Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-12, 22:16   #1
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Talking Hjärnsläpp och snart dags för psykvård?

Bifogar en bild på vad jag för tillfället håller på med i TRS2006.

Spårläggningen är inte så farligt svår... Men elektrifieringen! Huvva! Dessutom är det en fyrspårig linje som går ut. Och allt ska elektrifieras. Med sektionsindelning, växlar, korsningsväxlar osv.
Ibland börjar jag fundera på min psykiska hälsa...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg StockstadInUtfart_TRS2006.jpg (136.0 KB, 640 visningar)
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-05-12, 23:41   #2
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Me like...
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 01:15   #3
Jonmpa
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Vårberg
Inlägg: 1 011
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Ja du du får nog gå och kolla ditt psyke hihi, nä allvarligt talat så är du säkert precis som jag en vanlig människa med stort intresse för grejer som av vissa kan anses som
ovanliga grejer så som tågbanebygge o.sv
Mvh Johnny Nilsson
__________________

Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 08:26   #4
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Riktigt snyggt!
Kan det vara serviceplatformarna till vänster i bild måntro?
__________________
|Henrik L

Senast redigerad av Henrik L den 2008-05-13 klockan 08:27.
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 10:58   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Tackar! Haha nej, någon kopia av Stockholm C är det inte tänkt att bli, men inspirationen är hämtad därifrån!

Men ja, plattformarna som syns i nedre vänstra hörnet är tänkt som serviceplattformar för X2-tågen till och från "Stockstad C"

Ska jag komma med uppdateringar allt eftersom arbetet fortskrider?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 08:49   #6
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Tackar! Haha nej, någon kopia av Stockholm C är det inte tänkt att bli, men inspirationen är hämtad därifrån!

Men ja, plattformarna som syns i nedre vänstra hörnet är tänkt som serviceplattformar för X2-tågen till och från "Stockstad C"

Ska jag komma med uppdateringar allt eftersom arbetet fortskrider?
Självklart kan du komma med uppdateringar!
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-05-31, 23:39   #7
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Talking

Piiuuuh! Nu är merparten av infarten till Stockstad C elektrifierad. Tyvärr blev elektrifieringsarbetet försenat pga en strejk, men efter en ominstallation av Windows, en skarp tillsägelse till Banverks-arbetarna så har elektrifieringsarbetet kommit igång med fart igen!
Dessutom har Stockstad kommun påbörjat bygget av själva Stockstad stad. Bron för Dessingeleden är byggd över järnvägen, och inom kort börjar Skanska med massor av byggprojekt av höghus som ska bilda själva staden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Stockstad_Infart_elektrifierad.jpg (130.4 KB, 525 visningar)
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 21:14   #8
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Året är 2015 och en SJ X52 lämnar Stockstad för någon okänd destination! Skanska har lyckas bra med husbyggnationerna och Banverket har elektrifierat klart stationen. Under tak har det dock visat sig bli allt för höga strålningsvärden och då ett flertal under året avlidit av cancer, har man utvecklat en ny metod att föra över strömmen trådlöst till tågen. Detta sker dessutom riskfritt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Regina_Stockstadutfart_TRS2006.jpg (184.5 KB, 498 visningar)
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 22:14   #9
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Snyggt som tusan! Jag hade aldrig orkat elektrifiera den där bangården.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-01, 22:16   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Snyggt som tusan! Jag hade aldrig orkat elektrifiera den där bangården.
Som sagt, det är därför jag tvivlar på min hälsa! Men det blir riktigt riktigt snyggt med den där kontaktledningen.

Börja bygg moduler till banan vetja - gäller alla!

Skriver mer imorgon bitti.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 00:01   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Dethär får mig att vilja köpa trainz
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 06:23   #12
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Traindriver94
Dethär får mig att vilja köpa trainz
Jag tar det som en komplimang!

*här är tanken att ha en radbrytning*

I alla fall, som jag skrev igår kväll...

Att komma någonstans med banan så det blir någorlunda körbart om man ska elektrifiera allt, bygga landskap och lägga spår. Så blir det väldigt mycket. Och dessutom för att öka inslagen i banan så hade jag tänkt att folk gärna får bygga olika moduler med vad man nu kan tänkas vilja ha på en fyrspårig bana ut från en storstad...

Så inbjuder folk att bygga moduler som man sedan kan bygga ihop med banan...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 18:09   #13
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Jag tar det som en komplimang!

*här är tanken att ha en radbrytning*

I alla fall, som jag skrev igår kväll...

Att komma någonstans med banan så det blir någorlunda körbart om man ska elektrifiera allt, bygga landskap och lägga spår. Så blir det väldigt mycket. Och dessutom för att öka inslagen i banan så hade jag tänkt att folk gärna får bygga olika moduler med vad man nu kan tänkas vilja ha på en fyrspårig bana ut från en storstad...

Så inbjuder folk att bygga moduler som man sedan kan bygga ihop med banan...
Låter intressant, men måste vi inte bestämma vilka spår vi ska använda, om det ska vara Norr-Söder eller Ösv-Väst och så vidare... Du kanske kan skriva ett litet kort regelverk för hur vi ska gå tillväga?

//H
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 18:30   #14
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Året är 2015 och en SJ X52 lämnar Stockstad för någon okänd destination! Skanska har lyckas bra med husbyggnationerna och Banverket har elektrifierat klart stationen. Under tak har det dock visat sig bli allt för höga strålningsvärden och då ett flertal under året avlidit av cancer, har man utvecklat en ny metod att föra över strömmen trådlöst till tågen. Detta sker dessutom riskfritt!
Mycket snyggt!
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-02, 18:57   #15
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Henke: Hm, ja, du har så rätt, så rätt. Jag får se till att TÄNKA också. Men jag skyller på klockan som trots allt inte ens var halv sex på morgonen!

Ett litet enkelt kort regelverk kommer här:

Spår: Jag använder mig för närvarande av "4mNB Gråbrun C" som medföljer STW's Svenska Tåg 2004 (Eller är det 2005?). Men det är såklart fritt att använda träsleepers, eller en lite smutsigare version osv. Huvudsaken det sker i en snygg övergång mellan den andra modulens spår (Här är det bra om alla håller kontakten med varandra)

Riktning: Centralstationen är i väst-östlig riktning men jag håller just nu på med en 90-graders kurva för fyrspåret så det kommer bli i Nord-sydlig riktning modulerna bör byggas.

STH: Jag hade tänkt mig en STH på runt 160-200 km/h på fyrspåret, men det får förstås variera lite grand. På följande länk finns det en utmärkt länk till ett dokument med lämpliga kurvradier: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11519

Geografiskt läge på baseboard: Jag hade tänkt mig att spåren bör börja så centrerat som möjligt på baseboarden, det underlättar sammankoppling med andra moduler. Självklart kan här byggas övergångsmoduler.

Elektrifiering: Självklart ska det vara elektrifierat! Detta finns dock inget som helst behov av på modulerna, utan jag åtar mig gärna att elektrifiera modulerna.
Om man väljer att elektrifiera vill jag att det sker med Thomas nya kontaktledningspaket som syns på mina bilder här i tråden.

Och kom ihåg: Ta gärna kontakt med varandra! Så man i största möjliga mån går att prata ihop sig, samordna moduler och så vidare!

Det var väl lite kort vad jag tänkt mig! Riktigt kul att det finns intresse, ser glatt fram mot att se bilder från era moduler!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009