Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-27, 20:21   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Lägga till newS nya spår till SE Wire trackrule

Någon som vet hur man kan lägga till newS nya betongspår till SE Wire trackrule? Det skulle var till stor hjälp i bygget av Jönköpingsbanan.
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 20:47   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Går det inte ta båda delarna? Jag använder båda till Bergensbanen.

Senast redigerad av Totte den 2014-12-27 klockan 20:50.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 21:12   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det är inte bra att använda båda delarna. Det kan skapa kaos i scenario-byggen, har jag hört...

I Dalabanan kör jag med en (medan i fantasirutten Bergspasset kör jag med två, de ska dock fixas senare...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 22:20   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Det är inte bra att använda båda delarna. Det kan skapa kaos i scenario-byggen, har jag hört.
Du har hört men inte provat! På vilket sätt? Annars måste jag kasta bort Bergensbanen.

Senast redigerad av Totte den 2014-12-27 klockan 22:42.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-27, 23:16   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag kan prova! eftersom jag gjorde samma misstag på Bergspasset.

Men det finns en lösning, så du behöver inte kasta bort bergensbanan...

på RW_Tools hemsida ska det finnas en tutorial om hur man byter track rule... jag kan kolla mer i det senare och se hur jag gjorde tidigare när jag verkligen virrade ihop de båda track rulen på bergspasset.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 01:11   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

För att förtydliga så bygger jag nu med newS nya betongspår men jag använder ändå SE Wire trackrule. Det verkar fungera, men om man vill ändra spårtyp på redan lagda spår så går det bara att välja mellan de spårtyper som ingår i samma trackrule.

Om någon kunde lägga till newS spår så att de blir valbara i SE Wire trackrule skulle det underlätta.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-16, 16:16   #7
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Till slut har jag själv lyckats lägga till newS spår i SE Wire track rule. Filen bifogad!
Bifogade filer
Filtyp: rar SE Wire Track rule med newS betongspår.rar (1.8 KB, 14 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 21:36   #8
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Till slut har jag själv lyckats lägga till newS spår i SE Wire track rule. Filen bifogad!
Det fungerar hur bra som helst!



Men dock finns det en hake..

__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2016-07-15 klockan 21:37.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-15, 22:38   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

newS spår har ett fel, de lutar inte i kurvorna. Hoppas bara han fixar åt detta.

Senast redigerad av Totte den 2016-07-15 klockan 22:40.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-16, 04:02   #10
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Nu är jag långt ifrån expert på hur det här funkar, men har lutningen verkligen nåt med trackrule att göra? Minns att jag har läst att för att få mjuka övergångar till lutande spår så måste man bygga spåren med "easements"-funktionen, vilket är ett verktyg som jag aldrig riktigt har blivit vän med.

I alla fall kan vi ju konstatera att det går att ändra egenskaperna för en trackrule, så om det i framtiden dyker upp någon lösning på spårlutningen så borde det inte vara svårt att uppdatera trackrulen och sedan justera redan lagda spår.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-16, 10:29   #11
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Nu är jag långt ifrån expert på hur det här funkar, men har lutningen verkligen nåt med trackrule att göra? Minns att jag har läst att för att få mjuka övergångar till lutande spår så måste man bygga spåren med "easements"-funktionen, vilket är ett verktyg som jag aldrig riktigt har blivit vän med.

I alla fall kan vi ju konstatera att det går att ändra egenskaperna för en trackrule, så om det i framtiden dyker upp någon lösning på spårlutningen så borde det inte vara svårt att uppdatera trackrulen och sedan justera redan lagda spår.
Då måste man väl lägga nya spår om man vill byta trackrule?
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-16, 12:50   #12
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlexSuperHD Visa inlägg
Då måste man väl lägga nya spår om man vill byta trackrule?
Nja, inte nödvändigtvis. Vad jag menar är att det går ju att ändra egenskaperna för en track rule (som jag gjort med SE Wire och lagt till newS spår). Sedan kan man i editorn redigera redan lagda spår (t.ex. byta spårtyp till newS spår). Dock vet jag inte om det är en metod som fungerar för att fixa till lutningen.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009