Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-25, 09:56   #136
jan98
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 13
Standard

Snyggt
jan98 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 00:14   #137
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag måste tyvärr meddela att jag tänker inte släppa rutten p.g.a. upphovsrätten. Beklagar!
Se tråden http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...838#post270838
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 00:16   #138
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Synd! Önskar att det var mer som MSTS där alla delar med sig av sina objekt...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-02, 22:14   #139
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Det blir inte sammanslagning med Kinnekullebanan och Trollhattan längre, orsaken jag använder andras objekter utan lov. Jag kommer att ligga lågt i den här tråden. Synd!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 12:35   #140
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Tråkigt men jag tycker att du ska i lugn och ro bygga vidare, så länge du bara har rutten själv så kan du använda vilka objekt du vill och om du sen blir färdig med allt tror jag säker att det finns folk här som mer än gärna hjälper dig att sammanställa en lista på objekten och var man ska hämta dem. För de objekt du använder och har kan andra också ladda hem och kan man ladda hem dem så får man ju använda dem och då borde ju allt bli legitimt, bara de inte följer med i din fil utan att man får ta hem dem separat som med alla andra rutter på RW. Det är ju inte så jobbigt för ruttskaparen utan det är ju den som vill ha rutten som får anstränga sig lite men vill man ha en fin rutt så tycker jag att det är värt att tillbringa en timma på att samla ihop allt man behöver, kan säga att jag tyckte att det var otroligt frustrerande i början när jag kom från MSTS men jag börjar att bli van vid det nu

Så om du känner att du tycker att det är kul att skapa i RW tycker jag inte att du ska ge upp, det ordnar sig alltid på slutet, vi är många här som brinner för RW och hjälper gärna till när vi kan.
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 12:46   #141
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tack! Det värmer!
Jag förstår inte varför Marcus G är sån som tänker så.
Har man släppt ut objekt till download så är det självklart att använda dem och sen släppa ut rutten! Alla skulle bli nöjda då.
Det är stor skillnad om man vill måla om objekt, vilket jag aldrig gör så, så måste man kontakta skaparen om lov.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 14:52   #142
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Tack! Det värmer!
Jag förstår inte varför Marcus G är sån som tänker så.
Har man släppt ut objekt till download så är det självklart att använda dem och sen släppa ut rutten! Alla skulle bli nöjda då.
Det är stor skillnad om man vill måla om objekt, vilket jag aldrig gör så, så måste man kontakta skaparen om lov.
Mjo tack, jag spenderar åtskilliga timmar med att ordna material för att bygga saker åt den här simmen, T44:an är min och Mawkish förtjänst, med betoning på Mawkish som gjorde ett hästjobb..
Sgmsn-w vagnen är också min förtjänst med hjälp av Basse..

Men allt vi får höra när vi bygger saker till simulatorerna är "kommer den varianten? kan du bygga det och kan du bygga det?"
Och gör man inte som folk säger åt oss att göra, då blir det ett jävla gnäll..

Och faktum är att jag nu tröttnat på detta..
Jag tror att ni fallerar att se vilket enorm jobb som ligger bakom att producera sakerna ni vill ha, och gnäller om ni inte får.

Framför allt så ska sakerna jag byggt publiceras av antingen mig eller någon annan av dom som varit inblandade i projektet, och ingen annan, av den simpla anledningen att ingen annan har rättigheten att publicera det, för att dom har inte lyft ett jä*la finger för produktionen av objektet.

Jag vill ha kontroll över mina saker så jag vet vart det laddas upp, vilka versioner som cirkulerar och vilka problem som finns så att man kan hjälpa folk.
Men framför allt så att jag ska kunna garantera att ingen annan visar upp mitt arbete och säger att det är dom som producerat det.

Och efter som att jag "är en sån som tänker så" så kommer inget av mina objekt att laddas upp på detta forum igen, publiceringen kommer från och med nu ske selektivt bland folk jag känner och inte vidare.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 17:34   #143
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Jag tycker att ni (om ni ursäktar uttrycket) har spårat ut i den här tråden. Objektbyggarna talar om att de är deras objekt och deras sak att publicera dessa. I mitt tycke har man redan gjort detta när man lägger upp dem på downloads. Meningen med det måste väl vara att andra (läs rutt eller banbyggare) skall kunna ladda ner dem till sina banbyggen. Dessutom talar de om hur många timmar eller dagar man lagt ner i byggandet av dessa. Jag själv bygger inte i RW utan i Trainz men i ingen av dessa bygger du någon detaljerad bana på några dagar utan även där man lägger ner en massa timmar eller dagar bara för en enda station. Man använder kartor och satellitfoton och söker efter spårplaner på både nätet och arkiv och bibliotek. Många lägger alltså ner minst lika mycket tid på banbyggena som objektbyggarna gör på sina alster. Det finns flera många gånger flera tusen objekt med massor av olika skapare på en bana. Vill man då publicera sin bana skall man alltså ha tillstånd från varje skapare, vilket blir ogörligt då en del fortfarande har nedladdningsbara objekt men själva slutat helt med tågsim. Andra förbjuder, vilket är förståeligt kommersiell användning av deras verk. En del har den goda eller dåliga smaken att tillåta spridning av deras saker utan att ta något ansvar för buggar eller dyl, andra gör motsatsen och publicerar uppdateringar. Att det inte är tillåtet med ändringar utan orginalets skapares medgivande är ju självklart. Men att inte kunna publicera en bana, stor eller liten som man lagt ner år på att göra utan varje delobjektsskapares personliga tillstånd gör ju att den aldrig kommer att publiceras. Och då förlorar man väl iden med både ban eller objektbygge.

Rörigt skrivet men jag är en pratare inte en skrivare.


Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 17:55   #144
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Marcus, vet du hur lång tid det är att bygga rutt? 10år tog det för mig att bygga MSTS-landskap. Det kostade otroligt mycket med resor, fotografering och min familj. Så du tycker det är lika jobbigt med att bygga objekt eller rullande material, glöm det! Ruttbygge är otroligt jätte jobb som du inte förstår.
Utan objekt ingen rutt!

Senast redigerad av Totte den 2012-12-03 klockan 17:57.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 18:01   #145
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Först tycker jag det är väldigt tråkigt om du lägger ner rutten Totte. Hade sett fram emot den och med tanke på hur Trollhättan rutten blev till MSTS, så skulle detta bli nått i hästväg, det är jag helt säker på!

Och sen tycker jag att man får skilja på tåg och objekt. Tåg tycker jag absolut inte behöver skickas med nån rutt. Men objekt tycker jag gott kan få följa med en rutt och det är för att eleminera allt krångel för användaren av rutten plus att man då får alla objekten rutten behöver (inget som saknas!).

Om nu du (Marcus G) inte vill släppa nått mer här, så är det väldigt tråkigt. Men det är ju upp till dig. Förstår att du är trött på det du kallar gnäll, men när man ser nått fint (som t.ex. du bygger) på g, så är det väldigt svårt att inte "gnälla" lite. D.v.s. fråga om släpp m.m.

Jag har alltid accepterat att byggarna bygger det dom vill bygga, men jag har kommit med förslag om vad jag skulle vilja se byggt. Jag kan dock inte se det som nått gnäll eller tvång från min sida, utan bara förslag. Och att säga att ruttbyggare inte lägger ner speciellt mycket jobb, är närmast oförskämt. Det är väldigt mycket jobb att bygga en rutt! Men ruttbyggare och objektbyggare behöver varandra. Utan objekt ingen rutt och utan rutt, vem behöver objekten?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-12-03 klockan 18:06.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:02   #146
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Så du tycker det är lika jobbigt med att bygga objekt eller rullande material, glöm det! Ruttbygge är otroligt jätte jobb som du inte förstår.
Jag funderar på vad det är som gör att du hoppar till den slutsatsen..
För jag har nämligen byggt banor i flera år, inte bara för tågsimulatorer så jag har rätt bra koll vill jag ändå påstå..
I slutändan så är det ju som du sa, inga objekt inga rutter, men om mentaliteten i communityn är att det är okej att sprida andras arbeten, jag, då försvinner vi som spenderar tid med att bygga objekt och fordon åt er..
Precis som jag kommer göra nu, jag kommer inte dela med mig av mina projekt till ett community där den delade mentaliteten är att om det är uppladdat så är det okej att sprida vidare..
Det av många anledningar..

Jag har största respekt för tiden och energin du lagt på din bana, och jag nyttjade din bana för MSTS väldigt mycket när det begav sig.
Så jag önskar dig största lycka i ditt fortsatta bygge.
Men du ska veta en sak, du kan inte jämföra byggnation av rullande material eller byggnation av en rutt, det är tekniskt mycket svårare att bygga ett lok för RW än en bana, men det kan där emot ta mer tid att bygga banan.

Tack för mig.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-12-03 klockan 22:17.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:19   #147
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg

Juste ja..
Bygga fordon är på ett ungefär det svåraste du kan göra, ruttbyggnationen kommer inte i närheten.

Tack för mig.
Ja, det håller jag med om att det är mycket svårt att bygga tåg. Men de blir ungefär klara inom halvår. Jag uppskattar dina tågbyggen och är fantastikt snygga och fina. Jag själv klarar inte av de svåra lok- och objektbyggen. Sånt krävs mycket som civilingenjörsnivå.
Enda skillnad med ruttbygget, tar extremt mycket långt tid.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 20:58   #148
ocvn
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Kongeriket Norge
Inlägg: 226
Standard

Vel, skal ikke komme som noen fredmegler her, men jeg synes hele denne diskusjonen har fått et veldig negativt utfall som jeg absolutt kan skjønne hvorfor har skjedd.

Det Marcus på høflig vis prøvde å forklare deg Totte var at du kan ikke gi ut ruten MED objekter som ikke du selv har laget, eller har fått lov til å inkludere i din utgivelse.

Det er nemlig slik at mange gir ut objekter, og hvis noen andre skal ta disse og gi de ut så vil utvikleren helst vite om det slik at ikke ikke han/hun plutselig har objekter som er brukt her og der. Det vil nesten føles som om noen bare har tatt noe fra deg og lagt det ut overalt

Tenk deg, ville du likt at noen plutselig hadde lagt ut ruten din på alle mulige sider ? La oss si at noen la ut ruten din på flerfoldige sider, og det blei oppdaga en feil på ruten din som du rettet opp og lastet opp en ny versjon her på forumet. Men at den sm la ut ruten din ikke oppdaterte på alle sidene personen la ut ruten på. Da hadde folk på andre forum sagt at ruten din hadde "den og den feilen" og "at det har gått så lang tid uten at noen har fikset på ruten". Disse folkene på andre forum aner jo ikke at ruten faktisk ikke hører til på forumet deres.

Nå har jeg svart for begge trådene som er startet
__________________
ocvn

Senast redigerad av ocvn den 2012-12-04 klockan 21:25.
ocvn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:29   #149
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Tjosan!

Här ser man vad olika det kan vara! Jag har väldigt lätt för att bygga lok, vagnar och annat, men att få ihop en snygg bana tycker jag är "Skitsvårt" !!

Tycker Tottes rutt är väl värd att försöka ge ut, även om jag inte använder RW.

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ja, det håller jag med om att det är mycket svårt att bygga tåg. Men de blir ungefär klara inom halvår. Jag uppskattar dina tågbyggen och är fantastikt snygga och fina. Jag själv klarar inte av de svåra lok- och objektbyggen. Sånt krävs mycket som civilingenjörsnivå.
Enda skillnad med ruttbygget, tar extremt mycket långt tid.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-04, 21:58   #150
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Här ser man vad olika det kan vara! Jag har väldigt lätt för att bygga lok, vagnar och annat, men att få ihop en snygg bana tycker jag är "Skitsvårt" !!

Tycker Tottes rutt är väl värd att försöka ge ut, även om jag inte använder RW.
Hallejuja!!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009