Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 21:30   #16
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Sagan om Trainz

Nu börjar det likna H.C. Andersens saga om "Gåsen och Kungens sädesåker":
"Det var en gång en gås som sprang omkring och trampade ner säden på kungens veteåker, så kungen anställde en jägare som skulle skjuta gåsen, men det visade sig att jägaren for runt och trampade ner ännu mer. Så för att slippa detta anställde kungen fyra bärare som bar jägaren på en platform runt i vetefältet"

Tror ni det hjälpte?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 22:46   #17
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Post

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Detta är i sanning en snårskog av motsägelsefulla incitament :

Svenolov har försökt reda ordning i detta med en lista över Trainzversioner och builds som han lagt upp för ett tag sedan.
Jag tar mig friheten att kommentera listan här och nu:
  1. Allt innan TS2009 är helt "Obsolete" och totalt oandvändbart idag!?
  2. TS2009 vers. 3.3, SP4, Build 44653 bör fungera eftersom den är vers. 3.3 och alltså kompatibel upp med och till TS2010, vers. 3.3, SP3, Build 49933 !?
  3. Vilka buggar som är fixade i TS2010, SP3, Build 49933 vet jag inte men finns väl(?) dokumenterade på Trainz Forum ?
  4. TS2010, vers. 3.3, Build 44088 var en s.k. "Hotfix" d.v.s. en snabb tillrättning av fatala fel i Build 43434. Denna version (Build) fungerar bra för mig (Windows XP Professional och 32 bitars processor).
  5. TS2010, vers 3.4, MP version, Build 49938 var väl ett misslyckat försök att introducera Multiplayer i redan i TS2010???
  6. Ts2009, vers. 3.3 vet jag inget om???
Detta notationssystem anser jag vara ren nys som möjligen har betydelse för programmerarna på N3V men bara gör livet surt för oss (vanliga) användare!!!!????

Allt vi vill är väl att kunna ha nöje och utbyte av vår hobby utan att behöva fördjupa oss i Trainznummer, versionsnummer, ServicePack nummer eller Buildnummer!?

Tack för ordet:
Nej LAn, det är ingen snårskog av motsägelsefulla incitament.

Ordning och reda är det, både från N3V och mig. Endera har du inte förstått vad jag försöker påpeka, eller så är du så inkapslad i din egna värld/installation så att du inte kan, eller vill, se alla andras problem.

Jag ska försöka besvara dina punkter - kontra min tabell (och varför den finns upplagd under Downloads).

Punkt 1. Allt innan TS2009 är helt "Obsolete" och totalt oandvändbart idag!? Du ställer en fråga samtidigt som du påstår att allt gjort innan TS2009 är oanvändbart. Så är det ju inte, det är här Trainz Version numret visar motsatsen. Tabellen visar vilken version du har. Alla objekt som har lägre/samma versionsnummer är kompatibel med din version.
Punkt 2. Det fungerar!
Punkt 3. Ja, det finns dokumenterat.
Punkt 4...6. Dessa punkter beskriver typiskt den installation kontra sin manskin man har. Så det är helt individuellt.

"Detta notationssystem anser jag vara ren nys som möjligen har betydelse för programmerarna på N3V men bara gör livet surt för oss (vanliga) användare!!!!????"
Tvärtom! Det är just detta vi ska beakta. Om vi bortser från detta faktum så får vi problem. Det handlar bara att ta till sig informationen - och förstå den. Det här är inte nys!

"Allt vi vill är väl att kunna ha nöje och utbyte av vår hobby utan att behöva fördjupa oss i Trainznummer, versionsnummer, ServicePack nummer eller Buildnummer!?"
Jo, visst vill vi det! Det är därför du bara ska ange till vilken Traniz Version som du byggt objektet för.

EDIT: Din liknelse om "Gåsen och Kungens sädesåker" var i och för sig bra, men den ignorerar jag för tillfället.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-18 klockan 23:28.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 08:44   #18
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Svenolov,
du har säkert rätt, du är ju mycket mer beroende än jag av detta.
Att inte senaste patchen (49933) fungerade bra beror väl på att jag kör XP på 32-bitars processor
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 15:52   #19
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack Svenolov,
du har säkert rätt, du är ju mycket mer beroende än jag av detta.
Att inte senaste patchen (49933) fungerade bra beror väl på att jag kör XP på 32-bitars processor
Jag upplever lite av samma problem med build 49933 (jag kör också trainz under operativsystemet XP, då jag tycker det fungerar bäst). Jag har två datorer, med olika versioner installerade. På denna dator, som jag skriver detta inlägg på, har jag build 44088. Den fungerar mycket bättre när man utvecklar skript/objekt. Hur det är att använda alla funktioner Surveyor har jag ingen uppfattning om, ännu.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009