Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-17, 14:46   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard HB Vägskyddssystem (Swedish crossing system) - Diskussionstråd

Jag skapar en diskussionstråd till HB Vägskyddssystem för att hålla tråden HB Vägskydd ren och ämnad för information om uppdateringar och nya funktioner till Vägskyddssystemet.

Här kan ni kommentera, fråga, diskutera, felanmäla osv om alla delar av vägskyddssystemet. Men snälla, läs manualen innan ni börjar fråga och felanmäla vägskyddet.

Man ska också vara medveten om att vägskyddet är konstruerat för att fungera som ett vägskydd gör i verkligheten, vilket innebär att bygger man fel så kommer också vägskyddet att fungera fel!

English
I create this thread for the Swedish crossing system (HB Vägskyddssystem) to keep the thread HB Vägskydd clean and aimed for information about updates and new functions for the crossing system.

This is a place for comments, questions, reports etc about all parts of the system. In the Swedish section above I tell the users to read the manual before reporting errors, unfortunately there isn't any manual or other information in English.

One should also be aware the the system is designad to work in the same way as it should be doing in the real world, it means that if you build wrong i will work incorrectly!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 09:00   #2
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej!

Jag saknar en kuid: <kuid2:609407:100031:4>.
Jag har letat ut och in på hemsidan.

Förresten, Fantastiskt jobb du har gjort!
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-27, 12:26   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tack för berömmet!

Objektet du saknar är Balisgruppen och hittas på hemsidan under Järnvägsteknik/Signalsystem.

Såg att den inte hade rätt kuidnummer i texten på hemsidan (undrar hur det kan komma sig), får fixa det under dagen!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-08-31, 17:09   #4
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard Test i Trainz 2022

Har laddat ner alla Hb-prylar och började testa bl.a. vägsignalerna och se hur det skulle fungera i Trainz plus 2022.


När jag exempel ville testa "Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1" så kraschade spelet omedelbart då man bara klickade på den.

Man hinner knappt se hur objektet ser ut i "preview-rutan" i surveyor 2.0 så har spelet stängt ner utan någon som helst meddelande.


Testade också lägga ut en "Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1" och klickade i rutan där man väljer mellan dubbelriktad eller enkelriktad signal, då tackade spelet för sig och stängde ner.



Jag vet inte om detta är redan ett känt problem i tidigare utgåvor av Trainz.

Har inte testat så mycket mer än så.
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 14:48   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Kul att du vill använda mina "pryttlar" desto tråkigare om de inte fungerar!
I T:ANE (som jag använder) fungerar det utan problem och smärtfritt, skulle aldrig släppa något som inte fungerar som avsett, testar väldigt mycket i mina projekt! I TRS2019 har jag inte hört något alls, men har sett på bilder att någon enstaka använder det och då borde problemen som du beskriver ha uppdagats direkt.
Så som du beskriver hur spelet "stänger ner", tycker jag det talar för att spelet försöker arbeta med data som har värdet "null", jag har gått igenom koden och kan inte se något som skulle kunna få ett spel att göra så som du beskriver. Det är ju basala och standardiserade kontroller som görs, är de ändrade i TRS2022 så blir det många problem, men fler borde ju i så fall ha liknande problem med krascher kan jag tycka!

Den gemensamma nämnaren hos de objekt som du nämner i inlägget är att de behöver en länkad Vägkur och en länkad Spårlogik för att fungera. Vid avsaknad av vägkuren så visas ett felmeddelande i propertyrutan men i övrigt händer ingenting.
Den andra gemensamma nämnaren är att de bägge utför en sökning efter specifika objekt utefter spåret, s.k Tracksearch.
Det finns ytterligare saker som sker, återkommer till det vid behov men det är inget som borde kunna åstadkomma det du beskriver.

Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1
När du klickar på rutan för att välja mellan enkelriktad och dubbelriktad så utförs en tracksearch, i villkoret för att det ska kunna utföras finns krav på att det finns en länkad vägkur, egentligen GameObjektID hos kuren, och den kontrolleras mot "null" så att det finns ett värde, är värdet "null" så utförs ingen sökning och ett felmeddelande visas. Kontrollen mot noll är basal och görs på miljarder (kanske va att ta i) ställen i mina olika projekt.
Testlösning?
  • Skapa en vägkur och namnge den.
  • Stäng proertyrutan, nu ska namnet synas på vägkurens utsida.
  • Skapa för säkerhetsskull en spårlogik, kan behövas senare.
  • Namnge den, stäng propertyrutan.
  • Länkat objekt syns på vägkurens utsida.
  • Skapa V-signalen.
  • Öppna propertyrutan namnge V-signalen.
  • Stäng propertyrutan, länkat objekt kommer att synas på vägkurens utsida
  • Öppna propertyrutan, kontrollera att det finns en länkad vägkur
  • Klicka på länken enkel/dubbel
Vad hände: Om allt gick bra ska ändringen ske, annars så ligger problemet djupare än så och då kräver felsökningen systematisk bortplockning av kod vilket är svårt att genomföra på distans och jag vet ju inte heller vilka kunskaper du har i programmering.

Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1
Om jag förstår dig rätt så släcker spelet ner direkt när du försöker öppna propertyrutan, eller sker det redan när du placerar ut objektet?
Ifall den föreslagna lösningen ovan fungerade så går den inte att använda på den osynliga V-signalen.
Skillnaden mellan dessa två typer av V-signaler är att den osynliga gör samma saker direkt när den skapas alternativt när propertyrutan öppnas, som den synliga gör efter manuell påverkan (den gör visserligen det också ifall den är inställd som enkelriktad). Det går då inte att lösa genom att namnge objektet så att det länkas till vägkuren eftersom man inte kommer så långt att man kan namnge objektet. Annars är förfarandet samma som beskrivits ovan.

Surveyour 2.0 (S2)
Du nämner i inlägget att du arbetar i S2, det verkar vara ett orosmoment i felsökningen. Finns det inte möjlighet att arbeta i någon form av "classic"-läge för att se om objekten fungerar där?

Jag har varken TRS2019 eller TRS2022 och har inga planer på att skaffa någon av dessa under en snar framtid, enl. N3V ska det som är gjort i T:ANE också fungera i TRS2019, hur det är i 22:an vet jag inte.
Det är svårt att felsöka i program man själv inte äger...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2022-09-01 klockan 14:51.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-09-01, 18:37   #6
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hej!


När det gäller Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1 såstängs spelet ner då man klickar på filen i "Assets Palette", alltså där man väljer vad man vill ha för hus, fordon, spår eller träd osv om du förstår vad jag menar.
Man hinner alltså aldrig ens placera ut den på bygget.



När det gäller S2 så kan man bygga i gamla läget om man vill. Bara det att jag faktiskt föredrar det nya läget efter att man lärt sig det, tycker faktiskt den är bättre i byggläget än det gamla Surveyour, men att en del små förbättringar kan göras.

Men kan alltså om man vill kan man byta fram och tillbaka.
Så jag ska testa och se om spelet kraschar i gamla läget eller inte. Återkommer med svar senare.


När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.



Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.


Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 20:51   #7
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Hejsan!


Efter en längre tids testande i TRS 2022 så funkar det fortfarande inte.


Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.



Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.


Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.


: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054


När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.


Hoppas att detta kan vara till en hjälp.


Mvh: Jörgen
__________________
Jörgen

Senast redigerad av mazter den 2022-10-25 klockan 20:54.
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-10-27, 21:12   #8
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Det som är lite konstigt tycker jag är att de fel som du beskriver inte uppstår i T:ANE och jag har aldrig stött på något liknande under de omständigheter du beskriver. Normalt brukar bakåtkompatibiliteten behållas genom att den build (t.ex. 3.3, 4.5, 5.0) som objekten har säkerställer att vissa funktioner/krav i script och configfiler är korrekta. Om inte mina objekt, utav någon okänd anledning, skulle ha ett annat buildnummer än 4.5 så verkar bakåtkompatibiliteten ha fått sig en törn!
Du kan ju börja med att kontrollera så att alla objekt har build 4.5, bara för säkerhetsskull.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.
Är "Edit Properties" samma som hos T:ANE, att det innebär att du öppnar propertyrutan?
Förstår jag dig rätt att det enbart är prylar som hör till Vägskyddssystemet som åstadkommer problemen och att felmeddelandet som kommer fram är exakt samma för alla objekt?
Får du scriptfelet för samtliga ingående objekt hos Vägskyddssystemet?
Har du testat några andra objekt utanför vägskyddet?
Har du testat om det var någon skillnad mellan S2 och den äldre surveyour hur prylarna funkade?
Kan du arbeta med prylarna även fast scriptfelet dyker upp?

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054
Det här tänker jag svara på om ett litet tag!
Jag har en trolig lösning på problemet men tycker att skälen till problemet är konstiga och avvaktar lite tills du har svarat på de ovanstående frågorna!

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.
Det här problemen är kanske av en allvarligare art än vägkuren! Nu kan lösningen här var ganska enkel! Jag har gått igenom alla objekt och det enda som jag har hittat är en varning hos objektet som ingen annat objekt har.
Varningen ser ut på nedanstående vis:

Det som bekymrar i texten är ordet "NULL" som vid fel tillfällen kan få spelet att krascha (vore det ett bra språk och/eller program, så skulle man inte kunna arbeta mot "NULL" och då skulle inte spelet kunna krascha heller).
Kanske skapar varningen om saknad textur problemet med "NULL"-referensen.
Att testa ifall det är själva objektet som skapar problemet är inga konstigheter, bara att byta ut referensen i configfilen till ett annat objekt.

Den osynliga signalen är ett äldre objekt som korvtiger är skyldig till och som gjordes på min efterfrågan för flera år sedan. Att göra om objektet (korvtiger) eller göra ett annat (jag) är inga större problem.


Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Hoppas att detta kan vara till en hjälp.
Mvh: Jörgen
Hjälpte mycket!

Tänkte också ta tillfället i akt och kommentera en del saker från ditt tidigare inlägg...
Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.
Hela Vägskyddssystemet är konstruerat på ett sådant vis att man ska kunna placera ut objekt i vilken ordning som helst. Saknas det länkade objekt så meddelas det i propertyrutan eller i extrema fall med den förhatliga "röda lusen".

Den osynliga signalen med ett felmeddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.
Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...
Jag rekommenderar att man i alla fall skummar igenom manualens huvuddelar innan man börjar bygga, kan underlätta att känna till utryck, namnkonventioner och vilka objekt som finns innan man hoppar runt mellan de olika avsnitten när man bygger. Många delar av Vägskyddssystemet hänger ju ihop med varandra och därför finns det redan i början en liten sammanfattning. En del information i manualen är ju tabeller och scheman mm och som finns med som extrainformation.

Bugar och bockar för berömmet

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-11-05, 13:25   #9
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Citat:
Är "Edit Properties" samma som hos T:ANE, att det innebär att du öppnar propertyrutan?
Svar: Ja, det stämmer.


Citat:
Förstår jag dig rätt att det enbart är prylar som hör till Vägskyddssystemet som åstadkommer problemen och att felmeddelandet som kommer fram är exakt samma för alla objekt?
Får du scriptfelet för samtliga ingående objekt hos Vägskyddssystemet?
Har du testat några andra objekt utanför vägskyddet?
Svar: Det visar sig gälla allt som ligger i Trackside mode" som den heter i gamla Surveyor och "Track object" i Surveyor 2.0, (då menar jag verkligen alla objekt som finns och det som jag laddat ner från DLS).
Det gäller även alla dina HB i "Scenery objects", eller "Object mode" i Surveyor1.0.
Den enda grej som inte får upp felmeddelandet på av dina HB-saker är "HB Road Invis" i Splines-delen.


Citat:
Har du testat om det var någon skillnad mellan S2 och den äldre surveyour hur prylarna funkade?
Svar: Ja, jag har testat i Surveyor classic, som det heter här, och det blir inga felmeddelanden då på någon av objekten.
Det som är kvar är krascherna av spelet med Vägkorsningssignal (Vs) då man vill ändra dubbelsignalen till enkelsignal i "propertyrutan".

Och sedan är det då man klickar på Vägkorsning(för)signalen (Osynlig) i "Track object" i 2.0. Spelet kraschar alltså så fort jag markerar den där i både gamla 1.0 och nya Surveyor 2.0.


Citat:
Kan du arbeta med prylarna även fast scriptfelet dyker upp?
Svar: Ja, det går bra
Jag har fått en korsning fungera perfekt, efter att läst och provat mig fram. Dock endast på ett enkelspår än så länge.


Manualen är lite krånglig att läsa igenom tyckte jag, man får hoppa fram och tillbaka rätt mycket. Men det kanske bara är jag som inte är har fattat detta än



Men snyggt är det när det nu fungerar och det kommer säkert bli mer roligare framöver då man kanske lär sig mer om det hela och även när signalerna kommer.
Det kommer höja hela spelet till en ny nivå hoppas jag.


Här nedan följer ett par bilder hur det ser ut, t.ex. på en linjestolpe som jag då klickar i "Edit properties" och i andra bilden hur det ser ut då felrutan dyker upp längst upp till höger då man gått in i propertyrutan.
Tyvärr lite suddiga bilder, vet inte varför det blir så.





Här ser du hur felmeddelandena för Session Errors ser ut på bild.




Kan det vara så att något ska vara i sessions? Enligt kap. Spara rutter och sessioner:
i manualen står det ju att det mesta hör till rutten, (vilket jag med anser,) ska sparas i rutten.
Jag spara alltid rutten separat och session för sig om spelet vill det efteråt.


Hoppas att du fick svar på det undrade över.



__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-12-07, 21:49   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej igen!
Det tog lite tid att svara, även fast jag låg i startgroparna innan forumet gick ner för en tid sedan, så då började jag pilla på lite annat som drog ut på tiden! Dessutom så sparkar de visst boll på något impopulärt ställe...

Hur som haver, testat och kollat runt bland vägskyddsobjekten har jag gjort men kan inte direkt påstå att jag blir klokare!
Dels är det väldigt svårt att felsöka på något som fungerar, vilket innebär att det blir gissningar på vad som skulle eventuellt kanske kunna orsaka potentiella fel! Dessutom är det svårt att idka felsökning "by proxy", eller på distans som man också kan kalla det!
Med det sagt så är det ju väldigt tråkigt att det inte fungerar fullt ut för dig så om du orkar vara lite utav felsökningsnisse (så här i juletider) så kan vi kanske testa oss fram mot en potentiell lösning på problemen, i mån av tid och lust? Jag håller ju egentligen på med Signalsystemet och allt övrigt inkräktar ju på det förstås...

Scriptfelen
Eftersom det här problemet inte verkar skapa några funktionella problem, utan enbart är ett (stort) irritationsmoment så kan vi lämna det därhän så länge och fokusera på de två andra problemen. Jag är ganska säker på att det finns en enkel lösning på script-problemet, även fast det är konstigt att det överhuvudtaget uppstår.

Osynliga V-signalen
Jag misstänker att det är samma problem med den här som med den synliga V-signalen. Den osynliga signalen anropar samma typ av funktion när den initieras (skapas) som den synliga signalen gör när du klickar på länken för att göra den enkelriktad.
För att se om det är det potentiella felet som jag nämner i mitt tidigare inlägg (vilket jag inte tror på) eller samma eller ett liknande fel som hos den synliga V-signalen så ska du göra som beskrivs nedan (Observera att bilderna är från T:ANE och på en Mac-dator, så de kan se annorlunda ut):
  • Högerklicka på objektet i Content Manager (CM) och välj från kontextmenyn "Open for Editing". Duplicera (kopiera) config-filen och ge den ett annat namn.

    Hos mig så får den automatiskt ett nytt namn, enligt bilden nedan.

    Detta förfarande skapar automatiskt en backup på originalfilen, bryr man sig inte om sådana trivialiteter så kan man gå direkt till "Edit Config File Text", annars dubbelklicka på config-filen som då öppnas i förvald textredigerare.

    Den intressanta delen ser ut enligt bilden nedan.
  • Byt ut texten inom "måsvingarna" under texten "default" till nedanstående kod, borde gå att kopiera direkt från inlägget, så att det motsvarar nästa bild.
    Kod:
       
        mesh-asset                       <kuid:609407:100282>
        mesh                                "hb id.trainzmesh"
        position                            "0,0,0.15"
        auto-create                       1

  • Spara och stäng config-filen.
  • Högerklicka på objektet och kör menyvalet "Submit Edits" som syns i den första bilden.
Om felet beror på 3D-objektet och/eller dess texturer och V-signalen inte är "Faulty" så ska den finnas som ett objekt som endast består av en röd ID-kub!
Testa i så fall att öppna propertyrutan och se ifall du får några problem!

Är problemet i paritet med den synliga V-signalen så kommer det inte att bli någon skillnad!

Synliga V-signalen
Jag har som tidigare sagts letat igenom koden på eventuella felkällor, men de jag har hittat är säkrade och ska inte kunna skapa fel, så vad är det då som händer!
Det ska bli intressant att se vad dina tester med den osynliga signalen ger för resultat, i väntan på det så kommer här ytterligare frågor för att se om det går att ringa in var någonstans som problemet kan finnas. Jag kommer säkert att fråga om saker som du redan har sagt, men du får ha lite tålamod för jag vill bara vara så noggrann som möjligt.
  • Är krascherna (både på den synliga och osynliga signalen) så att det kraschar hela spelet eller bara objekten?
  • Har du testat både med och utan länkad Vägkur?
  • Har du testat både med och utan länkad Spårlogik (spårlogikens länkning syns inte från V-signalen)?
  • Har du testat några andra objekt (tavlor/växlar) som har sökning på spåret om det är några konstigheter?
Det känns som om jag hade fler frågor men kan inte komma på något mer för stunden.

Jag tänkte att jag kunde visa en bildsekvens från hur det borde fungera:

En nyplacerad V-signal.


Försökt att ändra till enkelriktad signal, felmeddelande om saknat Vägskydd visas. Observera att en saknad spårlogik inte ger ett felmeddelande eftersom det är vägkuren som är intressant, kanske borde ändras i en framtida uppdatering!


Nu är V-signalen länkad mot en vägkur. Observera att den valda enkelriktningen är kvar eftersom den var vald när propertyrutan stängdes för att spara namnet. Felmeddelandet uppkom eftersom det redan fanns en korrekt signal inom rimligt avstånd.

Manualen
Jag har även kikat lite på dina åsikter om manualen och visst blir det en del hoppande fram och tillbaka men inte så farligt tycker jag. Vägskyddets natur innebär att manualen inte blir strikt linjär eftersom objekten hör ihop med varandra. Var man än börjar så är det någonting som inte är beskrivet än, dessutom är det också ganska många objekt som finns till vägskyddssystemet.

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Jag har fått en korsning fungera perfekt, efter att läst och provat mig fram. Dock endast på ett enkelspår än så länge.
Kul!
Varje spår är en egen logik och fungerar som ett eget enkelspår, det är först när man kommer in på och i närheten av stationer (växlar och signaler) som det kan bli komplicerat eftersom man måsta ha villkor mot spårlogikerna för att dels förhindra efterringning och också för att se till att rätt spårlogik aktiveras från rätt spår.

På demobanan (som förhoppningsvis ska finnas för nedladdning när signalsystemet släpps) så finns det en Helbomsanläggning på ena sidan av en femspårsstation med två anslutande dubbelspårslinjer och två anslutande enkelspårslinjer. Plus en plattformsövergång och innan utfartsblocksignalerna i andra ändan av stationen ytterligare en helbomsanläggning. Många spårledingsobjekt och villkor blir det!

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Men snyggt är det när det nu fungerar och det kommer säkert bli mer roligare framöver då man kanske lär sig mer om det hela och även när signalerna kommer.
Det kommer höja hela spelet till en ny nivå hoppas jag.
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av mazter Visa inlägg
Kan det vara så att något ska vara i sessions? Enligt kap. Spara rutter och sessioner:
i manualen står det ju att det mesta hör till rutten, (vilket jag med anser,) ska sparas i rutten.
Jag spara alltid rutten separat och session för sig om spelet vill det efteråt.

Jag skulle rekommendera att endast spara sessioner när du verkligen ska använda dessa inte bara för att spelet tycker det! T:ANE tycker nästan alltid att sessioner ska sparas medan jag nästan aldrig håller med!
Nu är det säkert stora skillnader mellan T:ANE och senare versioner av Trainz, kan ju vara värt att testa och se om det blir någon skillnad.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-12-08, 20:27   #11
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Wow, mycket svar blev det.



Tack för det.


Kommer att testa det du har nämnt här, när man får lite tid och ork framöver.


Lusten att bygga i Trainz går också lite som en berg o dalbana, man ledsnar och sedan kommer en skopa lust igen så man vill hålla på en del, men tyvärr oftast bara en liten skopa ibland.


Sedan har väl också idéerna på vad man vill bygga försvunnit någonstans, och dem verkar sedan rymt, för jag inte har hittat dem än.


Mvh
Jörgen
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 18:31   #12
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard Unknown assets

Hej Håkan.
I Vägskyddet är HB X Vägkur rött för mig och och jag tror att det beror på att:
HB X Tracklogic är unknown asset kuid2:609407:100031:4 och för
HB X Vägkorsningsförsignal vs är unknown assets kuid:609407:100086 och kuid:609407:100090.

Är det något jag missat?
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 19:06   #13
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Visa inlägg
Hej Håkan.
I Vägskyddet är HB X Vägkur rött för mig och och jag tror att det beror på att:
HB X Tracklogic är unknown asset kuid2:609407:100031:4 och för
HB X Vägkorsningsförsignal vs är unknown assets kuid:609407:100086 och kuid:609407:100090.

Är det något jag missat?
De saknade filerna finns att ladda ner under Järnvägsteknik->Signalsystem.
kuid2:609407:100031:4 är balisgruppen.
kuid:609407:100086 är texturgrupp för Tavla 480:510.
kuid:609407:100090 är texturgrupp för Spårpilstavla.

Vad det är för "dependencies" relaterade till objekt utanför de som finns under Vägskyddssystemets flik finns listade under scenery-avdeleningen.

Dessutom så kan dessa objekt ha "dependencies" mot andra objekt som då framgår på respektive sida/underrubrik.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 21:41   #14
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 57
Standard

Ok, jag har laddat ner, men det står fortfarande asset unknown för de kuiderna. Är det så att min version av TRS 19 inte kan läsa dem?
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-04-02, 22:02   #15
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Nä, ska fungera att installera från och med T:ANE SP2.

Det är inte så att de är "open for edit"? I så fall behöver du köra "submit", eller motsvarande i TRS19, på objekten.

"Unknown" betyder ju att objektet inte hittas, men har du installerat det så borde det ju inte stå så. Ibland i T:ANE märkte jag att när jag hade installerat väldigt många objekt på kort tid så kunde det behövas en "Database repair" för att programmet skulle begripa att sakerna va installerade.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009