Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-20, 11:55   #1
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard Samordning av downloads

Har länge funderat på någon möjlighet att samordna downloads sektionen på forumet. Är ganska rejält uttröttande att gå igenom de 22 sidor som finns. Vet inte vad som hände med filarkivet här, och stw verkar ha plockat bort en hel del då det står #nogo på många länkar.

Någon annan som haft samma funderingar?
nejmeg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 12:47   #2
dealizh
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 156
Standard

Skulle vara en mycket praktisk ide att genomföra faktiskt, så man har allt samlat på endast en sida
dealizh besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-20, 15:11   #3
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

dealizh: Tack för ditt svar, bra att veta det finns fler som tänkt tanken.

Upplever det aningen rörigt med alla versioner, uppdateringar, fix hit och dit. Någon forum/webside ansvarig som vet möjlighet till någon samordning? Eller någon från Stw?

Håller på att spara ner länkar till alla downloads trådar, så kan ju försöka få ihop något enkelt i dagarna, men vet inte var detta bäst lämpas användas så att säga.

(Blev många frågor och funderingar där..)

Senast redigerad av nejmeg den 2009-08-20 klockan 15:21.
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-21, 23:28   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg Visa inlägg
dealizh: Tack för ditt svar, bra att veta det finns fler som tänkt tanken.

Upplever det aningen rörigt med alla versioner, uppdateringar, fix hit och dit. Någon forum/webside ansvarig som vet möjlighet till någon samordning? Eller någon från Stw?

Håller på att spara ner länkar till alla downloads trådar, så kan ju försöka få ihop något enkelt i dagarna, men vet inte var detta bäst lämpas användas så att säga.

(Blev många frågor och funderingar där..)
Frihet med ansvar.

Det är upp till var och en som laddar upp filer att inte röra till det. Lite svårt blir det med en samordning när alla medlemmar på forumet kan ladda upp objekt, utan någon slags kontroll av en moderator innan det laddas upp.

Download sektionen var, och är, endast tänkt för filer att ladda hem. Om alla är medvetna om detta skulle det bli mycket enklare. Diskussioner och andra frågor rörande dessa objekt ska postas på andra ställen!

Så ansvaret ligger i första hand på den som laddar upp objekt. I andra hand på den som laddar hem objekten (ställ inga frågor eller starta en diskussion i downlowd sektionen).

Som moderator blir det väldigt svårt att i efterhand reda upp i röran.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-08-22 klockan 00:25.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 12:08   #5
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Jag har märkt att mycket material som finns på downloads även finns på Svenska tåg skivorna och STW's sida, men då jag inte hittat någon förteckning över allt material på skivorna är det svårt att sålla ut det.

Förslagsvis borde tydligare regler sättas upp, alternativt om det gick att programmera forumdelen så att det endast går att göra inlägg med bifogade filer.

Men jag förstår att det skulle bli ett jättejobb för moderatorer att hålla ordning på allt det där.

-----------------------

Frågan återstår dock ännu, om det finns intresse för en samordning? Har sparat alla trådar på downloads-sektionen och sorterat in dem så gott det går. Frågan är dock hur och om detta ska användas till något eller ej..
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 13:20   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg Visa inlägg
Frågan återstår dock ännu, om det finns intresse för en samordning? Har sparat alla trådar på downloads-sektionen och sorterat in dem så gott det går. Frågan är dock hur och om detta ska användas till något eller ej..
Instämmer med att det är väldigt rörigt nu och att det inte skulle skada med lite samordning på prylarna. Lok för sig, vagnar för sig m.m. och en annan sak, som jag tycker är väldigt viktigt. Bild/bilder på vad man laddar ner för något.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 15:11   #7
sicknote
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Karlstad, Sverige.
Inlägg: 158
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Instämmer med att det är väldigt rörigt nu och att det inte skulle skada med lite samordning på prylarna. Lok för sig, vagnar för sig m.m. och en annan sak, som jag tycker är väldigt viktigt. Bild/bilder på vad man laddar ner för något.
Instämmer med Bengan.

Samt en länk, i dom fallen det handlar om repaints, till det fordon som man kan tänkas behöva.
__________________
sicknote besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 16:11   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Instämmer med att det är väldigt rörigt nu och att det inte skulle skada med lite samordning på prylarna. Lok för sig, vagnar för sig m.m. och en annan sak, som jag tycker är väldigt viktigt. Bild/bilder på vad man laddar ner för något.
Och framför allt tydliga rubriker (vilket jag absolut inte haft alla gånger ), för det är ju dom man ser först, så att det direkt framgår om det är en bana, ett lok, ett hus osv.

Om någon skulle ta på sej att organisera downloads så är väl bästa sättet att dela upp det i olika kategorier som "rullande" (tåg), "scenery obj" (hus, bilar mm), "track obj" (signaler, växlar mm) osv, som man är (eller blir) van vid från alla andra sidor man laddar ner ifrån.

Sen tycker JAG inte att det spelar någon större roll om det ställs en fråga eller två om något som rör objekten (blir ju inte rörigare av det, fortfarande bara en tråd), däremot är det ju onödigt att starta diskusioner och frågor som inte rör själva objekten i samma tråd.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-22, 21:10   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nejmeg Visa inlägg
...Förslagsvis borde tydligare regler sättas upp, alternativt om det gick att programmera forumdelen så att det endast går att göra inlägg med bifogade filer...
Det står ganska tydligt under rubriken Downloads vilka regler som gäller. Kortfattat, men ändå. Din alternativa lösning är kanske någonting att jobba vidare på. Den tilltalar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Och framför allt tydliga rubriker (vilket jag absolut inte haft alla gånger)...
...Sen tycker JAG inte att det spelar någon större roll om det ställs en fråga eller två om något som rör objekten (blir ju inte rörigare av det, fortfarande bara en tråd), däremot är det ju onödigt att starta diskusioner och frågor som inte rör själva objekten i samma tråd.
Tydliga rubriker är absolut något som upphovsmannen bör tänka på, samt att inte starta en ny tråd för en uppdatering eller en variant av objektet. Och några relevanta frågor och svar skadar inte alls.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2009-08-22 klockan 21:25. Anledning: stavfel
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 12:26   #10
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Har nu sparat ner samtliga länkar (om jag nu inte sa det tidigare) i bokmärken och så gott som delat in dem i kategorier Rutt, Tåg, Sceneri och Övrigt (då jag inte riktigt vet vart det ska placeras, blandat ex.).

Skulle förslagsvis kunna lägga in det som ett excel-ark. Är ingen hejare på hemsidor så har tyvärr inga bra förslag på hur det skulle kunna läggas upp på forumet.

Börjar samtidigt fundera på vad som hände med filarkivet som fanns på Svenska tåg för länge sen, om det försvann pga. platsbrist eller annat. Men det kanske vore bättre att placera allt där?
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 17:02   #11
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Gjorde saken kort och gott och sparade ner bokmärkena på samtliga länkar från downloads tråden, indelade i Rutt, Sceneri, Tåg och Övrigt. Filen är ett html-dokument med lista på ovanstående, nedzippad för att forumet inte godtog html-filer.

Då jag inte vet vad vi ska göra av länkarna så blir det inte mer än såhär så länge.
Bifogade filer
Filtyp: zip Ebuzz Trainz Downloads.zip (12.0 KB, 84 visningar)
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 18:11   #12
dealizh
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 156
Standard

Tittade på ditt html dockument och det är helt underbart tycker jag.

om man kunde göra något sådant i forumet och sen i varje download tex: "3 st spårplaner till. - Svenska 3D-Tåg - Forum" där kan man skriva in kommentarer och respektive tråd lyser i en annan färg så som det gör nu. blir inte så rörigt att leta reda på filer och kommentarerna hålls till respektive objekt. Vet att den nuvarande downloads delen är bra, men det är väldigt rörigt och det tar ibland lång tid att hitta det man söker efter.
dealizh besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 18:28   #13
Viktor
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 316
Standard

Riktigt bra gjort Nejmeg!
Viktor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-26, 17:40   #14
nejmeg
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 175
Standard

Tackar tackar. Kan och hinner i dagsläget tyvärr inte göra mer än så, men hoppas listan kommer till användning på något sätt.
nejmeg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009