar
 
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Torsby.jpg (53.5 KB, 419 visningar)
Filtyp: jpg Arvika.jpg (49.7 KB, 420 visningar)
Filtyp: jpg Edane.jpg (44.0 KB, 419 visningar)
Filtyp: jpg Kil karta.jpg (98.9 KB, 419 visningar)
Filtyp: jpg Kristinehamn.jpg (68.2 KB, 420 visningar)
Filtyp: jpg Brunsbergtunnlar.jpg (55.4 KB, 419 visningar)
Filtyp: jpg Ändra upplösning.jpg (49.2 KB, 412 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 10:09   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard KORRIGERING beträffande region

Hej!

Jag har upptäckt att det inte kommer några bilar när man använder Region Sweden av Deskgrunt.

Det är för att den är gjord för en äldre version av Trainz. Jag har skapat om den lite och kallat den för Region Sweden Benkegbg. Hoppas det fungerar bättre.
Den ligger tillsammans med alla de andra filerna på MediaFire.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 17:08   #4
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

man kan anvenda tågab loken till kristinehamn?
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 18:33   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Förstår inte riktigt din fråga
Det går att använda alla tåg som finns i spelet du har i datorn.
Skapa din egen session och välj det tåg du tycker bäst om.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009